Villa Perlesukker Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Hva synes dere om at barna leker med barn som er eldre enn de selv? Jeg har i noen uker nå sett på at gutten min på 7 trekker mye mot guttene i 3. klasse. Han sykler litt med dem og "henger" med dem på fotballbanen. Jeg har sagt ifra at jeg synes han skal leke med de som går på samme trinn og det gjør han og til tider men det blir mer og mer gutta i 3. klasse. I ettermiddag sa han at han skulle sykle til bestekompisen som er like gammel men i stedet har han sneket seg til å være med på fotballtreningen til guttene fra 3. klasse. Da jeg kom og hentet han ble han litt blyg og sa sorry mamma. Hvor treneren på dette laget sier: Denne gutten er utrolig flink og du burde være stolt. Han kan få være med oss å spille når han vil. Jeg har jo egentlig ikke lyst at han skal henge så mye med disse gutta men samtidig ser jeg jo at han elsker å spille fotball..... Hva hadde dere gjort? Eller hva praktiserer dere der ute?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Du må jo se ungen litt i det hele også. Dersom han får brukt seg selv på en annen måte sammen med de som er 2 år eldre ser jeg ikke problemet. At han lyver for deg er en lei situasjon, men du har også vært med på å skape den ved å si at han ikke får lov. Og dersom treneren mener at han kan være med ser jeg ikke problemet. Sånn er det her også, de flinkeste til å sparke fotball har eldre venner de er sammen med, og de er med de som er eldre på lag. Synes du henger deg opp i feil ting. Jeg ville heller hatt ungen min sammen med fotballguttene to trinn over, enn rampen på eget trinn. Alder er ikke absolutt. Det er like mye modning og interesser med i bildet.
Villa Perlesukker Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. juni 2010 Ja tenkte på det da jeg syklet hjem at det er bedre han henger på fotballbanen enn andre steder. Skal prøve å være litt mindre hønemor fremover
3småtroll♥ Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Her er datteren vår på 7 (går i 2.klasse) bestevenn med en i 5.klasse;) De leker veldig fint sammen og passer godt sammen. Nå ervårsnuppganskemoden og veslevosen da... Jeg lar de leke jeg, men passer også på at snuppa er med jenter fra klassen også. Høres jo mye skumlere ut slik du beskriver det, men kanskje fordi det er gutter? Jeg snakker åpent med snuppa om at hun andre kommer til å komme i puberteten tidligere og at hun ved et punkt mest sansynlig kommer til å velge andre (les- gutter, jenter på samme alder) å være sammen med. På den måten håper jeg at da dagen kommer, er hun nok forbredt til å skjønne at det ikke er hennes feil;) Dersom det er fotball som gjør at gutten din trekkes mot disse guttene, så kunne han kanskje begynt å spille med de? Da er det jo et visst opplegg og en voksen tilstede;)
Mikkemafian Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Vi bor sånn til at det er like naturlig å leke med de som er på et annet trinn som de som er like gamle.. Ser ingen poblemer med det.
Tipp topp Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Hvorfor er det et problem at han leker med de som er 2 år eldre. I oppveksten hadde jeg da flere venner som både var 2 år eldre og 2 år yngre. Skjønner ikke helt problemet.
Marbella Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Hva er skummelt med dette???? Jeg synes at det blir for kontrolerende at man skal velge hvem ungen skal være /ikke være sammen med........hvis ikke ungen velger kompiser som betyr trøbbel.... Min 7 åring er langt foran de andre i klassen motorisk og språklig, jeg ser at han ofter velger kompiser som er 1-2 år eldre som kansje er litt mere på hanns nivå- selv om han har mange kompiser på sin egen alder.... Hvorfor skal han ikke henge med disse gutta?? ser ikke helt problemet jeg......
Ugl@ Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 Helt normalt at barn leker med andre barn som er et par år eldre eller yngre synes jeg.
ano`num *17.03.10* Skrevet 14. juni 2010 #9 Skrevet 14. juni 2010 Her spør ikke barn etter alderen til hverandre. Alle leker med alle. Enda det florer med barn fra nyfødt og oppover Så det er ikke mangelen på jevnaldrende det står på. Synes det er veldig ok jeg. Da lærer de å ta hensyn til hverandre på enda flere måter enn om det bare skulle vært jevnaldrende. Jeg er veldig forsiktig med å si hva barna får lov til på den måten. Av erfaring..... Barn stopper ikke, de bare skjuler det. Etterhvert kan det kanskje bli "farlig", eller, skape farlige situasjoner. Antagelig så er det noe de gjør han trekkes mot? Fotball og syklingen, om de ikke har fotball for 1.klassinger hos dere? Det kommer vell gjerne i 2. eller 3.trinnet. Hadde det vært meg i samme situasjon nok en gang ville jeg rodd meg tilbake. Sagt at "jeg har tenkt over det og synes at det er ok likevell". Så heller se det litt ann etterhvert. Liker ikke de store guttene å ha han med, kan det jo heller vurderes da. Men det høres ikke slik ut heller? Kanskje han bare er moden for alderen? Barn som er(blir) gode i å lyve er forresten smarte bar, så det at han har kommet på å lure deg er forsåvidt et godt tegn sann sett. (Men ikke akkurat noe han bør belønnes for;)) Det er jo også holdningene til foreldrene som gjennspeiler seg hos barna. Ikke at du har en dårlig holdning. At han får være litt sammen med 3.klassinger nå; kan gjøre at han til sin tid skaper int. for 1.klassinger til sin tid. Det reduserer risikoen for mobbing. Som jo også er tanken bak fadderordningen mellom 5. og 1.klassingene. Nå kjenner jeg på den ekte sommerfølelsen her Unger som er ute å sykler og spiller fotball. Graver i sandkassen og *mmmm* For en herlig følelse! God sommer alle sammen Den må da vell snart komme den også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå