Gå til innhold

Bursdagsfeiring i barnehagen - hva servere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Når barnet deres har bursdag - hva serverer dere da til de andre barna i barnehagen. Datteren vår har tidligere vært på en liten avdeling der alle hadde med sjokoladekake (eller en variant av dette). Nå er hun på en større avdeling. Har ikke hørt noe fra de andre foreldrene, men er det slik at det er 'ut' med sjokoladekake slik at man blir uglesett om man har med dette?

Og hva gjør dere med allergier? Spør dere barnehagepersonalet om hvilke allergier, inntolleranser som er på avdelingen eller bare baker dere? Ser for meg at det kan bli litt slitsom å skulle bake noe som alle kan spise om en har cølliaki, en melkeallergi, en ikke tåler egg, en er allergisk mot nøtter osv. I barnehagen spiser de mye frukt og grønnt hver dag så det er uaktuelt å ta med fruktsalat eller rå grønnsaker.

Noen som har noen gode råd og tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kake må da være greit så lenge det ikke er sagt noe annet!

Det er ikke vanlig at man skal ta hensyn til allergier, bhg pleier å ha noe annet på lur til disse barna.

Men hvorfor SPØR du bare ikke personalet?

Skrevet

Ingenting. Vi feirer bursdag hjemme, ikke i barnehagen. Hvis barnehagen ønsker å markere dagen, ordner de opp selv. Og da blir det vel gulerøtter eller kålrot tenker jeg.

Skrevet

Har tenkt å spørre personalet, men tenkte jeg skulle høre her først. Grunnen til at jeg vil vente med å spørre til jeg har fått noen innspill er at bordet ofte fanger. Hvis jeg spør om allergier kan jeg risikere å måtte ta hensyn til alle og det kan bli omfattende om det er mange og kompliserte allergier. Er det det som er vanlig gjør jeg selvsagt det (kanskje ellers også). Har lyst til å ha med noe som alle kan spise så ingen føler seg utenfor, men jeg er ikke så flink på kjøkkenet så det er mulig jeg ikke klarer det. Det kan jo også være at dere hadde noen gode idéer til annen mat man kan ta med.

Jeg ønsket dermed å ha litt innspill fra dere og høre hva som er vanlig før jeg hører med personalet :)

HI

Skrevet

I vår barnehage har den som har bursdag med seg noe til hele avdelingen. Alle barn feires i barnehagen og så er det opp til hver enkelt hvor mye feiring de har privat. Som regel inviteres jentene på avdelingen, guttene eller alle

Skrevet

Hva med gelé?

Tror ikke jeg har hørt om noen som er allergisk mot det.

Kan lage det i sånne engangs plastkopper, ekstra fint hvis du bruker to eller tre forskjellige farger.

Skrevet

gele blir nok ansett som ekstremt usunt i dagens samfunn, og den som serverer gele, blir derfor innkalt til bekymringssamtale og evt oppfølging av barnevernet

Skrevet

Du trenger da ikke spørre om allergier også videre. bare spør hva som er vanlig i forhold til bursdagsfeiringer.

Hos oss er det "forbud" mot å ha med seg kaker osv på bursdagsfeiringer. Barnehagen har ett eget opplegg for feiring som ikke innebærer noe å putte i munnen:)

Skrevet

Genialt med gelè i engangsglass...!! Kjøp gjennomsiktige plastglass og lag kule kombinsajoner av forskjellige farger med frukt eller noe slikt inni! Event så kan du jo sette plastskjeer oppi geleen mens den er bløt, sånn at skjeen står fast der når den ser stivnet...kult!!

:-)

Gelè er ikke mer usunt enn kaker...mye sukker der det jo i alle søtsaker :-)

Skrevet

Tja, det er da ikke bare sukkerinnholdet som avgjør hvor sunt eller usunt maten er. I kaker er det tross alt mange andre næringsstoffer som er helt fraværende i gele.

Skrevet

hei,.

i barnehagen til sønnen vår kan man ha med mat og kake.

gutten vår har bursdag den 29 juni. vi skal ha med wiener pølser og muffins.. vanlig muffins er noe som pleier å fungere veldig bra.

jeg ville bakt noe som ikke inneholder nøtter..

hva med vanlige muffins..??

barn elsker de og er lette og bake.

vis du er usikker må du spørre personalet i barnehagen.

de er dem eneste med rett svar på hvem allergier som er.

er også sommer så vet det er mange som har med ispinner for å markere bursdagen.. det kan også gå ann. kjøpe in lollipop og pinnup.

is pleier å slå veldig bra ann i barnehagen til sønnen min.

du finner nok ut av det.

lykke til..

Skrevet

Her har bursdagsbarnet med seg noe kos til alle på avdelingen. Vi tar ikke hensyn til allergier, de med allergier har kaker tilpasset allergiene sine liggende i fryseren i barnehagen som personalet tiner til dem.

Jeg lar ungene selv bestemme hva de vil servere til kompisene sine.

Jenta mi hadde bursdag nå i mai og hun ville ha med muffins med rosa glasur, så det ble det.

Sønnen min hadde bursdag tidligere i år og han ville servere kroneis med jordbær og hjemmebakte sjokoladekjeks, så det ble det.

Har også vært gjennom sjokoladekake, boller, is (tress fra boks), o.l.

Skrevet

Ja, jeg spør om allergier/intoleranser, fordi det er eneste måten å vite hva som må holdes "ved siden av" hovedretten. Jeg synes barna fores med kaker hele tiden, så det er neppe ut med sjokoladekake. Men er det det barna vil ha? Og er det de vi vil at de skal spise?

Frukt på en morsom måte blir noe annet enn et daglig eple i barnehagen. Min erfaring er at det er de voksne som tror at barna vil ha kake, det er frukten som forsvinner først fra bordet. Men vær oppmerksom på at det blir ganske mye dyrere enn kaker og is/snop.

Små melonbåter med sjørøverflagg på et hav av blå druer og kremskum, jordbær- og plommedyr med tannpirkerføtter og evt. druehoder med melisglasur-/sjokoladeøyner, eksklusive fruktsalater (med bare de beste fruktene, hold deg gjerne unna sitrus) serveres sammen med peanøtter, mokkabønner, fløte og fruktyoughurt - barna forsyner seg med de tingene de tåler.

For større barn er pyntingen halve festen - gi dem utstyret i form av tannpirkere og ferdig oppskårne fruktstykker og glasur/kakepynt. Lag et par dyr til inspirasjon, og resten går av seg selv. Regn med mye svinn av bygningsmaterialer underveis, og mindre av selve "hovedutstillingen".

Skrevet

"Min erfaring er at det er de voksne som tror at barna vil ha kake, det er frukten som forsvinner først fra bordet."

-Bullshit!! Vis meg den ungen som forsyner seg med en fruktbit når det står kake på bordet! Det er i så fall et fåtall.

Krem, fløte, glasur?

Kan man ikke da like gjerne bare BAKE EN KAKE?!

Skrevet

Flott med tips! Jeg må finne på noe lurt også. Datteren min blir 3 på torsdag og i løpet av samme uken skal to andre jenter også feire bursdagen sin. Mødrene der har kommet meg i forkjøpet og sagt at de skal servere is.... og jeg som har bekkenløsning og helst ikke ville stresse med å bake har nå blitt bedt om å bake så de ikke får is tre dager.... Jeg tenkte at det må bli noe enkelt som sjokoladekake, muffins eller vaffelrøre som personalet kunne steke og ev. legge på ost, syltetøy f.eks.

Skrevet

Blir vel litt drøyt å be de ansatte om å steke vaflene.....?

Bak muffins, det er kjempelett og raskt gjort!

Skrevet

Jeg har nå jobbet i barnehage og det er ikke noe problem å steike vafler vel:P det kan ungene være med på også det:) Jeg syntes hvertfall at det var koselig og kjekt. Men, det var nå mest noe jeg tenkte på etter en sa at i barnehagen deres var det strengt med søtsaker så der fikk barna servert sunne vafler når noen hadde bursdag.

Men jeg går vel mest sannsynlig for muffinser ja:)

Skrevet

Bak en enkel kake, gjerne sjokoladekake. Det er oftest det som er best likt blant barna, de er ikke så avanserte på det området.

Ang allergier:

Ja det er vanlig at det finnes noe i fryseren på lur til de barna det gjelder, men som mamma til en cøliakigutt blir jeg utrolig glad når noen tar hensyn til hans allergi. Selv om han har noe i fryseren så er det kjempestas å kunne spise av det samme som alle andre. Skulle ha sett øynene hans lyste da han kom hjem fra bursdag og fortalte at de til og med hadde laget sjørøverkake som han kunne spise.

For det skal være rimlig stor avdeling for at det er mange allergier der. Hvis det i det heletatt er noen så er det som regel bare en. Og en er ikke vanskelig å ta hensyn til.

Noen få tips: Toro sin langpannesjokoladekake, lyse og sjokolademuffins er glutenfrie.

Regal sin brownie er glutenfrie. Og Regal sin langpannesjokoladekake er både glutenfri og melkefri.

Så det er ikke så vanskelig å ta hensyn OG lage en god kake hvis du får et "negativt" svar.

Skrevet

Pleier ikke å ha med noe i barnehagen.. Barnehagen serverer is evt kake..

Skrevet

Pleier alltid å kjøpe 2 pakker med saftis. Ingen problemer med allergier og enkelt.

Skrevet

Sønnen min feiret 3 års dagen i forrige uke. Bhg står for maten, det er bursdagsbarnet som velger mellom enkle retter. Jeg sendte med et stort fruktfat og is. Fruktfatet falt i veldig god smak selv om de serverer frukt til vanlig. Lett blanding av "vanlig" og eksotisk frukt.

Sønnen min skal ikke ha gluten eller melk. Så jeg synes det er veldig koselig når andre tenker på allergier. De blir ofte glemt og det er ikke alltid bhg har alternativer liggende. (Jeg sender selv med all kost så for oss er det ikke noe problem. Men vet at enkelte av de andre allergibarna ikke får tilsvarende tilbud fra bhg sin side).

Lager ofte toro sjokolademuffins, de er uten melk og gluten. Sender med Lollipop is ettersom den også er uten melk.

Men hør med de ansatte så får du noen gode tips.

Skrevet

Vet ikke hvilke unger du har vært utsatt for, men jeg hadde i hvert fall en gjeng med tolv spinnville 7-åringer som kastet seg over melon, druer, nektariner, ananas og mango. Oppkuttet i fine biter forsvant det mye, mye mer av disse enn kakene.

Og der var både fotball-sjokoladekake og bløtekake med jordbær formet som hai, muffins, sjokolade og smågodt strødd som pynt utover hele bordet. Jeg forsøker jo ikke å spolere bursdagen, sier bare at de liker frukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...