Gå til innhold

Heter det ikke funksjonshemmet lenger heller nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

men funksjonshindret??

Ikke heter det neger, og ikke heter det sigøyner... og vi skal visst ikke si klient engang lenger, men BRUKER.... Herlighet altså...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet faktisk ikke, men jeg er en av de som sier funksjonshindret. Vet ikke hva som er riktig egentlig.

Skrevet

Departementet vil visst at vi istedet skal bruke "personer med nedsatt funksjonsevne". Men det blir veldig tungvint i det lange løp, og meningsinnholdet blir egentlig det samme. Dessuten har vi fortsatt en organisasjon som heter Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon. Og de burde vel ha vært tatt med på råd først?

Skrevet

jeg har et barn med funksjonshemming. Trodde det var den vanlige termen jeg?

Har aldri hørt at det skal være galt i allefall... :S

Skrevet

vi bruker funksjonshemmet og bruker.

jeg irriterer meg grønn over de som sie funksjonshemma.

Skrevet

Å si hemma istedenfor hemmet er faktisk det mest naturlige for de aller fleste nordmenn, så det må du nok bare avfinne deg med.

Skrevet

jeg vet at jeg må leve med det, men det er ekstremt stykt og høre på.

Skrevet

Ja det tenkte jeg også. handler ikke dette litt om dialekt når det gjelder å si hemmet eller hemma. Det er jo det samme, bare sies annerledes ut.

Hvis jeg plutselig skulle si hemmet, så vil jo det høres helt rart ut i forhold til dialekta mi.

Skrevet

"hemma" er ikke et mer utpreget dialektuttrykk enn "hemmet" er. Begge formene er tillatt ifølge ordboka.

Skrevet

Jeg synes det er ille når folk skriver "og" istedenfor "å", og "stykt" istedenfor "stygt".

Skrevet

da har vi vær våre ting å irritere oss over.

Skrevet

Det heter "hver våre ting", ikke "vær våre ting". Til forskjell fra deg, så irriterer jeg meg over åpenbare skrivefeil, ikke over at folk velger forskjellige ord og uttrykk innenfor det som ordbøkene tillater.

Skrevet

Herligheten og du skulle "ta" lammekjøttmannen (eller no i den dur).

Jeg antar at hun syns ordet hemma virker litt nedsettende for sine brukere, derfor liker hun det ikke. Selv om det går ann å skrive begge deler, så syns jo ikke akkurat det var en ondskapsfull mening da;p

Skrevet

hehe.. ja jeg trokket vist noen på tærne.

men hadde noen sakt til meg at jeg er funksjonshemma så hadde jegn syns det var langt mer nedlatenden en funksjonshemmet.

kommer vel kaskje av at jeg har hørt ordet hemma bli brukt som nedsettende iform av:

"er du helt hemma eller?"

mens jeg aldri har hørt noe tilsvarende om hemmet.

artig hvor grettene folk her blir vær gang jeg sier en personlig mening om språk.

Skrevet

Hvem har sagt at det var ondskapsfullt? På den annen side synes jeg nok at den som kritiserer andres (korrekte) ordbruk i det minste bør kunne skrive noenlunde riktig selv.

Skrevet

.. og slik går dagene på anonymforumet... :)

Skrevet

Du bør kanskje lære deg et språk før du kritiserer andres bruk av det, lammekjøtt-mannen.

Skrevet

jeg har ikke kritisert andres (korrekte) ordbruk.

jeg har sakt at jeg syns det er stykt og høre på når folk sier fuksjonshemma. og det syns jeg. det betyr ikke at jeg sier at det er feil og si det, men at jeg syns det er et mye mer negativt ladet ord en alternativet.

akkurat som du syns det er ganske så irriterende at jeg sliter med å skrive riktig.

jeg må leve med at du sier funksjonshemma og du må leve med mine skrivefeil. vanskeligere en det er det ikke.

Skrevet

Hadde jeg vært lærer,så hadde du måtte gå tredjeklassen om igjen 14 ganger, til du lærte deg å skrive.

Skrevet

nei, jeg føler ikke at jeg å være god skriftlig for å ha en mening om folks muntige tale. og jeg har aldri forstått hvorfor enkelte her inne mener at kan man ikke en ting så skal man ikke mene noe om en annen ting

Skrevet

angrep er det beste forsvar

Skrevet

Det har noe med dialekt å gjøre også, lammekjøttmannen. På min dialekt blir -et endinger byttet ut med -a. Hemmet blir hemma, skadet blir skada, lukket blir lukka, osv.

Skrevet

"Hadde jeg vært lærer,så hadde du måtte gå tredjeklassen om igjen 14 ganger, til du lærte deg å skrive."

HERLIGHET. LAMMEKJØTTMANNEN HAR DYSLEKSI!

Hun er vel lei av å fortelle om det selv, men fader heller, da.

For øvrig er jeg lærer, og jeg kan derfor tipse deg om mellomrom mellom komma og "så". "Tredjeklassen" ville jeg erstattet med "tredje klasse", og "hadde du måtte" er ikke korrekt. "Hadde du måttet", derimot, fungerer langt bedre.

Start med deg selv, du, før du klager slik på andre.

Skrevet

Altså, det er mykje dårleg norsk her på forumet, men å rakke ned på folk med dysleksi vert for dumt! Ein må hugse at ikkje alle kan noko for det, og slik er det berre. Det er ingenting å gjere med det. Når det er sagt skjønar eg veldig godt kva lammekjøttmannen meinar, fordi hemma er eit negativt lada ord hjå dei fleste. Eg seier nok funksjonshemma sjølv, men hemmet passar ikkje inn i verken skriftspråket eller dialekta mi. Kanskje eg heller skal slå over til funksjonshindra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...