dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 15. juni 2010 #1 Skrevet 15. juni 2010 For meg er det ikke noe alternativ å ha frøkna fremovervendt i bilen. Skjønner ikke helt at noen velger det,spesielt etter at Trygg Trafikk startet de nye kampanjene. Men nå har jeg et barn som ikke vet om noe annet og som synes det er greit. Flere jeg kjenner har snudd barna når de har vært 8-15 mnd. Synes det er rart jeg.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 15. juni 2010 #2 Skrevet 15. juni 2010 Vi har hatt barnet fremovervendt siden hun var ca 1 år. Grunnen var at hodet tippet forover når hun sov i bilen. Nå er hun snart 2, og sover sjelden i bilen, så nå sitter hun bakovervendt igjen. Den veien blir hun sittende til det ikke går lenger.
Lemonia Skrevet 15. juni 2010 #3 Skrevet 15. juni 2010 Gutten vår (18 mnd) sitter også bakovervendt og kommer til å gjøre det i flere år. For meg finnes det ingen som helst grunn til å snu dem tidlig. Jeg er også rimelig sjokkert over hvor mange som snur barna sine straks de er ferdige med den første bilstolen, allerede rundt året altså. Jeg skjønner ikke at folk tør å ta sjansen på at ikke noe vil skje.
CMH Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 Minste på 17 mnd sitter bakover - Og hun trives ganske godt sånn i bilen. Gråter aldri når vi kjører :)Synes det er litt skremmende med alle de "advarslene" overalt om hvor farlig det er å ha de fremovervendt. Så derfor skal hun sitte bakoverlent, lengst mulig.
MathildeC Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 Jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde tenkt å snu jenta vår når hun blir 3 år i sommer, fordi jeg tenkte det ville bli kjekkere for henne å sitte fremovervendt. Tenkte også det ville bli lettere for henne å gå inn og ut av bilen selv (hun gjør det nå også, men det tar litt tid..). Etter kampanjene fra Trygg trafikk nå, så har jeg bestemt meg for å holde ut lengst mulig. Må bare få mannen med på det også :-).
Guttemamma x 3 Skrevet 16. juni 2010 #6 Skrevet 16. juni 2010 Her er det også bakovervendt som gjelder. Husk imidlertid å sjekk vektgrensene på setet hvis du har store barn. Britax Two-way er godkjent bakovervendt til 25 kg, mens f.eks. Besafe bare er godkjent til 18 kg. bakovervendt.
signe maten Skrevet 16. juni 2010 #7 Skrevet 16. juni 2010 Bare for å være den blondeste her i dag: Tipper hodet mindre fremover når man sover fremover- enn bakovervendt? Det er jo samme setet? Eller? Forøvrig så sitter Magnus bakover (19mnd) og kommer til å gjøre det så lenge som helst! Han ser godt ut av bilen og koser seg så med å kjøre bil. lyser opp i glede hver gang vi skal ut på tur Av barna i bhg (1-3 år) sitter to bakovervendt og resten fremovervendt (ca 13 stk) til min store forbauselse. Men når jeg får kommentarer fra pedleder i bhg om ikke Magnus også skal snus - det må jo være fryktelig ubehagelig å sitte feil vei og han kan jo umulig se noe, ja da begynner jeg å lure litt. Får ikke bhg ansatte noe som helst informasjon om bilsikring? Det hender jo de reiser på tur - og de har sagt tidligere at det er med tilstreklig sikring. Må si jeg blir litt i tvil!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. juni 2010 Men slå den her da.... Avd til frøkna var på bondegår her for noen uker siden og de tok Taxi. En annen 1-åring hadde med seg "sete"( pute og rygg) mens de andre barna satt i vanlige seter. Skjønner ikke at bhg vil ha det ansvaret. Kjørte frøkna vår selv vi da,og endte opp som de sære foreldrene... Var bare 15 min unna,men uansett. Skjønte heller ikke det med at hodet tipper. Bruker nakkestøtte på henne og det funker litt.
Lemonia Skrevet 16. juni 2010 #9 Skrevet 16. juni 2010 Tilstrekkelig sikring er dessverre ikke det samme som optimal forsikring. Det er jo lovlig å snu barna, men det er ikke anbefalt. Jeg er egentlig ikke overrasket over at barnehageansatte ikke vet bedre, jeg har opplevd flere forhandlere av bilstoler som ikke vet bedre. Selv ville jeg heller stilt som sjåfør selv enn å godkjenne at de setter barnet framovervendt. Skjønner at jeg vil bli sett på som en sær mamma, men det får heller være.
Kanutten83 Skrevet 16. juni 2010 #10 Skrevet 16. juni 2010 Vi snudde guttungen et par mnd før han fylte 2, ikke med lett hjerte... Men han har ledd som blir veldig fort stive og vonde hvis han ikke får strekke ut ofte, så blir han tvunget til å sitte med bøyde bein i bare 5-10 min så begynner det å gjøre vondt og han må strekke på de, og det funker ikke i bakovervendt sete... Hadde planer om at han skulle sitte bakovervendt til han var nærmere 4 år, men sånn gikk det ikke... Håper bare lillebror ikke arver de samme leddene, både pappa'n og farmor har det samme..
MadamMim Skrevet 16. juni 2010 #11 Skrevet 16. juni 2010 Med Storebror var vi dumme og "trassne" og snudde ham rett etter at han fylte ett år faktisk... HELDIGVIS for oss & ham havet vi ikke i noen kollisjoner! Lillesøster er nå litt over 2 år, og sitter fortsatt bakovervendt i den ene av bilene våre (den hun kjører mest i). I "Nr.2-bilen" er det ikke mulig å ha setet bakover, så der må hun dessverre sitte i et forovervendt sete. Mange sier at har du først latt barnet få sitte forovervendt, så vil de ikke sitte i et bakovervendt sete igjen. Det stemmer iallefall ikke med snuppa vår - hun er like kry i begge setene sine!
Glajenta ♥ Skrevet 16. juni 2010 #12 Skrevet 16. juni 2010 Min lille snuppe på 1,5 sitter bakovervendt, eller rettere sagt, bilstolen står fastmontert bakover. Hun kjører sjelden (aldri) bil om dagen, fordi hun blir bilsyk av selv de korteste turene... Nå i sommer har vi muligheten til å gå til og fra barnehagen (30 minutter hver vei = 2 timer hver dag), så vi gjør det, så hun skal slippe å bli bilsyk. Vi triller til butikken og alt annet vi skal. Lurer på hvordan vi skal gjøre det til høsten...... Har kjøpt seaband, men hvis det ikke fungerer så ser jeg ingen annen løsning enn å snu setet, for å se om det går bedre. Jeg v e t at hun bør sitte bakovervendt i mange år til... og selv om man alltid har et valg, så er det ikke alltid at man har et reelt valg. Ikke sikkert at det hjelper å snu setet heller, men jeg synes det er verdt å prøve. Og for alltid bli stemplet som dårlig mor av alle de som vet bedre ;o)
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 16. juni 2010 #13 Skrevet 16. juni 2010 Hodet tippet fremover når hun satt bakovervendt fordi setet i bilen vår heller mye... I pappan min sin bil kunne hun sitte bakover fordi baksetet er flatt.. Skjønte dere nå?
solstråle69 Skrevet 16. juni 2010 #15 Skrevet 16. juni 2010 Men er det egentlig noen som har fremovervendt sete fordi de ikke "vet bedre"? Har ikke de fleste som har fremovervendt en grunn til det tror du? Eller mener du at disse foreldrene er mindre glad i barna sine?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #16 Skrevet 16. juni 2010 Det er det jeg lurer på. Er jo ikke alle unger som bruker sykkelhjelm heller... Jeg kjenner hvertfall en som mener at sjansen for å kollidere er så liten at sønnen skal få slippe å sitte feil vei i tilfelle. Var mest ute etter å høre hva som gjorde det. Virker som bilsyke og trang bil spiller en stor rolle. No offense.
mamman til to gutter Skrevet 16. juni 2010 #17 Skrevet 16. juni 2010 Jeg vet om noen som har hatt begge barna fremover fra ca1år. Første fordi det da var lite informasjon om at man burde ha dem bakover lengst mulig. Andre snudde de når hun var 1år fordi de hadde jo snudd første da... Av alle argumenter syns jeg det er et av de dårligste...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå