Gå til innhold

Akupunktur under fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest Sharazi
Skrevet

Vet dere hvor det er vanlig å få disse nålene?

Det er jo mer og mer vanlig å få tilbud om dette nå, men jeg lurer på hvordan det er å bevege seg med nåler i kroppen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette elsker jeg å svare på, ble skikkelig fan av akupunktur etter forrige fødsel :-))

Jeg ble spurt om jeg hadde mest rievondt i ryggen eller magen, da de kunne sette et av de to stedene. Mine rier var mest sentrert i ryggen, så da satte hun 7 nåler inn der. De settes inn skjevt og bli liggende inntil ryggen, så du trenger ikke å være redd for å bevege på deg. De står altså ikke ut som til vanlig når man får akupunktur (som f.eks. nå går jeg til modningsakupunktur og da står nålene rett ut).

I tillegg fikk jeg 2 nåler i bakhodet, som skulle virke beroligende. Et par minutter eller mindre etter nålene var satt forsvant ryggsmerten, og jeg hadde det så bra :-) Det virket utrolig effektivt på meg, og jeg som ikke hadde tro på det engang før fødselen. Kom bare til et punkt da jeg sa jeg ville ha hva som helst, og det var for sent for epidural. Og gjett om jeg var glad for det, når akupunkturen hadde så bra effekt! Men det virker forskjellig fra person til person. Jeg er veldig mottakelig for akupunktur, det sa også akupunktøren som nå detter modningsnåler på meg. Den strømningsfølelsen man skal kjenne etter nålen er satt kommer med én gang på meg, mens andre kan slite med å kjenne den.

Jeg fødte liggende på rygg selv om jeg hadde nåler i ryggen, så det har altså ingenting å si :-) Vel og merke, da ryggsmerten forsvant og jeg nærmet meg slutten kjente jeg det godt i magen istedenfor - men overhodet ikke så vondt som det hadde vært i ryggen.

Håper du prøver dette og får god effekt av det :-)

Skrevet

Jeg fikk det under første fødsel og det hjalp ikke i det hele tatt på meg. Hun satte tilogmed en i handa, mellom tommel og pekefing tror jeg, og den gjorde så vondt!! Jeg kunne ikke skvise handa til mannen min lenger, fordi den nåla gjorde så himla vondt. Ellers så merket jeg ikke så mye til de, men hjalp gjorde det vertfall ikke.

Skrevet

Bellbaby:

Ordentlig spennende! Jeg skal virkelig prøve! Jeg vil helst slippe epidural, så da er det ikke mange alternativ igjen, siden de ikke har lystgass der jeg skal føde.

Kult at du hadde så positiv ærfaring med akupunktur! Jeg vil egentlig også ha modningsakupunktur, men har ikke penger å sette av til det, så får ta det neste gang....! :-)

Skrevet

minimimmi:

Ja, jeg var veldig positivt overrasket :-) Jeg var også negativt innstilt til epidural før fødsel, og Ahus hadde ikke lystgass den gangen (men det har de nå, så blir kanskje et par drag av den også.. he he).

Jeg hadde ikke engang vurdert akupunktur, så det ble bare en "bonus" der og da. Kom til et punkt under fødselen da epidural ikke var så utelukket allikevel, men som nevnt var det da for sent. Og først da fikk jeg akupunktur. Denne gangen nevnte akupunktøren jeg går til nå i forkant at jeg burde be om det med én gang, ikke vente til det gjør så ekstremt vondt. Det kan hjelpe til med å korte ned åpningsfasen.

Men, man må også være obs på at det ikke er like effektivt på alle. Min "drøm" denne gangen er en kombinasjon av akupunktur, badekar og evt. lystgass. Blir spennende!

Jeg vurderte selv lenge om jeg skulle ta meg råd til modningakupunktur.. det er nokså dyrt ja! Måtte la et par andre saker vente og satset på dette nå, så da får vi håpe det gjør nytten sin :-)

Skrevet

Bellbaby:

Høres kjempebra ut :-) Sikkert veldig greit med en positiv overraskelse midt i all smerta! :-)

Jeg ønsker også badekar og akupunktur. Så håper badekaret er ledig når "festen" starter.... :-P

Synes det er ordentlig spennende! Så lurt tips å be om det helt fra starten av, det skal jeg gjøre. Og håper det virker like godt på meg!

Masse lykke til! :-) Håper du skriver fødselshistorie når du er ferdig! Hadde vært kjekt å hørt hvordan det til slutt ble!

Når har du termin forresten? Jeg har 9. juli, men håper på at jenta kommer litt før, bare slik at jeg slipper å tenke på at hun vokser seg for stor :-P Går i streik om jeg går mer enn èn uke over....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...