Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #1 Skrevet 15. juni 2010 No helde det virkeleg på å klikke for meg!!! Eg er hos mi mor og passar tanteungen min(9åring). Søstra mi (jentas mor) gav meg beskjed om å gi ho kveldsmat og legge ho til kl.8, som er vaneleg leggetid for ho. Jenta har vore på skuleavsluttning i dag, og var gira på kaker og overtrøtt då ho kom. Mamma er på jobb. Eg får i ungen kveldsmat (etter nesten 20min med diskusjon om kva kveldsmaten skal vere). Når ho har fått i seg maten, skal ho på badet og ordne seg. Ikkje finne ho tannbørsta og ikkje finne ho tannkremen. Den gamle tannkosten (som ikkje er kasta endå og ser heilt "ok" ut) kunne ho IKKJE bruke. Det var kriiiiise! Nye 20min med diskusjon og irritasjon. Ender opp med at eg må kontakte mamma og spørre om kva eg skal gjere. Jo; enten bruke tannkosten, men om det ikkje går, så får ho ta tannkrem på fingeren og pusse slik (javel??? blir veldig reine tenner då, spesielt etter å ha ete kake heile ettermiddagen!). Etter krangling med jenta går ho no med på det til slutt (gi ho i tillegg ein flux, for tannhelsa sin del). Så kom ho seg no endeleg i seng, og fikk beskjed om at ho ikkje skulle leike eller finne på noko tull. Så går det max 10min..eg har akkurat rukke eit nattleg bleieskift på ungen min som hadde bæsja, og knapt satt meg ned på sofaen for ho kjeme tassande i trappa. Irritasjonen stiger. Ho kjeme med standarunnskyldningane: eg får ikkje sove, eg er redd, eg vil til bestemor, det er så langt i frå soveromet og opp til stova. osv,osv... Ho kjeme ALLTID med desse unnskyldingane, og ho får ALLTID viljen sin med bestemora, nemleg å legge seg i senga henna. *sukk!* Ho har sagt til meg før at det ho eigentleg vil er å sove der. Ho er ikkje redd eller slik. Likavel kjem ho og prøvar seg. Eg fulgte ho tilbake i seng og forklarte ho at ho måtte sove og at eg var trøtt og sliten. Vart ein del prat, ho var sutrete og gret innimellom (overtrøtt til dei grader!) Ho går ikkje med på å sove, så ho la seg til å vente på at bestemora skulle bli ferdig på jobb. Eg prata med mamma, og fortalte situasjonen og fortalde kva ho hadde fått beskjed om, slik at ho ikkje skulle kome å seie det stikk motsette (slik at ungen lærer at ho får viljen sin dersom ho sutrar nok). Men kva seier mamma?? "ja, så no skal eg berre ta over og seie det same som deg? Ho sovnar jo så bra på romet vårt, ingen problem blablabla". HALLOOOO!!! Poenget var ikkje at ho klarar å sove på romet til bestemora, men at ho faktisk skal høyre etter når ho får beskjed om ting! Det er absolutt INGENTING i vegen med at ho skal sove på romet sitt. Ho har gjort det utallege gangar før! AAAAAAAAAAAAArRRRRG!!! Eg blir sprø! Kvifor skal mamma ALLTID gjere det motsette av det eg gjer! Den ungen blir så ufordrageleg å bortskjemt at eg blir flau! Om eg er barnevakt og seier at ho ikkje får meir enn ein is, feks. så går ho til mamma og SÅKLART får ho ein is til. Om eg gjer slik eg får beskjed om av jentas mor, og jenta ikkje er fornøgd/eining så er det å gå til bestemora....HERREGUD DÅ MENNESKE!!! Ka i alle dagar har skjedd med oppdragelse og respekt for vaksne? Når eg sit barnevakt og har fått instruksar, forventar eg faktisk at eg ikkje blir motarbeida av mi eiga mor...men vil ho høyre? neeeidå. Dvs, ho høyrer på meg, og 5min etter forsetter ho på same måten...! Mamma blir sur og sleta når ho er på jobb. Når jentungen ikkje er i seng når ho kjem brukar ho den gjenverande energien på å legg ho. Dermed er lunta hennas ikkje-eksistrande når ho kjem opp i stova, og er eit uveir dersom det er noko som ikkje er som det skal. Og er ting som dei skal? Nei, eg har jo brukt heile jævla kvelden på å legge ein drittunge som blir skjemt bort av bestemora! Dermed er kvelden min øydelagt, stova seg ikkje ut og oppvasken er ikkje tatt. Og eg er for sleta til å ta den endå. Jippi, dette blir ein festeleg kveld! Eg skulle legge meg tidleg, men no må eg samle krefter for så å rydde..og vips! Eg kjeme til å vere dødstrøtt i morgon tidleg. Dette er SISTE gong eg passar den ungen med mamma i nærheita...! Og ho som var så snill før...dvs, ho er fortsatt nokså snill, så sant mamma ikkje er i nærheita. Kva gjer ein med slike folk?? *Sukk!* Dagens utblåsing frå meg...
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #2 Skrevet 15. juni 2010 Hva faen.. Bor dere hele gjengen i samme hus, eller?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #3 Skrevet 15. juni 2010 kan virke sånn ja. Eg er heime hos mine foreldre ein periode no (skal hjelpe til her og litt anna). Niesa mi skal overnatte her fram til fredag, då mora skal bort i jobbsamanheng. HI
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #4 Skrevet 15. juni 2010 Nå er det faktisk ikke din jobb å oppdra den ungen,så jeg hadde faktisk gitt beng og latt hun få det som hun pleier.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #5 Skrevet 15. juni 2010 Detvar det første som slo meg også.. Bor helegjengen i samme hus?! Ikke rart du blir gal.. Det er ikke jenta ogmormoren det er noe galt med,men bosituasjonen.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #6 Skrevet 15. juni 2010 OK, da så. Da foreslår jeg at du først og fremst bestemmer deg for en ting, så vil resten avhenge av det. Du må finne ut av: orker jeg å blande meg og leve med enda surere stemning enn det allerede blir pga situasjonen med bestemor-barnebarn, eller skal du svelge kamelen og slå deg til ro med at dette ikke lengre vil være ditt problem om en stund? Bestemmer du deg for førstevalget, synes jeg du skal ta det opp med din mor, men vinkle det på denne måten: "Mamma, jeg ser at du er sliten når du kommer fra jobb og bruker din siste energi på å unngå utbrudd fra xxxx. Dette gjør at det ikke kjennes som det er noe til overs for oss andre som bor her, og det er trist siden du egentlig er en fantastisk person å være rundt når du er opplagt. Finnes det en mulighet for at vi kan snu denne trenden, så får heller xxxx surmule et oar dager til hun skjønner tegningen, til fordel for resten av beboerne i huset? Jeg er glad i deg og hadde satt stor pris på det." Lykke til med situasjonen!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Det sure er at eg ikkje har noko serleg valg! Eventuelt å bo hos mi bestemor, som er inne i sin siste fase av livet, og har sine sære vanar og knapt hugsar kven eg er (i allefall kven familien min er, ho fikk for seg at eg hadde 3barn her om dagen, noko som er heilt på viddene). Ein av grunnane til at eg bur her et at far min treng hjelp, då han ikkje maktar alt arbeidet sjølv og at skal ha opplæring i handverket has (og arbeidsplassen er i huset). Nei, det er ikkje mitt annsvar å oppdra ungen, men søstra mi likar heller ikkje at mamma skal gi kontrabeskjed dersom eg (som barnevakt) har sagt noko. Og når eg er barnevakt er det jo eg som har ansvaret. Då burde ikkje andre (enn foreldra til jenta) blande seg, så sant det ikkje blir gjort noko som går på liv og helse laus.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #8 Skrevet 15. juni 2010 Men det er jo litt spesielt at du er barnevakt i din mors hus. Jeg tenker at unger må få lov til å ha et bestemor- barnebarn forhold, besteforeldre og tanter skal få lov til å skjemme bort ungene litt. Ikke la deg irritere, det går bare ut over deg selv, og vil gjøre situasjonen verre.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #9 Skrevet 15. juni 2010 Det første jeg tenkte var: Hvorfor i all verden ringer du din mor hele tiden??? Vil ikke ungen ha kveldsmat? nei vel, legg henne uten da vel. Hun kreperer neppe av det! Vil ikke pusse tenner?? nei vel, da får hun legge seg uten. Tviler på at en kveld uten tannpuss er så helseskadelig. Jeg hadde aldri i verden innlatt meg på en 20 min. diskusjon med en 10-åring om hverken kveldsmat eller eller tannpuss for en natts skyld!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 En veldig vanskelig situasjon å være barnevakt i, ettersom besteforeldre har for vane å skjemme bort barnebarna. Så HIs autoritet blir helt paddeflat når bestemora kommer hjem. Jenta hadde for mange å forholde seg til. I stedet for å gå inn i lange diskusjoner, hadde jeg nok heller sagt: "Nei, dette diskuterer vi ikke. Puss tennene innen fem minutter ellers går vi". Barn må lære "hvor skapet skal stå". Men så kan det jo også være hun er vant med å slippe tannpuss hos bestemor...
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 Forstår jeg deg rett eller? At unger bare har med å blindt adlyde det de voksne finner for godt? Kjenner jeg godter meg over at jentungen har guts til å snakke i mot deg. Du har da ingenting med å oppdra den jenta om du sitter barnevakt eller ikke? Hvis hun føler seg tryggere/bedre/mer vel i bestemors seng de gangene hun overnatter så trenger vel ikke du blande deg i det. En kveld uten tannpuss tar heller ikke livet av noen, ikke mangel på kveldsmat heller når man er full av kake. Synes du er fullstendig urimelig her. Prøv å sett deg i hennes sko.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #12 Skrevet 15. juni 2010 Man gjør det man har bestemt seg for. Om ikke tenna tar skade, så gjør autoriteten det.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #13 Skrevet 15. juni 2010 Barna dine får legge seg når de vil, om ikke du er i nærheten? Tror ikke du har så lett for å få barnevakt akkurat.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #14 Skrevet 15. juni 2010 Jeg synes du hørtes ut som en jævla streng og ukoselig tante. Jeg passer alltid på at nevøene mine har det hyggelig med meg. Du trenger ikke være ukoselig for å få gjennom ting, og det er vel ikke din jobb heller. Jeg syns du gjør ting forbanna vanskelig og gjør alt til en krangel.. Og det med mora di, si fra da vel, ikke verre enn det. Og hva så om jenta vil sove med bestemoren sin?? Besteforeldre får lov til å skjemme bort.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #15 Skrevet 15. juni 2010 Dessuten var det du som ringte mora di for å spørre om råd ang tannbørste! Jeg syns du skal holde slike diskusjoner til dine egne barn.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #16 Skrevet 15. juni 2010 Besteforeldre får lov å skjemme bort, man nå var det altså i tantes varetekt at mora hadde overlatt ungen. Besteforeldre trenger ikke sabotere totalt da!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #17 Skrevet 15. juni 2010 Men tanta ble satt i en ganske umulig situasjon. Neste gang er det nok bedre at jenta har barnevakten med seg i moras leilighet.
Sa-Nata-Ana *med bestemorpupp* Skrevet 16. juni 2010 #18 Skrevet 16. juni 2010 Det der hørtes skremmende kjent ut. Derfor får ikke bestefaren komme hit mer enn en gang i mnd ca. Når han er her holder jeg på å klikke i vinkel av mine egne unger, så forstår godt hvordan du har det med mora di.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå