Gå til innhold

Hva er egentlig en Andels leilighet ????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal selge og kjøpe ny å større leilighet. Driver og ser på disse andelsleilighetene som er lagt ut til ca 890,000,- der det er husleie i tillegg på 4-5000,-

Er det lønnsomt og kjøpe en slik en. Man kjøper seg vel inn i et borettslag på en måte da fellesgjeldea er på rundt 200.000 eller er jeg på villspor ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke lønnsomt, rett og slett. Man betaler jo mer "ut i ingenting" enn til seg selv, og får også mindre igjen for det når man selger. Da er det jo bedre å bruke de 4-5000,- som går til felleskostnader, til å betale ned sitt eget lån istedenfor som da kan være noe høyere.

Skrevet

Det er et annet navn på borettslagsleilighet. Og om det er lønnsomt eller ikke, kommer jo an på øyet som ser.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Monajenten, kan du spesifisere hva du mener med å betale "ut i ingenting"?

Du kommer med noen påstander her som ikke stemmer med min erfaring med andelsleiligheter.

Skrevet

Om det er lønsomt kommer jo ann på hvor mye fellesgjeld der, og hvor mye leiligheten er verd.

Vi bor forresten i borettslag, og betaler litt over 3000 i fellesutgifter, men det er jo ikke bare penge ut i ingenting... dekker kommunaleutgifter, utvendig forsikring på huset, digital TV, utvendig vedlikehold av huset (maling, vask etc.), snømåking av veien her om vinteren og kanskje mer jeg ikke husker nå.

Skrevet

Borettslag.

Om det er lønnsomt å kjøpe en andelsleilighet, kommer jo an på den generelle prisstigningen i området du vil kjøpe. Stort sett lønner det seg å eie fremfor å leie.

At man betaler masse penger ut i ingenting er bare tull.

Skrevet

Andelsleilighet er en form for borettsleilighet. Fellesutgiftene går som *Little Miss Sunshine* sier til å dekke fellesutgifter samt å nedbetale din andel av fellesgjelden.

Når du sammenligner priser må du se på summen av fellesgjeld og salgspris. Hvis fellesgjelda er stor er ofte salgsprisen lav og motsatt.

Skrevet

Det er mer lønnsomt eie en andelsleilighet, enn å feks leie. Så at du kaster bort pengene er jeg ikke enig i.

Skrevet

Når du kjøper en andelsleilighet så kjøper du en borett til leiligheten, eller da en andel i ett borettslag. Du kan godt si at du eier den, men teoretisk sett så kjøper du boretten. Det som skiller seg ut ved å kjøpe en borettslagsleighet istendefor en selveierleilighet/fast eiendom er at du i tillegg hefter for fellesgjelden i borettslaget. Fellesgjelden er ofte tatt opp i forbindelse med rehabiliteringsprosjekter, vedlikehold osv. Så når du da kjøper leiligheten så er du da ansvarlig for leilighetens andel av fellesgjelden. Den er du med på å betale ned gjennom de månedlige fellesutgiftene. Du har også forkjøpsrett i borettslag, så det er også noe å huske på. Som sagt over så er verdien på leiligheten lik salgsprisen pluss fellesgjelden. Du trenger ikke ha noen betenkeligheter med å kjøpe deg inn i en andelsleilighet, med mindre fellesgjelden er høy og borettslaget fortsatt bare betaler renter og ikke avdrag på fellesgjelden. I tillegg så er det greit å vite at du får fradrag på skatten for det som gleder rentedelen på fellesgjelden hvert år.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Om du gjør jobben din på forhånd så er det liten forskjell på å kjøpe en andelsleilighet eller å kjøpe en selveier. Som det er sagt her, så eier man egentlig ikke leiligheten, man bare eier retten til å bo i den - i praksis er ikke den forskjellen noe særlig. I alle fall ikke dersom borettslaget er drevet seriøst og og har finansene i orden. Men det ville jeg ha sjekket før jeg kjøpte. Sjekke om man betaler både renter og avdrag på fellesgjeld, slik at man ikke får seg en overraskelse om få år og "husleia" plutselig øker betraktelig.

Jeg ville også sjekke hva som har blitt gjort av utvendig vedlikehold og hva som står på planen og om det er penger til vedlikehold i regnskapet. Det er klart, har det akkurat blitt gjort et større vedlikeholdsprosjekt, så vil det være mindre penger der og det er greitt. Men vet man at takene må skiftes og to år og så er det nesten ikke penger til det, da ville jeg sjekket opp i hvordan det vedlikeholdet er planlagt å betales.

Om en kan snakke om at "husleia" går bort til ingenting, så dreier det seg kun om en liten andel av det man betaler som brukes til administrasjon av borettslaget. Men jeg vil heller betale litt for drift av et seriøst borettslag enn å bo i et sameie uten økonomisk planlegging og organisering av felles vedlikehold etc. Noen sameier drives bra, men jeg har sett skremmende mange sameier uten noen som helst plan for hvordan man f.eks skal skifte taket og hvem som skal betale det og hvordan.

Månedlige fellesutgifter er jo egentlig ingen "husleie", det er en måte å betale forskjellige kostnader på, kostnader som man også har om man eier en enebolig.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Beklager skrivefeilene - for dere som irriterer dere over sånn. Jeg har en liten en som henger rundt her, så det er ikke så lett å konsentrere seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...