Traveltobarnsmor! Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Jobber som lærer i faste vikariater og har vært på en skole i halvannet år nå. I dag fikke eg vite at eg bare kunne være ringevikar i høst siden eg går ut i perm i begynnelsen av november. Forstår det jo, men grunnen til de faktisk vet at eg er gravid er at en fra ledelsen spurte meg for lenge siden. Kunne ikke lyge da, selv om det var før eg hadde begynnt å fortelle om det. De hadde tenkt å gi meg et vikariat, men siden de visste om graviditet ville de ikke....forstår at det er uheldig å bytte lærer i en klasse ofte...men noe kunne eg vel fått fast?? Sukk...da begynner de økonomiske bekymringene å komme snikende. Har heldigvis jobbet seks av 10 mnd nå.
Seriøst Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 Dette høres ikke helt lov ut... Er jo ikke lov å diskriminere pga graviditet!?
Miss Snow Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 Jeg er i akkurat samme posisjon! Rektor på skolen min visste at jeg var gravid, uten at jeg hadde fortalt det direkte, og dermed var jeg utelukka med én gang. Det var flere andre grunner også, men det avgjørende var helt garantert graviditeten. Jeg har også vært på et jobbintervju. Der fikk jeg beskjed om at jeg absolutt var aktuell til stillingen, og fortalte rett etterpå at jeg var gravid. Jeg fikk beskjed om at det ikke skulle ha noe å si, men nå er det over tre uker siden jeg var på intervju, og jeg har fortsatt ikke hørt noe. Så løpet er vel kjørt der også. Jeg går ut i permisjon i månedsskiftet oktober/november, så vil i likhet med deg være ganske så gravid når neste skoleår begynner. Derfor frykter jeg tilværelsen som tilkallingsvikar. Det er virkelig ikke en jobb for gravide som ikke er helt på topp. Jeg har bekymra meg så utrolig for økonomien vår at jeg ble direkte syk. Ekstrem hodepine, kraftigere kvalme og så videre. Snakka med min fastlege om bekymringene mine, og fordi jeg blir fysisk dårlig av å bekymre meg sånn har jeg blitt tilbudt sykemelding fra 1. august, om jeg ikke får jobb iløpet av sommeren. Så kan jeg evt. se om det dukker opp et kort vikariat i september. Selv om jeg ikke har noen ønsker om å sykemelde meg, var det en stor lettelse å vite at det ordner seg økonomisk uansett. Den lille har det ikke tipptopp når vi går og bekymrer oss så mye, så det er faktisk medisinske grunner for denne løsningen også. Vet uansett akkurat hvordan du har det - og håper det løser seg for deg (og meg )!
Dette er lykken på jord! Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 Er i samme situasjon som deg, men har nok vært noe mer taktisk. Jeg holdt graviditeten hemlig, og 2 dager etter jeg skrev under et års vikariat, så fortalte jeg ledelsen om at jeg er gravid. Selvfølgelig er det lite gunstig for elever og andre lærere, men det er slik arbeidslivet er. En arbeidstaker tenker på sitt beste, en arbeidsgiver tenker bedriftens beste. Det er ingen som gir deg et vikariat for å redde din private økonomi. Men dette ordner seg, men da vet du til en annen gang at du må være litt lur. Nå er du tilkallingsvikar disse månedene, og som lærer vet du jo at det er nok timer å ta av Masse lykke til, det er godt du har jobbet noen mnd allerede!
Traveltobarnsmor! Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2010 Planen var jo å vente med å si noe...men da inspektør pekte på magen min og spurte om det var noe spennende ble eg helt tatt på sengen. Da var eg ikke mer enn 12 uker tror eg.Fikk meg ikke til å lyge da.... Problemet er vel at det ikke blir lønn i august. Eg sa til rektor at eg reagerte på at en fra ledelsen hadde spurt meg om graviditet. Da sa han at han kom på noe, han måtte snakke med en annen og komme tilbake til det. Kanskje det er noe på lur som han kan gi til meg??? Uansett så SKAL det ordne seg. Vil ikke ha trøbbel med skolen, siden eg ønsker jobb der senere også!
Miss Snow Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Jeg hadde planer om å fortelle om graviditeten idet jeg eventuelt ble tilbudt en forlengelse, men jeg kunne heller ikke lyve når jeg ble spurt direkte. Jeg tenker også det samme som deg Nov2010 - jeg vil veldig gjerne ha jobb på samme skole senere, så jeg ville ikke prøve meg på noen "lure" krumspring eller ha noen sure miner i etterkant. Om jeg ikke får annen jobb iløpet av sommeren regner jeg med å ta imot sykemeldingen i august, og satse på å få arbeid fra 1. september om jeg er i fysisk form til det. I august er det sjelden mange vikartimer å få. Også er det jo så få dager med skole den måneden at det ikke blir noe penger ut av det. Det er mulig andre klarer seg på en inntekt en liten stund, men det har ikke vi sjangs til å få til, så da tar jeg heller sykemeldingen i en måned. Håper rektor har noe på lur til deg!
har jente og gutt og ny spire Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 nå er det jo forseint da,men hadde sjefen ha spurdt meg så hadde eg bare svart om han spurte om er gravid,da hadde eg sagt" nei det trur eg da ikkje" tenker på min eigen økonomi først.skulen greier seg altid alikevell.. men tilbake til der du skreiv at du har jobbet 6 av 10 mnd.eg trudde den 10 mnd er mnd før du før vist du skjønner.veit ikkje heilt kossen eg skal forklare det. vist eg sku ha blitt gravid i dag så teller sist mnd med og fram til barnet sku ha komt.så hadde me tatt 6 av 10 siste mnd.men eg er ikkje hundre % sikker. blei litt rotete dette her
Miss Snow Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Man må ha arbeida seks av de ti siste månedene bakover fra den datoen permisjonen trer i kraft. Det vil si at det regnes bakover fra man går ut i permisjon tre uker før termin. Jeg går ut i permisjon 1. november, dermed må jeg ha inntekt minst seks av de ti månedene i forkant av denne datoen. Jeg er også veldig bestemt på at det er meg, oss og vår situasjon som går foran skolens, men jeg ville ikke ødelegge sjansene for å få komme tilbake om et år ved å være kynisk, kun for å arbeide to måneder ut i skoleåret.
Traveltobarnsmor! Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2010 Regnet meg fram til at siden eg går ut i perm 3. nov, så må det være perioden jan til oktober som teller, siden man søker en mnd før og alt det der. Men er jaggu ikkje sikker .... Men eg kommer til å bekymre meg, for eg er så redd at nav skal finne noen måte å trekke meg ned i mnd utbetaling. Har jobbet 100 % i seks mnd og blir eg uten lønn eller på 60% ledighetstrygd, så finn dei vel på å regne snitt av 10 mnd. Mine kolleger er rystet over sjefen og mener også det er ulovlig.Han sa jo rett ut at eg ble vurdert, men pga gradviditet ikke fikk vikariatet!! Anbefaler meg å snakke med tillitsvalgt. Men da lager eg baluba og blir vel ikke den første som får jobb etter perm Dilemma...
SpongeBob Skrevet 18. juni 2010 #10 Skrevet 18. juni 2010 Bodø kommune ble akkurat felt av Likestillings- og diskrimineringsnemda på 2 akkurat slike saker, så en liten telefon til LDO bør kunne fortelle deg nøyaktig hva du har å gå på. Lærere er veldig utsatt for grviditetsdiskriminering siden det er så mange midlertidige ansettelser, og mange kvinner i "fruktbar alder" i yrket, så jeg vet at LDO har vært ekstra obs på slike saker. www.ldo.no har kontaktskjema og telefonnummer. Jeg skjønner jo at dere ikke vil lage bråk siden dere ønsker jobb der senere, men det er jo ikke riktig at dere skal få lide for at dere produserer framtidens skattebetalere heller??? Og tenk om noe skulle gå galt med svangerskapet, er det da riktig at du skal stå uten jobb på toppen av alt? Det er en grunn til at vi har et rimelig strengt lovverk!!!
Miss Snow Skrevet 18. juni 2010 #11 Skrevet 18. juni 2010 Såvidt jeg har forstått, så er det sånn at hvis man har hatt varierende innekt i de ti månedene, så tar NAV utgangspunkt i de seks månedene du har hatt best inntekt av de ti, og regner et gjennomsnitt utifra det.
Traveltobarnsmor! Skrevet 18. juni 2010 Forfatter #12 Skrevet 18. juni 2010 Tenker litt fram og tilbake...takk for tips. Merker at eg skyr ledelsen for tiden.... Har ikke hørt noe mer enda, så håper han hoster opp noe innen onsdag...
Traveltobarnsmor! Skrevet 18. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 18. juni 2010 Håper det!!!! Har jobbet 100 % til nå så det hadde vært fint å få det.
aviva<3nov 2005 <3 feb 2012 <3 Skrevet 18. juni 2010 #14 Skrevet 18. juni 2010 dem har ikke lov å diskriminere pga graviditet, men sjekk ut kontrakten din og alt du har skrevet sort på hvitt ang hvordan du jobber. dem kan ikke trekke deg for noe men hvis kontrakten din går ut kan dem faktisk la være å fornye den. det finnes mase regler evt snakk med en advokat om disse tingene.
Traveltobarnsmor! Skrevet 18. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 18. juni 2010 Eg har kontrakt som går ut juli, men får den ikke forlenget pga graviditet. Ganske vanlig visstnok. Dette fant eg : Likestillingsloven §3 forbyr direkte og indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn. Allikevel er diskriminering på grunn av graviditet det enkeltområdet ombudet mottar flest henvendelser om. Klagene til ombudet gjelder både ansettelser, spørsmål om tiltredelsestidspunkt for personer i foreldrepermisjon, lønnsutvikling for ansatte i permisjon og endringer av arbeidsoppgaver etter permisjon. Problemene oppstår ofte i forbindelse med vikariater og midlertidige kontrakter. Det typiske er at kvinner som går i midlertidige stillinger ikke får forlenget arbeidsforholdet når de blir gravide eller går ut i foredrepermisjon.
aviva<3nov 2005 <3 feb 2012 <3 Skrevet 18. juni 2010 #16 Skrevet 18. juni 2010 regner med dem selv kan velge om dem vil utvide kontrakten eller ikke. det kan hende dem finner på en merkelig unnskyldning om at dem vil ansette noen andre osv. for alt du vet så utlyser di stillingen din slik at kontrakten din ikke kan fornyes i det hele tatt. men gjør slik mange før deg. gå til sak mot dem når dem ikke fornyer. vet om så mange som har slitt med dette. i bodø gikk to kvinner til avisa da dem ble nektet pga graviditet og dem kom vell igjennom til slutt.
Miss Snow Skrevet 18. juni 2010 #17 Skrevet 18. juni 2010 Det fungerer ikke sånn i skolen at ledelsen bare kan utvide eller fortsette kontrakten man har. Alle ledige vikariater MÅ og SKAL lyses ut eksternt, så man kan ikke gjøre annet enn å søke, på lik linje med alle andre. Sånn er det når man jobber i det offentlige (og det skal vi egentlig være glad for). For min del er det absolutt ikke aktuelt å klage eller gå til sak, og det virker det heller ikke som det er for deg heller, Nov2010? Jeg har gjort en god jobb i hele år og er veldig ønska tilbake om det åpner seg en stilling på samme sted senere. Det vil jeg ikke at skal endre seg. Å gå til sak er en tidkrevende prosess som vil være ord mot ord og kun skape dårlig stemning. Det er flott at noen tør å ta den kampen, men jeg innfinner meg heller med at situasjonen er som den er og vil ikke ende opp som "bannlyst" i hele kommunen ved å lage bråk. Kall meg feig og konfliktsky, men det er nå bare sånn at gravide i vikariater er særdeles utsatt. Det ordner seg garantert for både deg og meg i forhold til økonomi og sånne praktiske bekymringer, Nov2010. Det gjør som regel det! Så får vi satse på flotte jobber når permisjonene våre er ferdige istedet
Traveltobarnsmor! Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 19. juni 2010 De hadde alt hatt andre til intervju, da de sa det til meg. De kunne sagt at de ikke hadde noe til meg foreløpig, men rektor sa faktisk at eg var vurdert i et vikariat,men siden eg skulle føde etter 2,5 mnd så ville de ha noen andre. Det er jo det som provoserer litt .....
Traveltobarnsmor! Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #19 Skrevet 19. juni 2010 Har litt lyst å ymte frampå at det er ulovlig, men lager nok ikke støy i gangene Eg søkte på stillingen. De hadde vel sikra seg at en av de som var til intervju sa ja, før de sa noe til meg... Du er heldig som har en avtale med legen, eg gruer meg for å ta det opp. Men bestiller kontroll i slutten av juli, da får vi se hvordan formen er da... Nå er det bare å jobbe tre dager til, så er det syv uker med feeeerie Perfekt å være i 2. trimester om sommeren Skal lese litt spesped, slik at eg stiller med et fag få andre på skolen har, når eg kommer tilbake
Miss Snow Skrevet 19. juni 2010 #20 Skrevet 19. juni 2010 Det forstår jeg godt at provoserer! Jeg fikk beskjed om at jeg var aktuell, men at jeg ble innstilt som nummer to om de fikk en "perfekt" søker som hadde alt av fag de ville ha (og de har ikke jeg). Men i samme samtale ble det spurt om det stemte at jeg ikke ville være tilgjengelig hele neste skoleår, og at det kunne være en utfordring å finne en vikar for meg sånn midt i semesteret. Så det er ganske tydelig at det var det som var avgjørende. Hele kollegiet har heldigvis uttrykt at de veldig gjerne vil ha meg tilbake, så jeg håper at jeg får muligheten til det senere. Jeg hadde i utgangspunktet ingen agenda om å "skulle få" sykemelding da jeg var hos legen sist, men jeg var der på grunn av hodepine og kvalme og legen spurte om det var noe spesielt som trigga det. Da fortalte jeg at jeg var uten jobb fra august og at jeg var veldig bekymra for penger og permisjonsgrunnlag. Da fikk jeg beskjed om at det skulle vi ordne uansett, for bekymringer var det nok av for gravide, og økonomi burde ikke være en av dem. Jeg føler ikke at det er en dårlig grunn til å bli sykemeldt, for innen skoleåret begynner er vi så langt på vei at å jobbe som tilkallingsvikar ikke er en optimal situasjon. Og skulle det åpne seg vikariat fra september av, så får man kanskje jobba to måneder allikevel *Håpe, håpe, håpe*
Traveltobarnsmor! Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #21 Skrevet 24. juni 2010 Jaja, han hadde ikke rukket å diskutere det med de andre.Så han kunne ikke hoste opp noe. Nå har mine kollegaer gått videre med saken, de mener at dette ikke er holdbart. Så nå har vel tillitsvalgt fått saken. Vet ikke om det løser seg for meg, men det hindrer dem kanskje i å gjøre dette igjen! Litt vanskelig å nyte ferien når eg vet at eg risikerer å ikke få lønn før i oktober Vikartimer etterbetales)
Miss Snow Skrevet 24. juni 2010 #22 Skrevet 24. juni 2010 Forstår godt at det legger en demper på sommerferien din! Jeg håper du får en fin sommer allikevel, og at det dukker opp en løsning på situasjonen din! Det er ikke noe særlig ålreit å bruke sommerferien på å bekymre seg for penger. Det syns ihvertfall jeg at jeg gjorde nok da jeg studerte..
Traveltobarnsmor! Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #23 Skrevet 24. juni 2010 Du har så rett så rett Må jo nyte ferien i fulle drag Takk for oppmuntringer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå