Gå til innhold

Drittunger som stjeler på Skolen. What too do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skolen til sønnen min som er 7 år er det lov å ha med pokemonkort. Jeg synes i grunnen dette er en uting men har gitt etter da det er en viktig del for å bli med i gjengen blandt guttene.

Nå har det seg slik at sønnen min som går i 1 klasse stadig vekk kommer hjem med mindre kort enn han hadde med seg på skolen. I helgen fikk han 4 nye pakker og satt og sorterte på kortene og satte dem i system i samlemappen sin.

I dag kommer han hjem med 1 kort i bunnen i sekken. resten var borte vekk. Både kort og samlemappe.

Jeg kjenner at jeg blir både sint og frustrert over at det hele tiden blir stjelt kort på skolen og lurer jo på om det er eldre unger som står bak. Eller så kan jo ikke foreldrene til ungene som stjeler være veldig oppegående om de ikke merker at ungene plutselig har med seg ting hjem fra skolen som ikke er deres..

Vi har tatt det opp med skolen flere ganger men får beskjed om at dersom barna opplever at det blir konflikter av å ha med kort, bør de ikke ha med noen. Jeg er til dels enig men da blir jo gutten min den eneste uten og får dermed ikke innpass blandt de andre, da de må ha kort for å få være med å¨leke.

Jeg mener egentlig at det ikke skulle vært lov for noen å ha med ting som fører til slikt gruppepress og ekskludering fra lek av dem som ikke har med kort. Og hvertfall ikke allerede i 1. klasse.

Noen med gode tips og råd. Har tatt det opp med andre foreldre, men de ser ikke problemet, er det bare jeg som er vanskelig som mener at barn ikke skal måtte forholde seg til dette så tidlig. Og som mener at skolen og SFO skal være en fri-arena for barna der det ikke skapes forskjeller mellom dem som har mye og dem som har lite..

Ble vist langt dette men er forbanna og frustrert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du pratet med sønnen din om dette? er du sikker på at han ikke har gitt de bort? Sønnen min bytter ofte kort med sine venner, ofte må jeg si til han at han må få like mange igjen som han gir bort slik at det blir en byttehandel?

Ellers så kan han jo ha følt seg presset til å gi bort kortene?

Synes forøvrig også det er en uting at de får lov til å ha med seg dette på skolen. Som du sier så skaper det faktisk gruppepress...

Skrevet

Har snakket mye med ham om dette denne våren. I begynnelsen tenkte jeg at han sikkert hadde gitt dem bort, eller byttet vekk to kort og fått ett igjen osv. Men nå etter i dag når han kom hjem og var helt fra seg for det var bare 1 stakkarslig kort nederst i sekken hans og alle resten inkl. samlemappen var borte.

Så da står jeg igjen med to alternativer. Det ene er at noen har stjålet dem, som er ille nok. Og det andre som er langt værre er at noen har presset ham til å "gi" dem fra seg som i mine øyne er mye verre, for det er nesten som et ran...

Skrevet

Er han mye sammen med andre enn de i 1 klasse da? Synes du bør si i fra til skolen igjen og si noen rett og slett bare har tatt de..

Vet sønnen din når de ble borte da? Har noen rappet de mens de har ligget i sekken hans er det jo trolig noen i klassen hans som har tatt de.

Skrevet

På skolen hans har de sekkene hengende ute i gangen der det er garderobeplass for 1-4 klasse. Og sønnen min er (desverre til min fortvilelse) mye med de større barna i friminutter og på SFO da han er ganske stor for alderen og føler deg mer vel med de store.

Kortene var forsvunnet fra sekken i løpet av dagen i dag. Han hadde lekt med dem på SFO før skolen begyndte, så når skolen begynner så må de legge slikt i sekken sin for de får ikke ha det med inn i klasserommet. Og når han skulle pakke sekken for å gå hjem så oppdaget han at de var vekk.

Har tenkt å ta det opp med skole og sfo - IGJEN men vet ikke helt hvordan

Skrevet

Selv så sier han bare at de er forsvunnet. Og han vet ikke hvor de er, for han hadde lagt de i sekken sånn læreren sa når skolen begyndte, og så når han pakket sekken så var de vekk.

Han er en litt spesiell gutt som er veldig optatt av regler og sånn og gjør "aldri" noe galt. Om han lyver om noe kan vi stort sett spøre han om han lyver og så svarer han ja om han har løyet og nei om ikke.

Har selvfølgelig spurt han om det, grillet han skikkelig for å være helt sikker før jeg kommer med noe utspill ovenfor skole/sfo

Skrevet

Har bare skumlest innleggene her over men mener bestemt at om du ikke vil at ting forsvinner så må du lære sønnen at han ikke får lov å ha med.

Jeg synes det gagner personligheten til barna mer å lære dem å stå alene noen ganger. Det blir kanskje slik at han blir litt skuffet og lei men tror dere har mindre irritasjon slik også.

Skrevet

Skjønner irritasjonen og dilemmaet. I barnehagen til guttungen får de ha med en leke en fast dag i uken. Jeg hater den ordningen, men kan ikke nekte han da alle andre har med.

Men hvis ikke skolen gjør om ordningen kan du jo lage en liten "ta med på skolen Pokemon-mappe til han" hvor det bare er noen få kort og hvor alt er merket med navnet hans. Da er ikke tingene like attraktive lenger.

Skrevet

Heisann!

Er egentlig helt enig med deg, men gav etter da jeg så at han ble veldig ensom og så skjer det mye annet hjemme hos oss og så synes det ble litt mye for gutten å skulle vokse på så tidlig.

Så håpet skolen kunne være en trygg arena der han ikke var utenfor felleskapet.

Hadde situasjonen hjemme vært annerledes og gutten vår trygg på seg selv uten andre bekymringer enn å være den eneste uten pokemonkort hadde jeg nok tenkt annerledes;-)

Skrevet

Skjønner veldig godt at du er frustrert og at sønnen din er lei seg.

Men dette er faktisk en sak Skole/SFO ikke har noe med. De kan ikke være ansvarlige for alle barns private eiendeler. Slik situasjonen er, bør han jo absolutt ikke ta med seg kort eller smalemappe på skolen.

Når det er sagt, så er det selvflgelig en uting at unger stjeler fra hverandre. Det betyr jo ikke nødvendigiv st foreldrenen ikke følger med. Jeg aner virkelig ikke hvor mange slike kort min sønn har til enhver tid. Om noen har tatt mappa hans kan det jo hende at denne/disse har gjemt den vekk slik at foreldrene ikke ser at de har med seg hjem noe som ikke er deres? Står det tydelig navn på mappen hans?

Det du evt. kan gjøre, er jo å sette påå en lapp på døra til SFO og etterlyse mappa!

Skrevet

Uff jeg skjønner:(

Skal jammen ikke være enkelt....

Skrevet

Vil bare si at uansett om tingene er med på skolen eller ikke så må du gi beskjed til skole/sfo ang det som har skjedd.

Noen har jo vært nede i sekken hans å stjålet...

Læreren må jo ta en samtale under samlingsstunden å si at om noen har den må de gi den tilbake!

Skrevet

Dette er jo en sak nettopp skole og SFO kan gjøre noe med. Hvis man ikke får lov til å ha med private ting blir de heller ikke stjålet. I de fleste bhg har man regler vedrørende dette nettopp for å skape minst mulig konflikter. Det burde være like enkelt å innføre på skolen og på SFO. Egentlig spiller det fint liten rolle hva som blir stjålet. Man kan ikke ta andre sine ting og det vet de fleste barn i skolealder meget godt.

Skrevet

Eg syntest det virka rart at ein kan ha med pokemonkort på skulen.

Her eg bur har ein ikkje lov å ha med leiker på skulen(eller i barnehagen for den slags skuld), anna enn når det er "ha-med-dag". Då kan barna ta med 1 ting kvar.

Virkar rart å ha med leiker (eg annser samlekort som leiker) på skulen, synest eg.

Eit tips kan jo vere å skrive namn på korta, men det kan jo vere vanskeleg sidan det gjerne er snakk om ein del (og det er vanskeleg om ein byttar. Men kan i allefall ha namn på eit av korta, dersom det er fleire like).

Du kan høyre med skulen om det er mogeleg å endre praksisen. Private leiker er jo noko som høyrer fritida til, ikkje skuletida. Dessuten skapar det jo eit viss press, enten ein vil det eller ikkje.

Skrevet

Skulen burde absolutt ta sånne ting seriøst.

Dersom reglane tilseier at barna har lov til å ha med ting, og det blir stjelt, gang på gang, så har skulen eit problem og bør ta det alvorlig. Det skal ikkje være ok å gå i andres sekker og forsyne seg med det ein vil. Kva signal sender egentleg skulen når dei gang på gang aksepterer dette?

På vår skule er det ikkje lov å ha med sånne ting, og eg veit at hadde ting blitt stjelt frå andre barns sekker så hadde dei tatt det meget alvorleg og tat det opp i klassene.

Skrevet

Har vært i samme situasjon flere ganger med vår eldste, som ikke er av den mest frempå typen.

Jeg har bare tenkt at han må ta lærdom av det, at skal han ha med fotballkort ol. på skolen, så ender det ofte slik. Noen ganger må man lære "the hard way".

PS. Tror forresten ikke at det er snakk om stjeling av kort, men at de eldre bytter til seg mer fordelaktig hvis du skjønner, lurer de som er mindre.

Skrevet

Nå har jeg snakket med sfo leder og rektor og bedt om et møte. Jeg mener at det burde ikke vært lov å ta med leker på skolen og spesielt ikke kort eller bakugan dingser som går ut på å spille og vinne andres ting. Det blir jo nesten som å lære ungene poker om penger..

Og som andre og har nevnt her blir det et press, og jeg ser på det som et større problem at ungene blir ekskludert fra lek om de ikke har kort eller bakuganer eller lignende.

Noen som kan gi meg konkret hjelp i hvordan jeg skal legge saken frem for å få et forbud på skolen og sfo mot å ha med egne leker og samlekort?

Trenger gjerne eksempler på skoler der dette er gjennomført og hjelp med formuleringer jeg kan bruke i et brev.

Håper på vider hjelp her og takker for engasjemang!

Skrevet

Jeg er selv lærer på 1.-4. trinn og kjenner at jeg blir ganske oppgitt over HI.

Det er ikke skolens sak, eller SFO for den saks skyld, å ordne opp når slike ting skjer.

Foreldrene må ta et valg: enten at barnet får ha med seg ting på skolen og ta høyde for at ting kan bli borte, eller la ting være hjemme og leke med det der.

Det er liksom ikke måte på hva som skal være de ansatte på skolen sitt ansvar!

Skrevet

Hei urigeller!

Mener du at det ikke er skolen eller sfo sin sak når reglene de har legger til rette for at barn ned i 6-års alder ekskludere andre barn fordi de ikke har de rette lekene?? Mener du da at vi som foreldre skal sette grenser for vårt barn som medfører utestenging av de andre ungene forde skolen ikke har ryggrad nok til å ha regler som fjerner dette problemet..

Eller har du ikke lest tråden??

Skrevet

Mulig det ligger et stort ansvar på skole og SFO, men det visste du vel fra før. Det er ikke skolen sitt ansvar å BESTEMME, men det er skolen sitt ansvar å ha regler som regulerer dette på en enkle måte. Hvorfor klarer bhg dette fint og ikke skolen? På vår skole er det vedtekter og regler som både barn og elever må signere på hvert eneste skoleår. Fungerer veldig fint og gjør hverdagen enklere for både skole og hjem. Alle vet hva de har å forholde seg til.

Skrevet

Glemte 1 ting i innlegget mitt. Her er det jo snakk om at noen eventulet har stjålet en he perm med kort.... hva hvis dette var et penal, jakke, lue what ever. Er ikke stjeling i skoletiden skolen sitt ansvar?

I tillegg kommer argumentasjonen om gruppepress, forebygging av mobbing osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...