Gå til innhold

Tar dere mannen etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig usikker enda.

Har et barn fra tidligere forhold som har mitt etternavn, så føler kanskje at han blir litt utenfor viss jeg skal ta hans etternavn. Lurer litt på om å bare ta det som mellom navn da.

Hvordan skal dere gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke mannen ta ditt etternavn da?

Det er heller ikke sånn at man må bytte navn når man gifter seg, selv om mange ser på det som en fin tradisjon. Jeg gifter meg snart selv, og jeg kommer ikke til å bytte. (Det gjør ikke min kommende mann heller.)

Hvorfor vil du bytte navn?

Skrevet

Nei, jeg har mitt etternavn og mannen & Jr har mannens etternavn. Jeg ser ingen grunn til å bytte mitt eget bare fordi vi giftet oss... Og jeg er motstander av doble etternavn, derfor ble det slik...

Skrevet

Jeg er litt tradisjonell av meg jeg da og selv om min kommende ektemann har et kjedelig etternavn så har jeg også bestemt meg for å bytte til det. Dette også fordi vi syns begge to at det er enklest for oss og alle andre om det er et etternavn å forholde seg til.

Har ei datter på 2,5 år nå som også bærer hans etternavn.

Og det er jo like enkelt å bytte navn på barnet. Da kan barnet ditt for eksempel ha både ditt nye og hans fars etternavn...

Skrevet

Men hvorfor skal barnet ta stefarens navn? Vil tro at dette lett kan føre til flere misforståelser i årene framover.

Kommer barnet til å forholde seg til den nye mannen som stefar eller som pappa? Har du og barnet fortsatt kontakt med barnets far?

Nå er det jo "bare" ca 90 år siden hustruen ble lovpålagt å ta mannens etternavn da, så det kan jo diskuteres hvor tradisjonelt det egentlig er.

Skrevet

Kan ikke bytte navn på barnet, for den nye mannen fungerer bare som en stefar, og faren til bildet er inne i bildet. Han er hos han annen hver uke. Så da vill nok barnefaren blitt mildt sagt irritert...

Vet ikke hvorfor, men kanskje bare for jeg føler at det er mest tradisjon når man gifter seg at man får samme etternavn.. Har egentlig aldri tenkt på det før man fant ut at man skulle gifte seg...

Men blir nok ikke å ta hans etternavn, å når vi en dag får barn sammen (bare spira kan feste seg) ) så vill jeg at den lille skal ha mitt etternavn siden den første har det..

Så ender nok med hans etternavn som mellomnavn vill jeg tro..

Så har han jo veldig fint etternavn også da... :P

Hehe omså man ikke hadde nok å tenke på i disse dager med bryllupsforberedelsene.. :))

HI

Skrevet

Vi tar hverandres navn, mitt som mellomnavn og hans som etternavn, da heter både barn og voksne det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...