Gå til innhold

Strekkmerker, hvordan unngå?


zearesha

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet mange synes strekkmerker er et koselig bevis på at man har vært gravid. Men! Jeg syns fortsatt ikke de er noe fine, og vil unngå de....Fikk pga sensitiv, dårlig hud maaaasse strekkmerker på magen i forrige svangerskap, og jobbet hardt for å bli kvitt de. Endte med å bruke mange tusen kr på syrebehandling av magen når jeg trodde at det ikke ville bli flere barn siden jeg nådde en viss alder og ikke var i noe som lignet et varig forhold. Nå blir det jo flere barn likevel :) og det ville egentlig være synd om alle pengene jeg har brukt blir litt bortkastet...Noen som har noen gode tips de VET funker? Smører daglig med L´oreal nutrilift med extra fuktighet, og mener å ha lest et sted at å holde huden ekstra fuktig hjelper på elastisiteten. Men, noen andre tips?

 

Ikke misforstå meg nå damer! Syns gravide damer ser flott ut, og liker alt annet, men syns ikke mager med strekkmerker er særlig attraktive :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så enig, så enig... Strekkmerker er desverre ikke fint! Har selv hele veikartet til Tyskland på magen og Spania på ryggen. Jeg hater strekkmerkene mine! Nå som jeg er gravid igjen, regner jeg med at det blir enda flere strekkmerker...

 

Nå har det seg desverre sånn at strekkmerker kommer av hormoner, samt arvelig anlegg for dem. Noen er heldige og får ikke et eneste merke. Andre får litt, mens noen blir seende ut som en slagmark. Jeg er da en av de som ser ut som en slagmark!

 

Men jeg har liten, eller ingen, tro på at det finnes noe der ute som hjelper. Man kan forsøke å forebygge alt man orker, men hvis man først er arvelig disponert for å få dem.. Ja, så tror jeg man får dem uansett. Heldigvis trenger jeg ikke å vise fram strekkmerkene mine til noen. Det er bare mannen min og barna mine som ser dem. Og de elsker meg med de merkene jeg måtte ha på kroppen =)

 

Men.. Jeg fikk et tips fra ei som jobber på et spasenter om en olje de selger som skal hjelpe huden med å bli mer elastisk. Visstnok spesialtilpasset for strekkmerker. Jeg aner ikke hva denne oljen heter, men du kan jo alltids stikke innom et spasenter og høre om de har noe sånt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å prøve :) Bor ved norges største spa(etter det de sier selv hvertfall), så de bør ha noe hvertfall, om ikke krem/olje, så hvertfall tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre det ikke er så mye å gjøre.. Eneste må være å få i seg nok fett? Smøre huden innenfra?

 

Jeg er en av de heldige. Har et 2cm merke som minne fra siste svangerskap, og jeg gjorde lite for å unngå det. Smurte med krem når huden kjentes stram ut... Min mor eller søster har heller ikke strekkmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som hudterapeut i mage år og for å forebygge strekkmerker er olje fint, har sett mange bra resultater spesielt med Clarins sin Body Oil Tonic. Selv bruker jeg den hver dag og har planer om å gjøre det hele svangerskapet:) Jeg vil absolutt unngå strekkmerker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg er heldigvis veldig heldig for selvom jeg la på meg 30 kilo da jeg var gravid med førstemann og bare 10 med nr 2 fikk jeg ikke et eneste strekkmerke.

Det gjorde verken moren min eller søsteren min da de var gravide heller så det er nok litt arvelig betinget.

Uansett smurte jeg meg masse med alt fra shea butter til jordnøttolje og olivenolje 2 ganger om dagen.

Vil gjerne tipse dere om noe jeg mener er verdens beste olje. Den oppdaget jeg sist jeg gikk gravid. Smurte meg med den på mage og hofter frem til jeg fikk datteren min. Hun kom til ved akutt keisersnitt og etter fødselen da stingene hadde løst seg opp fortsatte jeg å massere arret lenge. Det resulterte i at KS arret har blitt nesten usynlig. Har en jordmorveninne som mente at det var det peneste arret hun hadde sett, hehehe.

Jeg er overbevist at det hadde med oljen å gjøre.

Vet ikke om den forebygger strekkmerker men den hjelper garantert mot strekkmerker man allerede har fått.

Jeg har bestillt den på nett, vet ikke om den er å få tak i her i Norge..

http://www.bio-oil.com/en/uses.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ett strekkmerke fra forrige svangerskap, mye er sikkert gener og arv, men som jeg koste meg med smøring:)

 

Jeg svømte mye pga bekkenløsning, så to ganger i uken smurte jeg meg i badstue, ellers hver kveld.

 

Jeg brukte hvetekimolje kjøpt på helsekost, siden denne, i følge min kjære lukter tran, ønsket jeg å tilsette noe som luktet bedre samt hadde god effekt på huden. Fikk råd om Neroli og Mandarinolje som kommer hver for seg i småflasker, tilsatte disse i antall dråper som er angitt på flaskene.

 

Prøvde også Wedela sin olje, den er helt sikkert like god men i overkant dyr siden det går endel om man skal gå helhjertet inn for saken:)

 

Er i uke 11 nå og gleder meg til å handle inn nytt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har forstått at det faktisk er viktigere hva du spiser enn hva du smører på huden pga at det er hvor elastisk underhuden din er som bestemmer om du får strekkmerker eller ikke. Ta tran og spis masse frukt og grønt.

 

Jeg fikk masse strekkmerker da jeg gikk gravid første gang, andre gang spiste jeg mye mer frukt og grønt og fikk ingenting, selv om jeg ble mye større.

 

Men hva er fasiten? Jeg smører meg inn med olje i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...