Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg litt rådvill.. Jeg har veldig lyst til å melde meg på et ridekurs til høsten, men jeg prøver å bli gravid. Har prøvd i et års tid uten suksess, og gått på Pergo siden mars siden jeg har PCOS. Nå har jeg som sagt fått veldig lyst til å melde meg på ridekurs til høsten, men er veldig usikker på hvordan dette blir om jeg skulle bli gravid før den tid. Hvordan er det å starte å ri som gravid? Jeg har ingen erfaring når det gjelder ridning fra før. Tenker at det kanskje ikke er kjempelurt, men så er det også kjempekjedelig å ikke melde seg på, dersom det viser seg at jeg ikke blir gravid..! Og det er jo en viss mulighet for at det skjer..!

Hva tenker dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært meg ville jeg nok droppet nybegynner ridingen om du tror du blir gravid.

Derimot så er det jo ikke sikkert du blir gravid (håper jo du blir det da, men man vet jo aldri, høsten kommer fort)

Hvordan er det med avmelding, ved graviditet(eller andre ting) som kan forhindre deg fra å ri?

Ristingen er en ting, men hva om du blir kastet av? Jeg hadde aldri satt meg på en hest som gravid om jeg ikke var 100% trygg på hesten.

Jeg er ingen ærfaren rytter, men i min korte hestekarriere (rideleir en sommer) så ble jeg kasta av hesten 2 ganger...

Skrevet

Jeg gikk på ridekurs i mitt forrige svangerskap, det var ikke noenn problemer i forbindelse med dette, men etter jeg fant ut at jeg var gravid var det slutt på å ri uten sal etc. Men helt klart, det er jo alltid en sjans for at en kan falle av og det er jo ingen garantier...når det er sagt, det er det jo ikke for noe som helst...

Vi var faktsik 2 gravide på dette kurset, men vi begynte ikke på neste kurs, da vi var blitt ca 4 mnd på vei da dette kurset endte.

Snakk med legen din og evt rideskolen. Viktig å nyte livet og ikke sette alt på hold, da er det ihvertfall ikke lett å slappe av:)

Bestemmer du deg for å gå på ridekurs og du blir gravid, informer instruktør om dette med en gang, så er også de oppmerksomme og du trenger ikke hoppe over hindre etc. i første omgang:) Og så kan du få en rolig hest!

Lykke til med alt!

Skrevet

Eg vart fraråda å ri i første trimester av jordmora eg gikk til. Dette fordi eg ikkje hadde holdt på med riding serleg lenge, og fordi det visstnok var ugunstig med "risting" så tidleg i svangerskapet.

Men eg veit om gravide som ikkje har hatt noko problem med å ri, så kva abefalingar folk får er vel usikkert.

Skrevet

Jeg red frem til jeg fant ut at jeg var gravid, og litt til, men så kom svangerskapskvalmen og satte en stopper for det.

Erfarne ryttere, og hesteeiere, vet jeg rir på tross av graviditet. Men å begynne på kurs første gang når man er gravid vet jeg ikke om jeg ville gjort. Også fordi man lett blir litt engstelig når man er gravid, og knyter seg. Det er ikke så bra når man rir. Engstelse smitter lett over på hesten. Merket det selv også etter jeg hadde funnet ut at jeg var gravid i høst.

Du kan jo melde deg på, og melde deg av dersom du blir gravid. De har sikkert en grense for når du må gi beskjed. Du kan jo spørre dem om det, de har sikkert vært borti gravide ryttere før. Kanskje har de selv vært gravide?

Legen min (spesialist i kvinnesykdommer og fødsel) mente at barnet var så beskyttet der inne at risting ikke ville ha noe å si. Men ser jo over her at en jordmor har sagt det motsatte.

Skrevet

meld deg på,og vist du blir gravid så bør du avbestille kurset.

det går fint ant å ri som gravid.men ikkje som nybegynner og på hester du ikkje kjenner.

det er min meining da;)

Skrevet

Dersom du ikke er vandt m ridning anbefales ikke dette av gravide. Dette er veldig uvandt for kroppen og man blir meget støl mellom bena og lår. Du finner muskler du ante du ikke hadde:-D Balansen din er ikke trent til å sitte på en hest og da større fare for å ramle av.

Skrevet

Jeg red daglig til jeg var litt over seks måneder på veg (kuttet ut sprangridning og feltritt selvsagt), men etter det har jeg holdt meg på bakken. Nå hører det til historien at jeg er aktiv rytter og har ridd i 25 år..

Anbefaler ikke å BEGYNNE å ri mens du er gravid, det rister og skumper endel før man "knekker koden" og lærer seg å følge hestens bevegelser. Dessuten har man jo faren for å falle av, det er grunnen til at jeg nå kun trener hesten fra bakken. Omgang med hest fra bakken krever også sin sikkerhet, de kan skumpe borti baken, eller sparke, spesielt hvis det er litt ville hester (noe rideskolen forhåpentlig ikke har..)

Men meld deg på - er du ikke gravid kan du jo ri, og blir du gravid kan du legge bare legge rytterkarrieren på hylla. Hvis rideskolen får beskjed på forhånd kan det jo hende at du får "utsatt" timene dine til etter at barnet er født. Det er aldri for sent å starte, og det er VERDENS herligste sport!!

Skrevet

Jeg red daglig til jeg var litt over seks måneder på veg (kuttet ut sprangridning og feltritt selvsagt), men etter det har jeg holdt meg på bakken. Nå hører det til historien at jeg er aktiv rytter og har ridd i 25 år..

Anbefaler ikke å BEGYNNE å ri mens du er gravid, det rister og skumper endel før man "knekker koden" og lærer seg å følge hestens bevegelser. Dessuten har man jo faren for å falle av, det er grunnen til at jeg nå kun trener hesten fra bakken. Omgang med hest fra bakken krever også sin sikkerhet, de kan skumpe borti magen din, eller sparke, spesielt hvis det er litt ville hester (noe rideskolen forhåpentlig ikke har..)

Men meld deg på - er du ikke gravid kan du jo ri, og blir du gravid kan du legge bare legge rytterkarrieren på hylla. Hvis rideskolen får beskjed på forhånd kan det jo hende at du får "utsatt" timene dine til etter at barnet er født. Det er aldri for sent å starte, og det er VERDENS herligste sport!!

Skrevet

Jeg har holdt på med hester i 22 år nå og er selv 16 uker på vei og jeg rir enda!

Det man ikke må glemme er at nybegynner ridning starter i skritt og sålenge det foregår i rolig tempo så er det bare å holde på.

Når dere begynner med trav og galopp så stiller det seg litt anderledes for fosteret bruker 12 uker på å feste seg og rir du aktivt i denne perioden i trav og galopp så kan du i verste fall miste. Etter denne perioden her så går det greit i trav og galopp i korte perioder men det er rett og slett ubehagelig! Nå rir jeg selv bare rolige turer i skog og mark, rolig dressur og kjører. Frem til kroppen min sier stopp. Forrige gang var det ved 4-5 måneder. Uansett er det kroppen som sier stopp, på noen er det bare å ri til man er flere måneder på vei og for andre sier det stopp veldig tidlig.

Det du også kan gjøre eventuelt er å melde deg på drop in timer og ikke på hele kurset. For da kan du ta timer men blir du gravid har du ikke bundet deg til noe ;)

Skrevet

Høres litt masete ut, siden det vil gå noen uker fra befruktning til testen blir positiv. Dermed vet man ikke om et egg holder på å feste seg der inne akkurat denne ridetimen...

Skrevet

Jeg har hest selv, og fått beskjed fra flere leger om at selve ridninga ikke skal være noe farlig, folk jogger jo også og fosteret får ristet seg en del da òg. Det er å falle av som er farlig. Jeg red en gang etter at jeg fant ut at jeg var gravid og så kom kvalmen, og mannen min tok over. Nå skal hun på sommerbeite, og jeg kommer mest sannsynelig ikke til å ri noe mer før nurket er kommet, men det er fordi jeg har en veldig heit og skvetten hest, nå er jeg til vanlig ikke veldig bekymret for å falle av, har ridd i mer enn halve livet, men sjansen er der, og jeg synes ikke at det er verdt det. Ridning er til vanlig en stor del av livet mitt, og jeg savner det veldig, men jeg får jo vært i stallen uansett, men det er snakk om ca 9 mnd. Dessuten er jeg mer engstelig for å falle av nå, og som noen over nevnte smitter det over på hesten, og sjansen øker ytterligere. Oi, ble mye om meg dette..

Jeg ville snakket med rideskolen, og hørt om du kunne få til en avtale med de HVIS du blir gravid. Hvis du rir og blir gravid, ville jeg bedt om den stødigste hesten de har, men som det også blir nevnt over her, så tar det gjerne litt tid å knekke "koden" på bevegelsene, og det homper og skomper en del hvor det er fort gjort å trille av. Ridning er uansett en helt fantastisk sport og det er aldri for sent å begynne (min pappa begynte når han var 50 år, og har blitt helt hekta).. :) Følg magefølelsen for hva som er riktig, den stemmer som regel. :)

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Det setter jeg veldig stor pris på!

Jeg har meldt meg på kurs. Jeg er veldig enig i det dere skriver, og vet ikke om jeg tør å ri om jeg blir gravid. Dette er noe jeg evt. får ta opp med lege når/om det skjer. Men jeg fant ut at jeg ikke vil droppe denne muligheten bare fordi jeg ønsker å bli gravid. Vi har brukt lang tid så langt, og har jo ingen garanti for at det vil skje noe med det første.

Kurset krever forhåndsbetaling. Jeg har meldt meg på sammen med et par venninner, og følte derfor ikke for å spørre dem ut om evt. avmelding i forbindelse med graviditet. Ingen vet at vi prøver. Men dersom det viser seg at jeg blir gravid i løpet av sommeren eller høsten og ikke kan delta på kurset, dropper jeg det bare. En baby er absolutt verdt deltakeravgiften på kurset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...