Gå til innhold

Livmor og bekken


HildeHL

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I dag er jeg 14+5, og jeg har lenge lengtet etter å kjenne denne berømte livmoren som det står skrevet så mye om. Men, jeg må være ærlig å si at jeg ikke helt vet hva jeg skal kjenne etter. Hvor skal man kjenne den hen? Hvordan skal man kjenne den? Og hva er det man egentlig skal kjenne?

 

Samtidig har jeg også et par "dumme" spørsmål om bekken og skambenet. Hvor sitter dette hen?! Jeg skjønner at anatomi ikke er helt min greie. :P

 

Ellers er jeg i utrolig fin form.. så fin form at jeg noen ganger tviler på at jeg er gravid. Jeg har ingen symptomer, verken i form av større bryster, mørkere pigmenter rundt brystvortene, ingen voksende mage og ingen livmor som jeg kan kjenne. Nesten litt bekymringsfullt. :P Flere enn meg som ikke merker noe særlig til graviditeten i disse tider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann, vet ikke om jeg kan hjelpe deg så veldig mye men.. Er 12+1 idag og de par siste dagene har jeg kjent at jeg er helt har nederst i magen, liksom fra navlen og ut til venstre side. Men dette er bare når jeg står. Om jeg ligger er det helt mykt og jeg kan presse langt innover, samme når jeg nettopp står opp om morgenen, men litt utpå dagen så er den hard der igjen. Vet ikke sikkert da, da dette er min første graviditet, men undrer meg på om ikke det er livmoren som er kommet opp av bekkenet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg kan heller ikke kjenne livmoren... dette er min andre graviditet, er 14+1 idag, og fra sist husker jeg at det var ikke før laaangt ut i svangerskapet at jeg kjente tydelig toppen av livmora.

..og det hjelper visst ikke noe særlig med den erfaringa nå heller :P

 

Men jeg kjenner liv da! :D Det er moro!! Det kjente jeg også veldig tidlig sist, sikkert uke 13-14 da også. Bare lett kiling på forskjellige steder i magen. Ellers er jeg ganske 'symptomfri', ihvertfall ingen plager.

 

Skambenet er den harde 'plata' du kan kjenne nederst, under kjønnshår-området, og bekkenet er vel den skålformede muskulaturen som ligger ned mot underlivet; Den er ganske kompleks, og brukes både for å kontrollere urinlating, analåpning og skjedemuskulaturen. Tror jeg, trallala.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har også lurt veldig på dette med å kunne kjenne livmoren og ikke helt forstått det, frem til nå ikveld da jeg kjente etter her jeg låg på sofaen. Plutselig kjente jeg den lille "kulen" rett overfor skambeinet.

Det kjennes altså ut som en liten kul når du stryker hånden forsiktig oppover magen :) Jeg er 14+5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...