Gå til innhold

Når defineres man som alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man drikker hver dag? Hvor mye i tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil vel si at en alkoholiker defineres som en som bruker alkohol som en slags medisin. Og om det er daglig eller flere kvelder i uka, eller i perioder varierer jo fra alkis til alkis.

Det er jo mange alkoholikere, og mange grunner til at de drikker.

Men drikker man hver dag, ja da skurrer det for meg.

Skrevet

Når en som drikker alkohol utviser manglende evne til å kontrollere tvangspreget inntak av alkohol, til tross for kjennskap til hvilken skade inntaket gjør på hans eller hennes helse, indikerer dette at personen kan være alkoholiker. Spørreskjema-basert screening er en metode for å påvise skadelige drikkemønstre, inkludert alkoholisme.

Skrevet

En kan godt drikke hver dag uten å være alkoholiker, og en kan også være alkoholiker uten å drikke hver dag.

Skrevet

Her fant jeg også en slags definisjon, ikke på alkoholisme da, men på alkoholproblem.

Du spør så om du "har et alkoholproblem". Det er et uklart begrep. Du har en viss økt risiko for skader og ulykker. I helgen og i ferier er risikoen betydelig økt. Men det vanligste alkoholproblemet er konflikter med ens nærmeste på grunn av fylleatferden. Hvis du har en partner som synes atferden når du drikker er problematisk, så er det et alkoholproblem. Ofte er det slik at den ene partneren har alkoholen, mens den andre har problemet som følger av drikkingen. Men i lengden går jo dette også ut over den som drikker.

Skrevet

Når du ikke klarer å slutte og drikke da har du et problem. Ikke før.

Drikker du vin eller annet hver dag og sier: nå skal jeg ikke drikke på 2 mnd. Og klarer det DA har du ikke noe problem. Men klarer du det ikke så er det helt klart hva som er på gang ;)

Skrevet

Etter min menin er man Alkoholiker hvis man må drikke hver helg, eller hver dag.

hvis man drikker seg full julaften, ferier og andre helligdager med barn til stede er det alkoholhiker symptom og bør oppsøke hjelp.

Alkoholproblem er hvis det går utover andre.

Har man unger som man ikke kan hente i helgene/kvelder pga man må ha seg et par øl/vin. Så har man et alkohol problem.

Skrevet

når en tømmer en flaske rødvin hver kveld og ringer dattera si midt på natten for å fortelle hvor hun har mislykkes i livet og hvor mye feil det ble etter hun ble født!

Skrevet

Jeg tenker at man kan defineres som alkoholiker når alkoholen styrer ditt handlingsmønster, og din hverdag. Når du sitter å planlegger når du kan ta neste glass, og disse tankene opptartan kene dine store deler av dagen/livet. Når du finner opp unnskyldninger for hvorfor det er greit å drikke, og man ikke klarer å leve opp til egen kriterier for 1 glass men stadig må ha 2, 3 osv. Hvis man drikker hver dag og opplever det som problematisk å la være. At man blir gretten og ukonsentrert fordi man bestemt seg for "Hvite" dager. Som noen skrev over her kan man drikke hver dag uten å være alkoholiker, og man kan være alkoholiker uten å drikke hver dag. Så nærmeste definisjon må jo være da alkoholinntaket styrer deg og ikke du alkoholinntaket.??

Skrevet

14.59 var meg.

Skrevet

Alkoholiker synes jeg man er når alkoholen begynner å styre valgene man tar.... Når en mnd uten får en til å utvikle angst. Når all kos MÅ innebære vin eller øl.... Ellers er graden alkoholisme veeeeldig varierende.. fra knapt nok vesentlig til total ødleggelse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...