Gå til innhold

Barnehage oktoberbarn...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Føler meg dum som skal ha barn i oktober.... Trodde det var full barnehagedekning i Norge jeg, så jeg tenkte ikke på at det ikke var meningen at man skal få barn utenom juni, juli eller august....

 

Jeg hadde regnet med at vi fikk barnehageplass fra august og kunne betale for plassen frem til oktober da ungen skal begynne. Blir helt deprimert av å tenke på at vi risikerer å måtte gå ett år uten barnehageplass. Vi har relativt god økonomi, men ikke så god at vi kan gå ett år uten inntekt (kontantstøtte er ikke så mye sammenligna med 400 000). Jeg var ikke sikker på om vi kunne bli gravide, og man hører jo om så mange som har problemer med å få barn, så vi satte igang da vi følte vi var klare for å få barn. Nå klarer jeg nesten ikke å glede meg over at jeg er gravid (ja jeg vet jeg er ekstrem kontroll-frik, men å gå og ikke vite hvordan vår økonomiske situasjon blir i fremtiden er vanskelig for meg).

 

Måtte bare få luftet tankene mine. Vi må jo bare søke på alle barnehager som finnes rundt oss. Noen som har erfaring med hvordan opptak i private barnehager fungerer i forhold til kommunale, og hvordan er det om man ønsker å bruke en privat barnehage i en annen kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner deg godt.

Men ikke la dette ødelegget din graviditet og lykke. Er samfunnet sin feil som sier at vi må få unger før 1.Sept.

Skulle ikke være mulig.

Du har jo alltid dagmamma. Syns egentlig det er bedre før ungen er ett år om det er mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mye på det samme om dagen. Sitter å skal få permisjonssøknaden til å gå opp, og da betyr det jo litt om/når man får barnehageplass og. Tror vi lander på å satse på barnehageplass fra januar. Synes det er så tidlig å sende gutten vår i barnehage når han er 10 mnd... Og ut året skal vi alltids klare oss med en inntekt.

 

Det virker som det er lettere å få plass i familiebarnehage enn i de kommunale. Vi har hatt storebror i familiebarnehage dette året, og har vært superfornøyde! Tror det er en veldig god løsning for de minste barna. Den familiebarnehagen han går i tok inn to nye barn i januar som var født i desember og januar, dvs nettopp fylt ett år. Og oktoberbarna kommer jo foran dem i køen i alle fall! Tror det kommer til å ordne seg jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er selv ansatt i en privat barnehage så jeg har på den måten sikkret plass til min lille. Skjønner godt fustrasjon din og problemene dårlig barnehagedekning kan skape for mange foreldre. Dersom du har tenkt å søke plass fra august tror jeg ikke det er noen forskjell for deg i forhold til juni, juli og augustbarn. De fleste begynner i august og tror ikke det har noe å si for deg om du tenkte å ta imot en evt plass du får tildelt fra august. I forhold til opptak i private barnehager vet jeg iallefall at hos oss samkjøres dette på et stort møte for alle styrere fra banehagene i byen både kommunale og private. Velg med omhu hvilken barnehage du setter på 1.plass på prioriteringslista di. Hos oss har vi så stor pågang at kun de med vår barnehage på 1 plass kan håpe på å få plass. Vi hadde 170 søkere om 17 plasser..... Kanskje er det derfor lurt å sette en barnehage som ikke har SÅ mange søkere som 1.pri for å sjanse på å få plass der? Vet ikke helt hvordan du finner ut hvor mange søkere hver enkelt barnehage har, det er mulig du må ta deg en ringerunde til styrerne???

 

Men ikke la dette gå ut over gleden ved å få et lite barn. Det ordner seg nok med tiden selv om det kan se mørkt ut. Dagmamma er som nevnt et godt alternativ. Håper du ser litt lysere på tilværelsen og at du ikke bekymrer deg for mye framover.

 

Klemmer fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke få plass fra august?

Når du har plass, og betaler for den, er det jo ingen som kan "kreve" at barnet ditt stiller i barnehagen?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingen rett på barnehageplass før barnet er 1 år, og opptak bare en gang i året....

 

takk for beroligende ord :) jeg er nok litt hysterisk og hormonell ;) Vi får satse på å sette opp privat barnehage på førstevalg.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke moralisere eller bagatellisere dine bekymrringer, men prøv å nyte graviditeten din selv om barnet kommer på "uheldig" tid på året. Jeg hadde termin 8. oktober, men mistet i min fjerde MA i fjerde måned i april og skulle gjort mye for å sitte her og vente på et oktobergull!

 

Så lenge det ikke er garanti for plass finnes det andre alternativer enn kommunale så det blir nok en ordning - kos deg med voksende mage, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en Espira barnehage (privat barnehage). Der er det kontinuerlig opptak hele året og det er foreldrene som bestemmer hvilken dato barnet skal begynne i barnehagen. Er selvfølgelig lurt å være tidlig ute med søknaden:)

Håper du finner en fleksibel barnehage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg anonym...dette er faktisk en bagatell i det store bildet. Jeg har også mistet 4 ganger i SA/MA og er sjeleglad for at jeg nå - endelig på femte forsøk - straks tipper uke 24 og kan vente meg et oktoberbarn :)

 

Skulle gjerne heller hatt et vårbarn jeg - men så var det ikke like lett å planlegge akkurat dette med barn - som resten av målene jeg har hatt i livet. Det kom som et sjokk for perfeksjonisten i meg - men nå ser det altså ut som jeg lykkes til slutt :)

 

Hurra for oktoberbaby!!!

Barnehage...? Det ordner seg for snille jenter :) Slapp av HI og kos deg heller med svangerskap og baby :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mars? Men ikke garantert plass...

 

Selvfølgelig er det en bagatell i når en ser alt under ett... Men jeg er kontrollfrik. Og jeg synes det er utrolig URETTFERDIG at et barn som er født 31 august har rett på barnehageplass mens ett barn som er født 1. september ikke har det.

 

For meg som så langt har hatt ett greit svangerskap og alt er bra, så er det faktisk sånne ting jeg bekymrer meg over. For meg så er det det jeg tenker på, selvfølgelig er jeg glad alt går bra, og vet at mine problemer er små i forhold til de som feks aldri får barn.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anonym,

 

Jeg forstår deg. Jeg ble faktiskt litt sjokkert då jeg fant ut hvordan reglerne fungerer i Norge! Jeg syns også det er vanskeligt å ikke veta att vi får en plass iallfall i Januar. Jeg må planlegge permisjonen med arbeidet og det kommer ikke å fungere økonomiskt hvis jeg ikke kan gå tilbake til arbeidet seneste vid nytt år.

 

Jeg har ingen i bestemor eller lignende som kan hjelpe oss med barnet hvilket var forslaget fra NAV....

 

Jeg forsøker å ikke bli stressad utan å glede meg men tenker veldigt mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter også barn i oktober.Har tenkt en del på dette med barnehageplass,men orker ikke la det ødelegge hele gleden over å få et barn.Det går an å finne en ok dagmamma også.... Syns allikevel at det er et tankekors at barn som fødes etter 31 august har dårligere rettigheter enn barn født innenfor "tidsfristen".Vi forsøkte å få et barn født i juli-august,desverre ikke alltid like lett.Heldigvis bor vi i en kommune som har ledige barnehageplasser etter ordinært opptak,slik at jeg håper og tror at det ordner seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Glad for at det ikke bare er meg som tenker på dette. Har termin i slutten av oktober (og klager egentlig ikke, da vi hadde prøvd i over ett år og det uansett er deilig å ikke være så stor om sommeren...).

 

Vi vil prøve å få barnehageplass fra nyttår (når barnet er 14 måneder gammelt), og får heller satse på dagmamma og snille foreldre og litt ubetalt fri om vi klarer.

 

Er det noen som vet hvordan og når man søker om plass for januar? Eller må man søke om plass fra august når barnet er nesten 2 år? man kan vel ikke søke før fylte 1 år. Synes dette er litt komplisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man søker barnehageplass med ønsket startdato, hvertfall i Oslo kommune, så blir man plassert på venteliste etter ulike kriterier. Dette året fikk de eldste barna plass først (etter barn m spesielle behov, såkalte koder). Så har de fleste søskenprioritet tror jeg. Vanskelig å følge med for de forandrer kriterier og regler støtt. Slå opp på nettsidene til din kommune der bør det være informasjon tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...