Gå til innhold

ta en titt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du, er det din blogg?

Jeg har også blitt utsatt for seksuelle overgrep som liten, og jeg må bare si at jeg kjenner meg igjen i så mye av det du skriver. Hvis det er din blogg, så er jeg så lei meg for at også du ble utsatt for dette:(

Jeg har igjennom mange år blitt kjent med andre jenter som har blitt utsatt for misbruk som liten, og jeg blir nesten frustrert når jeg ser hvor mange vi egentlig er..

Men jeg er veldig glad for at du deler din historie, kanskje flere vil få opp øyene for dette problemet.

Du er sterk som klarer å sette ord på det, jeg vet av erfaring at det er veldig vansklig.

Skrevet

Hi her.

Ja, det er min blogg. Desverre kan man vel si.

Viktig å fortelle at overgrep er alle ting som blir gjort mot kroppen din som du ikke samtykker i. Det finnes ikke "mild" overgrep som ble fortalt meg. All overgrep er overgrep.

Jeg går nå hos psykolog. Det er for mange løse tanker som surrer før og etter timene, derfor bloggen.

Skrevet

HI her igjen.

Beklager at jeg glemte å si det, men jeg er lei meg på dine vegne for det du har opplevd. Klem til deg!

Håper du med tiden kan sette ord på det, det er viktig terapi.

Skrevet

Takk for klemmen:)

Jeg kan vel sette ord på noe, men i motsettning til deg føler jeg et sterkt hat og sinne. Og det er ikke bare rettet mot ham..

Jeg er 3-genrasjon som har blitt misbrukt av samme mann, jeg er nok ikke bare sint på ham, men jeg er så sint på de som ikke hjalp meg ut av det. De viste jo at han hadde misbrukt både min tante og bestemor, så hvorfor i allverden tok de meg med dit!?!

Som du sikkert skjønner var dette min oldefar.. Jeg vet egentlig ikke når ting startet, men når jeg var 10år klarte jeg selv å komme meg ut av det. Men siden da har jeg storsett vært aleine i familien, jeg klarer bare ikke å se de i øyene noe mer.

Idag har jeg det egentlig ganske bra, men jeg har merket at etter jeg har fått barn har angsten for at noe slikt skal skje min jente kommet for fult.

Det er sikkert derfor jeg er så glad for at det finnes sånne som deg som velger å dele problemet, det betyr så mye for meg at problemet blir tatt seriøst. Slik at jeg en dag kanskje kan føle meg litt tryggere når det gjelder mine egne barn.

Skrevet

Forresten, jeg trur det kan være bra for deg å sette ord på det:) Ikke bare fordi du opplyser andre, men også fordi det vil være lettere for deg å takle, når du slipper å slite med alt inni deg.

Sender en klem tilbake

Skrevet

Hi her igjen.

veldig leit å høre om deg og det du har vært utsatt for. Jeg skjønner godt ditt sinne mot de rundt deg som tok deg med dit når de visste hva han hadde gjort. Det er trist å se at voksne rundt barna lukker øynene for å slippe problemene ved å ta "tyren ved hornene".

Det er jo de som skal beskytte oss!

Skjønner frykten din ang jenta din. Jeg har det på samme måte med mine barn. Men jeg har tenkt å fortelle dem at ingen har lov å gjøre noe med kroppen demmes som de synes er ubehagelig eller som er feil. (at de tar på der-og-der...) Det ble aldri fortalt meg. I mange år trodde jeg at det var sånn voksne kunne gjøre med oss, og siden han lo trodde jeg det var en form for spøk som var godtatt.

Klem tilbake. Jeg er sikker på at du blir å ta dine forhåndsregler med jenten din ved å fortelle henne om egen kropp og hva som er lov og ikke lov for andre å gjøre med henne.

Skrevet

Jeg syns nesten der er grusomt å høre at du trodde at det skulle være sånn, kjenner tårene presser litt på:( Har mest lyst til å reise å knuse kneskålene hans, ble han noen gang dømt for det?

Personlig syns jeg det nesten var et verre overgrep å bli oversett, akkurat som det skulle være en selvfølge at det var sånn.

Har du noen nære familemedlemmer som vet dette og som du kan snakke med?

Jeg har ikke sagt noe til min mor, fordi jeg rett og slett ikke vil utsette henne for det. Høres kanskje litt rart ut, men hun har sloss så mange kamper for meg og min bror. At jeg trur dette ville knuse henne, jeg vet selv i hvertfall at jeg hadde følt meg helt misslykket som mor hvis jeg ikke hadde sett det.

Jeg har tenkt å gjøre det samme som du har tenkt med dine barn, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lære henne det uten å virke hysterisk. (for det er det jeg egentlig er).

Skrevet

Hjelpe meg. Vil bare gi deg en stor klem.

Vet ikke hva jeg kan si som gir deg noe vettugt men vi har alle våre kriser. Og som du sier når du er på bunnen så går det bare en vei. Håper du finner en måte å leve med dette.

Klem

Skrevet

HI her igjen.

Nei, han ble aldri dømt. Det ble ikke fortalt til noen før jeg ble voksen og skjønte at det han hadde gjort var galt. Det er ord mot ord, og jeg vil ikke at feks pappa skal vite om dette så da forblir det sånn.

Ifht å lære barna om sånn tenker jeg først at når de er små dreier det seg i hovedsak om underlivet. Når de blir interessert i det selv eller sånn så fortell at det er bare dem selv som har lov å ta dem der. (evt mamma/pappa når en vasker e.l.) Når du bader jenta din så ta det i en bisetning. Det virker vel ikke hysterisk? Og si at om noen andre rører dem der så er det ikke lov uansett hva de sier, og at da må hun fortelle dette til deg. Høres ikke det passe rimelig ut?

Når de blir eldre så blir det lettere å snakke om sånn. Så når mine barn blir eldre tar jeg det med i snakken om blomster og bier, selvrespekt for kroppen sin, osv osv. Det er ikke sikkert det er helt etter boka, men det er min plan.

Ingen hadde disse samtalene med meg, så jeg er ny på området. Men tenker at det er bedre å si NOE enn ingenting.

Takk for klem du andre anonym. :-) Klem tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...