Gå til innhold

Elendig første kontroll


Bergensmamma83

Anbefalte innlegg

Hei, har hørt litt ymse om min fastlege men møtte opp til første svangerskapskontroll med godt mot.

 

For det første hadde hun ikke fått med seg at det var svangerskapskontroll på gang, og for det andre gav hun INGEN info. Hun bare fortet seg med å ta blodprøve og blodtrykk + gi meg noen skjemaer for så omtrent å kaste meg ut døra.

 

Ingen spørsmål om form, folat, råd osv. Fikk bare beskjed om å komme igjen to måneder senere..

 

Er dette normalt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener du i det minste skulle hatt helsekort for gravide, en prat rundt det å være gravid og gode råd hadde heller ikke vært for mye å forlange.

Mange får også en GU, men for meg har ikke det vært så veldig viktig. Veldig greit med celleprøve om du ikke har hatt det på noen år.

 

Kontakt din lokale helsestasjon og jordmor der, du vil kanskje oppleve en annen oppfølging der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme opplevelse med vikaren til fastlegen min. Var så sinna da jeg gikk ut derfra at hadde hun tatt blodtrykket mitt da så hadde hun vel fått litt å tenke over.

 

Greit nok at dette er mitt andre barn, men jeg har noen helseproblemer som gjør at jeg skal følges tett opp. Forrige svangerskap gikk jeg til lege og jordmor minst en gang i måneden, som regel oftere. Denne gangen fikk jeg beskjed om å komme tilbake i uke 26.

 

Det jeg har gjort er å kontakt jordmoren jeg gikk til sist og forklart situasjonen. Og hun var mer enn villig til å ta hovedelene av kontrollene. Eneste er blodprøvene som må tas hos legen.

Så mitt råd er å ta kontakt med helsestasjonen og forklar de hvordan møtet med fastlegen var.

 

Fastlegene min hadde delvis vikar da jeg var gravid sist gang, og hun tok seg god tid, forklarte ting og stresset overhodet ikke da jeg var der.

 

En god lege burde forstå at man kanskje har endel spørsmål mm når man er gravid første gang. Vi er tross alt mennesker og ikke produkter på et samlebånd.

 

Håper det ordner seg for deg. Lykke til :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er ikke helt uvanlig, men likevel ikke tilfredsstillende... Hun bare gikk ut fra at alle kontrollene skulle være hos henne også....

 

Er det bare å ringe til en helsestasjon å spør om de vil ta meg inn til tredje kontroll osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, du kan selv velge om du vil ha de fleste kontrollene hos jordmor eller lege. Det jeg fikk forklart på helsestasjonen er at blodprøvene må tas hos fastlegen.

 

Jeg ville i alle fall tatt en tur til jordmoren og hilst på henne og så kansje valgt den jeg følte meg mest komfortabel med.

 

Selv om jeg hadde en fantastisk lege under forrige svangerskap så fikk jeg så absolutt mest råd og forklaringer hos jordmoren. Sånn som det er her, så setter jordmoren av ca 45 minutter til deg. Og jeg bor i Oslo området, så det er ikke pga av lite pågang at man får så godt tid.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du egentlig ventet?

Du er vel knapt noen uker på vei, og skjer det noe nå er det ingen verdens ting legen kan gjøre for å stoppe det. Når du fikk noen skjemaer så er det vel informasjon på dem som du kan lese deg til? Eller ventet du at legen skulle holde deg i hånden og fortelle deg ALT?

Jeg blir så oppgitt over alle de som tror at verden stopper opp bare fordi DE er gravide. Svangerskapskontrollene tar seg opp blir hyppigere og mer utfyllende etterhvert som du kommer lenger.

 

Ps: I Bergen er det rift om jordmødrene. Ønsker du kontroller der så ring og bestill NÅ, men ikke vent at du får komme inn før ca 2-4 uker ETTER UL og det er vel gjerne i uke 24-26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg tror på ingen måte at verden stopper opp eller at legen skal holde meg i hånda!

 

Selv er jeg gift, har god jobb, er i passe alder og ressurssterk. Jeg har lest meg opp på mye på forhånd, i tillegg til at jeg har fulgt svangerskap til mange venninner. Første trimester er viktig, og snart over for min del.

 

Poenget mitt er snarere måten det blir gjort på. Jeg har i ettertid lest om det som legen plikter å spørre/undersøke å spørre om, og hun tok ikke opp noe av dette. Hun vet heller ikke noe om livssituasjonen min eller kunnskapen min, og jeg tror uansett hun kjører samme stil for alle gravide.

 

Det går heller ikke an å hevde at det er ingenting å gjøre til eller fra, mors levevaner osv kan på mange måter påvirke fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner så veldig godt de som er misfornøyde her inne :)

Selvfølgelig stopper ikke verden opp bare fordi JEG er gravid, men, legene tjener såpass godt på svangerskapskontroller at de av ren og skjær RESPEKT for den gravide bør gjøre den jobben de er utdannet for å gjøre.

Ringte selv legen for å få bekreftet graviditeten med en test der, siden jeg ikke turte stole på hjemmetesten, og etter det har jeg fått time en gang i uken for: Første gangen å få "svangerskapsboken", andre gangen for å måle blodtrykk, tredje gangen for å ta blodprøver, og i morgen skal jeg tilbake for det han ser på som første kontroll....Hver gang har jeg vært inne i 5 minutter, og han får penger for den tiden som blir satt av til en slik time, og kan slappe av de resterende minuttene frem til neste pasient...Syns det er litt for dumt....Kommer til å si i morgen, etter svar på blodprøvene, at jeg vil gå mest til jordmor. Til forskjell, når jeg var innom jordmor, ble jeg tatt skikkelig godt imot, og hun sa hun gledet seg til å se meg igjen til første kontrollen hos henne, etter at legen hadde fylt ut det nødvendige på papiret :)

 

Mange leger som bare utnytter svangerskapskontrollene tror jeg, siden staten betaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier jo sitt at du ikke signerer dette med eget nick engang. "hva hadde du egentlig ventet?" Kjenner jeg blir provosert, det er vel ikke vits å skrive din mening som du ikke kan stå for - Hva med å heller forklare på en LITT mer empatisk måte?

 

Når en er gravid for første gang TRENGER en faktisk å bli møtt med respekt og forståelse. Det ER noe stort og nytt for den gravide. Verden stopper ikke opp, men den gravides verden og hverdag forandres, Det er ikke greit å bli avfeid med noen skjema i hånden.

 

Lykke til med videre kontroller :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om at verden skal stoppe opp bare fordi man er gravid. Men som førstegangsfødende har man endel spørsmål.

Dette er noe helt nytt som kan virke skremmende på noen.

Skal man søke seg fram til informasjon på internett kan man virkelig finne mye rart.

 

Jeg forventer ikke at legen skal holde meg å hånden, men gi noen tips og råd forventer jeg så absolutt!!

 

Kanskje derfor jeg heller går til jordmor, hun har ulike tema som hun tar opp på de forskjellige timene og jeg vet hun tar seg tid til å svare på spørsmål.

 

Oslomamma77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...