Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #1 Skrevet 15. juni 2010 De har et tre dagers teorikurs, noen timers praktisk opplæring, og skal så være istand til å ivaret rikets sikkerhet?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #3 Skrevet 15. juni 2010 De ivaretar ikke rikets sikkerhet. Det er det PST, politiets sikkerhetstjeneste, og forsvaret, som gjør. Vektere jobber med bl.a. boligalarmer, og sjekker shampoen og tannpastaen til folk som skal ut og fly.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #5 Skrevet 15. juni 2010 Javel. Virket i så fall litt malplassert, siden de faktisk ikke selv mener at de har noe med rikets sikkerhet å gjøre.
B-real Skrevet 15. juni 2010 #6 Skrevet 15. juni 2010 Fatter ikke at de kan gi kun 3 dagers utdannelse. Har vært vekter selv, men jeg var på kurs hver dag i 3mnd fulltid og vi gikk igjennom MYE og hadde avsluttende eksamen. Hadde mange spennende oppgaver som bl a være m brannvesenet inn i brennende bygg (fordi jeg var kjent og hadde nøkler) var med politi på rassia, holdt vakt ovenfor en misstenkt, mens politiet tok et overblikk over innbruddsted, vi som ble oppkalt ved husbråk og kom i mange "interessante" situasjoner, var med på en arrestasjon som jeg selv fikk fatt i slasken ++++ var en spennende jobb med masse utfordringer, stortrivdes, ingen dag lik den andre
B-real Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Og nei....jeg hadde ingen ønsker om å bli politi, jeg ønsket meg kun en jobb med litt spenning og utfordring
Ziz Skrevet 15. juni 2010 #8 Skrevet 15. juni 2010 I dag er det faktisk en hel del mennesker som utdanner seg til vekter. Det er 4 års skolegang for å få fagbrev. En vekter utfører ofte vaktmestertjenester, samt at de overvåker og sørger for generell sikkerhet på objekter...-i form av itv anlegg, brannalarm, observering o.l. En vekter har ikke mer rettigheter enn den vanlige mann i gaten, men er skolert eller kurset på sine rettigheter. Jeg ser ingen grunn til å ha noen fordommer mot vektere. Man finner idioter i alle yrker, men det er klart at om man finner et råttent egg blant vektere, så er det det man leser om i avisen. Ikke alle de tusen som yter sine kunder god service hver dag.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #9 Skrevet 15. juni 2010 4 års skolegang for å bli vekter???? SÆRLIG!!!!!! man tar et vekterkurs på et par uker. Kreves ikkke noe annet enn plettfri vandle for å gjøre det. de aler fleste får vekterkurset påspandert av NAV!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 Jeg fikk vekter kurs fra det selskapet jeg jobber i. Ikke vært i nærheten av NAV for det kurset. Vekterkurs trinn 1 : varer i 1 uke, med prøve/eksamen etter endt kurs. Vekterkurs trinn 2 : Er praksis på arbeidsplass, hvor en gjennomgår div etter endt praksis. Vekterkurs trinn 3 : Varer i ca 2 uker, med prøve/eksamen etter endt kurs. Om en ikke består de prøvene, så får en ikke fortsette i jobben, før de er bestått. En MÅ ha plettfri vandel for å jobbe som vekter. På kursene blir det repetert i førstehjelp og brann slukking. Og det er faktisk folk som går på skole i 4 år, for å bli en faglært vekter. Jeg har hatt flere lærlinger på mitt objekt.
Ziz Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 Du må lære deg å lese. Det er flere og flere som faktisk utdanner seg til vekter, og ja...-det er 4 års skolegang. Jeg er da fullstendig klar over vekterkursene som er, men da har man heller ikke noe fagbrev. Da har man et par kursdager og 50 timer praksis. 2 år på salg og service, og 2 år som lærling. Utdanningsløpet i videregående opplæring er fireårig, hvorav to år består av opplæring i bedrift: * Videregående trinn 1 (Vg1): service og samferdsel * Videregående trinn 2 (Vg2): salg, service og sikkerhet * To år opplæring i bedrift (sikkerhetsfaget)
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #12 Skrevet 15. juni 2010 kjære vene da! Det er jo 2 ÅR skolegang det. Lærlig er lærling og da får man LØNN
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #13 Skrevet 15. juni 2010 Det er veldig mange jobber som krever plettfri vandel, så det er vel ikke no spesielt ved en vekter. Hvis folk velger å gå 4 års skole for å bli vekter, så syns jeg virkelig de har kasta vekk mange år. Har man plettfri vandel så kan nesten hvem som helst bli vekter, det er fakisk mye enklere å bli vekter enn konduktør i nsb. Her i byen er det bare å slenge seg på kurset, og man får jobb etterpå.
Ziz Skrevet 15. juni 2010 #14 Skrevet 15. juni 2010 Som lærling er man registrert student, så nei... Det er 4 år skolegang. Man er i lære, ergo går man skole. Dessuten er det teori man skal igjennom i læretiden også. Det samme gjelder frisører, tømrere, elektrikere, rørleggere, bilmekanikere osv osv osv osv
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #15 Skrevet 15. juni 2010 Uansett, så er det 4 års utdanning, for de som velger dette.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #16 Skrevet 15. juni 2010 "4 års skolegang for å bli vekter???? SÆRLIG!!!!!!" Fire års skolegang var nok å ta i ja, men man kan faktisk gå vgs. Den linja som tidligere het Salg og Service, og etter to år der så kan man ta fagbrev som vekter. (samt kontor, resepsjon og butikk.) Så da blir det to års skole samt to års lærlingtid.
Ziz Skrevet 15. juni 2010 #17 Skrevet 15. juni 2010 18:04.. Nettopp!! Og det blir 4 års skolegang...ref tidligere innlegg.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #18 Skrevet 15. juni 2010 de fire årene kommer da bare inn under vanlig skolegang som de aller fleste her i landet har.. Enten da 12 årig med tre år på videregående (er vel kanskje 13 nå da....) eller 11 (12) år skole + 2 år lærlingtid... Vektere har da virkelig ikke no flottere eller bedre utdannelse enn en hjelpepleier, renholder eller hvem som helst andre med fagbrev. Og de fleste vektere har jo bare ett kort kurs som bakgrunn. En enkel vei inn i kriminalitetens verden, eller kunne utøve litt makt og få gå med uniform.... (tyttebærpoliti)
Ziz Skrevet 15. juni 2010 #19 Skrevet 15. juni 2010 18:09 Nei...-og det har jeg ikke påstått heller. Se innleggene over, så vil du se at jeg sier de er utdannet på lik linje med elektrikere, tømrere o.l.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #20 Skrevet 15. juni 2010 Blir ikke forskjellen mellom en elektriker og en tømmer, at man faktisk ikke trenger salg og service i det heletatt for å bli vekter. Trur det er mye vanskligere for en snekker eller elektrikker å få seg jobb etter bare et kurs. Her i byen får du kasta vekterkurs etter deg, virker som en nødløsning for de som ikke har fått jobb på andre måter. Nav deler gladlig ut til deg hvis du er arbeidsledig og har plettfri vandel. Å gå fire års utdannelse for å bli vekter hadde jeg ikke giddi, hvertfall ikke når det lille kurset er alt man trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå