Gå til innhold

Seksuelle overgep og fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om kort kort tid er det min tur til å føde. Og ser frem til det, men er redd for hvordan jeg kommer til å reagere.

Fra jeg var 6 år til jeg var 12 ble jeg utsatt for seksuelle overgep av en voksen fetter (heldigvis uten samleie). I dag, etter år med terapi, klarer jeg å se det i øynene og leve med det. Men jeg er redd for å "frike" ut under fødselen. Og jeg skal bare ha med min mor dit, siden jeg er alene. Men gruer meg til det også

Er jordmødrene godt trent til å takle slikt? Er det noen andre som har opplevd det samme og født? Vet når jeg får denne ekle ubeskrivelige følelsen i kroppen så klarer jeg ikke at noen tar i meg. Sjelden det skjer, men ingen garanti i en slik situasjon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du bør skrive en fødslelsplan go si noe om det der..

personelig ønsket jeg keisersnitt og fikk innvilget dette på bakgrunn av overgrep...

nettop i frykt for å miste kontrollen.. og min frykt for hvordan jeg kom til å reagere......

LYKKE TIL uansett..... sender deg en god klem

Skrevet

Jeg har samme bakgrunn som det og 3 barn. Min erfaring er at man trenger hjelp under fødsel og det kan ikke sammenlignes med ett overgrep. Man nullstiller seg og samarbeider bare på en måte. Men jeg ville nevnt det for jordmødrene, ellers kan de ikke behandle deg med noen spesielle hensyn heller. Sånn før fødselen komme skikkelig i gang trenger de feks ikke sjekke åpningen "i tide og utide"...

Masse lykke til!

Skrevet

Så leit at du har opplevd noe slikt :(

Tror det er viktig at du informerer sykehuset om situasjonen din, be om å få komme på samtale før du skal føde. Da kan dere avtale ting som at du skal undersøkes nedentil kun når det er strengt nødvendig - og hva de evt kan gjøre for deg hvis du får denne følelsen du snakker om.

Det viktigst er at både du og barnet har det bra, og da trenger du litt hjelp fra jordmødrene. Så flott at mamman din blir med, hun kjenner deg jo sikkert veldig godt, og kan støtte deg hvis ting blir ekstra vanskelige.

Masse lykke til, dette fikser du :))

Skrevet

Tusen tusen takk for gode råd. Jeg tror dette går bra, jeg har min mor med. Og jeg skal snakke med sykehuset om dette når jeg skal på siste kontroll neste uke. Vil helst føde normalt, og er innstilt på det.

Fokuserer på den lille vakre som kommer. Hun er verdt alt!!!!

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å skrive et brev og forklare situasjonen - nå fikk jeg ikke tid til det, for ting gikk litt fortere enn forventet, men jeg sa ifra til jordmor da jeg kom på sykehuset for jeg orket ikke tanken på å ha f.eks studenter til stede eller rommet fullt av personale.

Det gikk veldig bra. Slapp å forholde meg til flere enn høyst nødvendig - Jeg hadde også moren min med på fødselen siden bf og jeg ikke var sammen lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...