Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Mor har helt rotete økonomi. Hun er verken spesielt gammel eller senil, så umyndiggjøring er ikke et alternativ. Men hvis ikke jeg passer på å betale deler av leien hennes og lignende så havner hun på gaten. Sukk. Hun lar meg betale men vil ikke ha innblanding ellers ... og hun makter jo ikke ta tak og rydde i gjelden sin og sånt Er det noen her som tilfeldigvis har erfaring fra lignende situasjoner som har noen lure råd? Og uansett, takk for at du leser!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 Meld henne på Luksusfellen! neida.. Du kan jo si at kan gjerne hjelpe henne litt, men da må hun gjøre en innsats selv også. Tilby å hjelpe med å sette opp et budsjett, snakke med de hun skylder penger og få en levelig nedbetalingsplan. Snakke med banken om de kan hjelpe henne kanskje? Men hun må jo ønske det selv. Si at hun ikke trenger å være flau eller noe, mange kommer opp i problemer, og de kan alltid løses. Men ikke gi henne mer penger, før hun går med på å ordne opp i dette!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 Jeg har forsåvidt fått satt opp budsjett for henne, men hun går likevel ca 3000 i underskudd nå som hun betaler for all gjelden :-( Jeg tror kanskje hun kunne sluppet unna billigere hvis hun ryddet opp litt, men hun vil ikke at "jeg skal rote i hennes saker". Hun får ikke leid stort billigere enn hun gjør så da føler jeg at jeg må betale ....
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 Ikke for å være slem men om ho ikke vil ta tak å rydde opp selv og ikke vil ha noen hjelp av deg så burde du heller ikke betale deler av leia for henne. Tydeligvis tar ho det ikke alvorlig nok og du skal ikke la henne bruke deg for å slippe å ta tak i problemene. Da ener du med å måtte legge ut denne summen hver mnd fram til ho dør. Det er ikke riktig. Ho trenger jo da ikke ta tak idet for ho vet at du ordner opp.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 Huff, du har helt rett. Sakens kjerne er at hun ikke tar økonomi alvorlig. Hele livet hennes har noen ordnet opp :-( Nå er det ingen andre til å ordne opp enn henne selv og barna hennes. Men jeg kan da ikke la moren min havne på gata heller da og jeg vet jammen ikke om jeg orker å ha henne her hjemme på ubestemt tid. Men takk for råd da.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #6 Skrevet 16. juni 2010 Bestill en time til henne hos kommunens gjledsrådgiver (gratis). Si til henne at du følger henne dit, og skal støtte henne, men at dersom hun ikke tar imot hjelp kan heller ikke du hjelpe henne. Dette er hennes problem, ikke ditt, og det bør være klart for dere begge. Du løser ingen problemer ved å betale for henne. De avdragene hun betaler på gjeld per mnd kan alltid reduseres om hun går i dialog med kreditorene. Mvh. gjeldsrådgiver
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #7 Skrevet 16. juni 2010 Takk for et godt råd. Det er det jeg har tenkt også at hvis hun går i dialog og snakker med folk så er det mulig å få orden på ting. Snart er hun minstepensjonist og da får hun jo enda mindre å rutte med :-( Jeg skal sjekke om kommunen hennes har gjeldsrådgivning.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #8 Skrevet 16. juni 2010 Det er alle kommuner pliktige til å ha. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå