AccidentalMum Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Hvilke alternativer finnes det egentlig til dåp, foruten navnefesten til humanetisk forbund?
bondekone Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Vi har bare feiret barnet! Invitert hele familien og lagd til fest for å feire at den lille er kommet til verden Første gang var det nok litt forventet (lite lokalsamfunn..) at vi skulle ha barnedåp. Men når det først var bestemt at slik ble det ikke feiret familien barnet sammen med oss - og vi/den lille fikk gaver "som om" det skulle være barnedåp. Veldig fornøyd med feiringen vår, og har gjort det samme for alle barna
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #3 Skrevet 20. juni 2010 Så fint da, Bondekone Jeg lurer også på dette. For vi skal heller ikke har kristen dåp, og jeg føler at det er en del misoppfatninger med ordet "navnefest". Jeg føler at mange tror at det er navnet som er så viktig og at mange da drar inn navnedag o.l. Vi skal ikke ha noe i regi av Human Etisk forbund heller. Men det vi ønsker å gjøre er å feire at barnet er født, med barnet og familien til barnet i fokus. Vi skal også gjøre avtaler med noen utvalgte, slik at barnet får faddere. Finnes det noe andre alternativ enn dåp og navnefest vi kan kalle festen?
AccidentalMum Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2010 Ja, det er noe sånt jeg også vil ha (bondekone) Jeg har hørt begrepet mentorfest i en annen slags feiring. Det appelerte til meg, selv om ikke organisasjonen gjorde det. Tanken er i alle fall at man velger noen man vil skal være som mentorer for barnet i livet. Sammenliknet med faddere i en kristen dåp, får disse en reell oppgave: de skal bidra med sin kunnskap når barnet trenger det! Kanskje jeg skal kalle det mentorfest likevel:) stjele navnet og legge min egen betydning til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå