Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 chihuahua og baby? Hvordan er rasen? Er den vanskelig å oppdra? Hannvalp eller tispe; hva er "best"? Hvordan går de sammen med barn/babyer?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 Tips fra meg, tenk deg NØYE om! en chihuahua trenger myyye oppmerksomhet, tid og krefter, og mange får seg en liten overraskelse når hverdagen kommer etter de har skaffet seg en.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 jeg ville ikke hatt en. Vel, er sikkert fint hvis den kan sitte på deg 24/7, de er slitsomme når det kommer til å øsnke seg oppmerksomhet. Se heller på king charles rasene/dverg puddel eller noe hvis du vil ha en "liten søt" hund
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 Hi Er chihuahua'er SÅ ulik alle andre hunder da? De fleste valper/hunder vil jo til en viss grad ha eierens oppmerksomhet, men blir de for slitsomme, så går det jo ann å lære dem bort med den "uvanen"
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 Å ha baby og valp på samme tid anbefales ikke. Hvordan skal du få tid til trening av valpen? Eksempel: Hva gjør du dersom valpen vil ut mens du sitter opptatt med amming?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #6 Skrevet 16. juni 2010 Ja det er de.... Du må tenke på masse annet enn med hunder med vanlig str nettopp på grunn av str. Lån deg en og prøv først, det er en grunn til at mange av de som skaffet seg en nå har solgt de videre. De er hunder med vanlige behov, men med litt annet utgangspunkt for å klare alt sammen.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #7 Skrevet 16. juni 2010 HI Er ikke NÅ jeg har tenkt å få meg hund..Mer sånn om 3-4 mnd. Har lyst på en chihuahua da. Jeg vet flere som har det, og ingen av de har sagt noe om at denne rasen er spesielt vanskelig å ha med å gjøre..Tror det kommmer helt an på eieren jeg. Det blir tungt med valp og baby ja, men mest kos! Trening av valpen skal ikke skje 24 timer i døgnet, så det får jeg god tid til å gjøre mens poden pludrer for seg selv, eller sover.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #8 Skrevet 16. juni 2010 Javel, da kan du vel låne deg en da om du vet om så mange som har en. Prøv først!!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #9 Skrevet 16. juni 2010 Hvorfor spør du forresten om råd om du allerede har vite så mye? Grådig irriterende med folk som spør om råd, men så lenge det ikke er overveiende positivt, ja da tar alle andre feil... lykke til!
Lilleleen Skrevet 16. juni 2010 #10 Skrevet 16. juni 2010 Jeg har to chihuahua tisper og en sønn på 4 mnd. Går veldig bra her, men har hatt hundene noen år før babyen kom. Jeg er selv vokst opp med små hunder og det har aldri vært noe problem. Men kan være lurt å ikke ha valp og baby i hus samtidig. Det kan bli mye jobb. Mitt tips er å snakke med en oppdretter, de vet mer og kan hjelpe deg. Ring nkk og få nr. til noen som driver seriøst ) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #11 Skrevet 16. juni 2010 Skjønner at du aldri har hatt hund før. Når man får en valp i hus, foregår treningen 24 timer i døgnet den første tiden. Renslighetstrening (en liten valp har liten blære, og må ut OFTE for å tisse, gjerne hver time. Å vente til babyen sover er ren utopi, da har du gulvene fulle av urin og avføring på et øyeblikk), trening på å gå i bånd, sosialisering osv. Valpen er også en "baby" som har svært mye å lære for å bli en trygg og omgjengelig hund, og den kan ikke sitte på vent til babyens behov er dekket, da er det hele dømt til å gå galt.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #12 Skrevet 16. juni 2010 Døds teit av deg å spørre om råd, når du ikke vill ha de... Du ville bare at alle skulle si masse posetivt, du???
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #13 Skrevet 16. juni 2010 HI Ingen som har POSITIVE erfaringer med valp og baby da? :-/
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #14 Skrevet 16. juni 2010 Valp og baby samtidig frarådes. Så greit er det.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #15 Skrevet 16. juni 2010 Synes det bare er tull Må du ha hunde NÅ? Det kan sikkert gå, men både baby og valp vill miste litt på det... fordi en valp trenger mye, spessielt siden du TYDELIGVIS ikke har erfaring med hunder.... Du kan f.eks bare glemme å løpe på kjøkkenet etter en kopp kaffe mens baby er på gulvet.... Valpen klør i tennene den vettu.... og skjønner ikke som eldre hunder gjør, at babyen er en baby....
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #16 Skrevet 16. juni 2010 Chihuahua og små barn (babyen din vil jo bli et lite barn om kort tid) er en vanskelig kombinasjon, fordi det er en veldig liten hund, men allikevel ikke et leketøy. I og med at hunden er liten så er det eneste forsvaret den har å gneldre og glefse, og små hunder blir fort nervøse hunder. Den må på en måte kompensere for den manglende størrelsen når den tross alt er i konstant "finger i øyet høyde". Ny valp og baby er tøft uansett rase, men det er en del ekstra med en hund som er liten og skjør. Jeg ville ventet til barnet er over fire år.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #17 Skrevet 16. juni 2010 Valp og baby er en dårlig kombinasjon. Å ha valp er som å ha en baby nummer to, bare at du kan ikke ha bleie på valpen!!!!!!! De har dessuten fullstendig ulike behov. Du må løpe ut med valpen hele tiden, på veldig kort varsel - hvordan skal du få til det med en baby? Det tar jo noen minutter å få en baby ut av døra, det vet alle som har prøvd! Du bør også tenke over at chihuahua er en liten og skjør rase, med bein som knekker lett. Det kan føre til problemer med svært små barn, som ikke skjønner at de må være forsiktige. Det er nok at barnet løfter valpen og mister den på gulvet, og så er det gjort. Chi er kanskje en liten rase rent fysisk, men inni hodet sitt er de store og tøffe! Hvis de ikke oppdras som en HUND, kan man få store problemer. Det er ikke en liten lekesak, og det er heller ikke en nybegynnerhund, synes jeg. Temperamentet kan også variere VELDIG, det er lurt å sjekke ut foreldrenes temperament nøye, og kjøpe av en 100% seriøs oppdretter. Husk at temperament er en egenskap med svært høy arvelighet! Det er mange useriøse der ute, og mye smuglerhunder, med dårlig fysisk og psykisk helse!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #18 Skrevet 16. juni 2010 Hei HI. Jeg har en baby på 5 mnd, OG en Jack Russel Terrier (liten rase). Dette går bare fint, så lenge man er innstilt på at det blir en del stress og slitsomt de første mnd mens valpen ennå er i det "minste stadiet". Chihuahua-er er vel kjent for å gneldre mye, men dette kan du lære det av med. For å gjøre det litt lettere med tanke på at du har en baby også som skal ha sitt, så kan du trene valpen på å tisse inne i en kasse av noe slag. Og dit blir valpen og gå hver gang hun/han skal tisse. Nei, man kan vel ikke si at det akkurat er "anbefalt" å få en hund samtidig som man har en liten baby hjemme, men ønsker man det sterkt nok så får man det til! Ingenting er umulig.. Tenk på de som får tvillingBABYER da hvor mye mas og tjas DET må være? Eller de som har flere tette barn? Nei, dette går bare bra skal du se! Og husk; alle valper er ulike, så du kan ikke gre alle valper under samme kam med én persons erfaringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå