Gå til innhold

5 åringen min er sulten heele tiden :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli litt småbekymret.... Hun er ikke feit, men kraftig.

Hennes søsken er alle lange og tynne.

Jeg vil ikke at dette skal utvikle seg til ett problem for henne.... Prøver så godt jeg kan å tilby frukt/grønnsaker utenom måltidene. Men hun kan altså slå seg helt vrang og hylgrine "Jeg er suuuulten!".

Men jeg vet jo at hun ikke er sulten en halv time etter hun har spist 3 kjøttkaker og to poteter....

Hun er bare veldig glad i mat...... Jeg vil ikke at hun skal oppleve å være "den tjukkeste jenta i klassen" når hun nå begynner på skolen....

Noen som har gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sørg for at hun får i seg nok proteiner... Det er mer sultdempende enn grønnsaker..

Skrevet

få henne til lege først og fremst. Kanskje hun ikke føler metthet normalt? Det er noen barn/voksne som ikke kjenner at de er mett, fordi kroppen ikke sender ut de riktige hormonene når de har spist nok. Hvis legen sier at alt er OK, så prøv å aktiviser henne med noe. Hun er 5 år, kan hun ikke begynne med en idrett? Ridning er TOPP for å holde fokus vekk fra maten (eller noe annet som er "feil" også for den saks skyld). Gjennom stll og ridning får hun fysisk trening, lærer å ta ansvar, holdes i aktivitet psykisk og hun har noe å gjøre. Når dere er hjemme og hun begynner å snoke etter mat, ta henne med og tren på ridningen på en stol eller no.

Jeg red gjennom hele ung. skolen og vidregående, og den tiden var jeg lykkelig, bekymringsfri og sunn. Jeg hadde noe å gjøre, og et dyr å ta vare på :) det gjorde at jeg ikke hadde tid til å sitte hjemme og proppe ansiktet med godter. Og når jeg kjedet meg, så kunne jeg dra i stallen og gjøre noe fornuftig selvom ejg ikke skulle ri, eller så kunne jeg sitte hjemme og tørrtrene sits, sjenkler osv osv. Eller bare lese om hest og hestehold ;)

Evnt finn en annen aktivitet hun kan bruke tid og hodet på, så vil hun kanskje glemme maten litt :)

Skrevet

Kan det være noe bak denne sulthetsfølelsen?

Datteren til naboen min har et syndrom som gjør at hun ikke kjenner seg mett.

Nå sier jeg ikke at 5åringen din har det samme, men kanskje greit å få sjekket om det kan være noe medisinsk årsak?

Stoffskifte, syndrom osv.

Skrevet

Helt enig, pass på at hun får i seg mer (og riktige) proteiner og sunt fett. Prøv å dropp frukten mellom måltidene, dersom hun sliter med blodsukkeret kan det gjøre at hun føler sult når det ikke er det pga syren eller at blodsukkeret synker. I hvertfall hold det til maks en frukt om dagen f.eks..

Men det kan jo også være at dette er noe hun vet hun kan kontrollere dere med.. da ville jeg kanskje bare tatt en telefon til fastlegen og hørt om dere evt kan henvises videre noe sted?

Skrevet

Hun må til legen, det kan være noe galt. Det første jeg tenkte på var at hun kan være insulinresistens. Pass på at legen tar dette seriøst, han må ta blodprøver av henne for å finne ut om hun er insulinresistens. Det kan også hende at det er et problem med signalene til/fra hjernen som hun andre her skriver, så det må også undersøkes.

Hun bør uansett henvises videre til en ernæringsfysiolog i tillegg til å bli tatt prøver av. Hvis dette får gå uten at noen tiltak blir gjort kan hun ende opp som ekstremt overvektig og det vil jo påvirke hele livet hennes.

Skrevet

Hi her igjen:

Hun trener mye, 3 ganger i uka (svømming og turn) det er mye for en på 5 år... Så det er nok ikke noe jeg kan gjøre med aktivitets nivået. (Hun er aktiv ved siden av også)

Nå er hun jo ikke blitt "tjukk" ennå, så jeg er redd for å bli sett på som småhysterisk hvis jeg farer til legen med henne.

Men det med mer protein var et veldig godt råd, og det skal jeg virkelig teste!

Takk for mange gode innspill, tar gjerne imot flere :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...