Gå til innhold

Skuffet over klasseinndeling....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag fått klasselisten for min 1.klassing til høsten. Hun har da kommet i klassen med 2 jenter/venninner fra bhg og det er jo positivt. MEN 95% av klassen bor på et byggefelt/område som ligger på den andre siden av skolen. Dvs at hun har ingen i klassen å dele skolevei med og det synes jeg er et viktig hensyn når de fordeler ungene. De har i år endret skolegrensen, noe som er et viktig argument, og hun skal derfor begynne på en annen skole enn den vi grenset til før.

Koselig at det er 2 kjente fjes, men på lang sikt tror jeg det er viktigere å ha noen i nærområdet i samme klasse eller tar jeg feil? Jeg ser på eldste at avstander har en del å si når de er små da de ikke kan gå til skolevenninner alene hvis de blir en viss avstand.

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. På førskoledagen var det en jente som omtrent er vår nærmeste nabo i samme klasse. Hun er nå av en eller annen grunn byttet til en annen gruppe. Tenkte jeg skulle snakke med mamman hennes før jeg eventuelt kontakter skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, vi venter også på klasseinndelingen. Vi er for tiden i utlandet og han vil komme midt i året. Det er jo lurt å snakke med moren til den andre jenta. Min eldste er mest sammen med de som bor et stykke unna, men fra 2 klasse har det igrunnen lite å si hvor en bor igrunnen.

Skrevet

Jeg skjønner at du er skuffet. Men kan si av erfaring at alle på 1. trinn "finner hverandre" uansett. Min sønn har de beste vennene i en annen klasse:)

Det føles kanskje veldig vondt akkurat nå men jeg tror at det ordner seg uansett for jenta di :)

Trenger du å trøstespise i ferien så kan jeg komme med kake ;)

Skrevet

hehehe trøstespising har aldri vært helt min greie selv om det kanskje ser slik ut:)

Problemet er ikke selve skoletiden for der vet jeg at det løser seg. Men vi har et stykke å gå til skolen og derfor synes jeg dette burde blitt hensyntatt, spes siden de har endret skolegrensene for mange. I tillegg vil man jo ofte være sammen med andre barn etter skoletid også, og det er laaaangt til de hun har kommet i klasse med. Hun vil ikke kunne gå til det feltet på mange år alene.

Men jeg har bestemt meg for å sove på det til i mrg. Hun fikk mannlig kontaktlærer og det er jeg litt svak for:) I tillegg er han visst svært dyktig og det er jo også veldig viktig.

Lykke til med deres klasse Erteposen:)

Skrevet

Vi har også fått en mann, og det er helt topp!! Det er ikke lett, men jeg synes de ofte tar noen rare valg. De har vel kanskje noen hensyn de tar uten at vi vet. Takk, takk...vi krysser fingre.

Skrevet

Hei!

Skjønner at du tenker en del på den inndelingen ja. Hos "oss" ble ungene delt inn etter adresse til 1.klasse, og det syns vi var veldig greit. Nå er det slik at de vi bor i boretslag på andre siden av veien fra skolen og de som har lengst skolevei har vel kanskje 1,5 km så vi er jo ganske heldige.

Når de skal i 2.klasse til høsten blir de av en eller annen grunn delt inn på nytt, og da er det andre ting de ser på for å få jevne klasser. Men alle er blitt spurt om det er noen spesielle de ønsker å gå i klasse med sånn at ikke noen kommer i en klasse der det ikke er noen av de dem pleier å leke med.

Lykke til da!

Skrevet

Jeg gikk ikke i klasse med noen som bodde i nærheten når jeg gikk på barneskolen og det var aldri noe problem. Jeg hadde gode venner i klassen og vi var ofte med hverandre hjem. I tillegg hadde jeg flere gode venner der jeg bodde, selvom de var 1-2år yngre enn meg. Det eneste som var litt kjedelig var at jeg det første året gikk mye alene til og fra skolen, men fra 2.klasse når nabovennene mine begynte var det aldri noe problem, da gikk vi alltid sammen.

Skrevet

Der min datter skal begynne starter og slutter alle 1. klassene til samme tid slik at de kan gå sammen uansett. Det blir også nye grupper i 2. klasse og da kan man selv komme med ønsker.

Skrevet

Hei LOTP!

Jeg har såvidt hatt kontakt med deg her tidligere, men da med et annet nick (er ikke så aktiv her).

Jeg tror barna våre skal starte på samme skole til høsten. Vår gutt kommer i klasse med mange barn fra samme barnehage. Pga skolegrenseflyttingen, er det derimot bare én jente fra barnehagen (hun bor rett ved barnehagen, hvis jeg ikke husker feil). De andre jentene har eldre søsken, og har søkt seg til gammelskolen. Denne gruppen får kvinnelig kontaktlærer (eller hva det nå heter), hun virker veldig flink og koselig hun også!

Såvidt jeg forstod ut fra møtet på skolen, har de ulike gruppene like lange dager, og en del undervisning på tvers av gruppene. Så det er sikkert mulig å bli kjent/slå følge med elever i andre grupper (dersom dere ikke vil bytte gruppe).

Skrevet

Skjønte iklke helt dette her jeg;

mende du at hun oikke kommer til å gå på skole med noen som bor i nærheten pga nye skolegrenser, eller bare at hun ikke er i samme gruppe med noen som bor i nærheten?

Det første skjønner jeg at er et problem, men hvis det kune er gruppene så ser jeg ikke helt problemet. 1. klasse har vel samme lengde på skoledagen uansett, så de kan vel slå følge med hverandre selv om de er i ulike grupper?

Skrevet

Hei:) Ja vi er vel nesten naboer hehehe koselig at du har en gutt som skal begynne på samme skole. Går sønnen din i Ø....... bhg? Da vet jeg hvilken jente du mener og hun har vært en del hos oss i det siste nettopp med tanke på skolestart og nye venner.

Jeg har brukt mye av dagen i dag til å tenke og funnet ut at jeg lar det være som det er. Jeg har tenkt tanken du bekrefter nå at fordelingen blir så skjev fordi det er så få barn her som skal begynne på ny skole.

Jeg vet at gruppene samarbeider på tvers og jeg vet at de starter/slutter likt. Men min erfaring med jenter er at de klikker seg veldig innenfor klassen og at det gjerne blir enda tydligere når de blir gamle nok til å gå frem og tilbake fra skolen selv.

Skrevet

Ja, det er riktig bhg :)

Så koselig at datteren din kjenner C. Hun er kjempesøt! Jeg har bare gutter, og dette er førstemann til å starte på skolen, så jenteklikker har jeg ingen som helst greie på, men det er jo uansett fint å ha noen å slå følge med til skolen :)

Jeg skal ha permisjon hele første skoleår (har termin med nr tre nå på lørdag), og kommer til å følge til skolen, i alle fall i starten.

Skrevet

Det er faktisk en fordel for læringsmiljø at eleven går i klasse med andre enn de hun vanligvis leker med. På den måten følger ikke krangler og annet fra fritiden med inn i skolehverdagen. Og jeg regner med at jenta di fortsatt kan leke med naboungene selv om de går i paralellklassen.

Synes for mange foreldre er med på å bygge opp skiller mellom A og B i stedet for å hjelpe ungene til å se seg selv som en stor flokk som bare er delt pga undervisningen.

Skrevet

Takk Doppler for fint innspill. Jeg ser hva du mener og har konkludert med noe av det samme selv om jeg tviler på at det var intensjonen bak fordelingen.

Skrevet

Så heldig du er som skal ha en liten samt permisjon:) Masse lykke til med fødsel og så må du trille forbi her så jeg kan beundre den lille:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...