Gå til innhold

Er det status å bo i enebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og mindre status å bo i leilighet, tomannsbolig, rekkehus o.l?

Dumt spørsmål, men bare lurer på hvilken mening folk har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hvor vi bor er det ihvertfall ekstra status å bygge hus selv, det er det bare de som er ganske pengesterke som gjør:)

Skrevet

Jeg har enkelte i min omgangskrets som mener at det er status ja, for noen av mine venninner er det å eie hus, ha to biler,jobber,osv et tegn på at de er vellykket. Selvom de egentlig kanskje er de mest ulykkelige av alle.

En merkelig holdning- men så er det de samme jentene som ser ned på folk som ikke eier bolig selv også...

Skrevet

Lurer du på om det er en generell oppfatning eller om hver enkelt av oss mener det?

Jeg tror det på generelt grunnlag er mer status å bo i enebolig enn i de fleste andre boformer. Jeg personlig tillegger ikke folk sosial status ut fra det (skjønt jeg mener absolutt boform kan si noe om sosioøkonomisk status).

Skrevet

Tenker ikke på det. Her i distriktet får man knapt en grei leilighet, om man selger en vanlig enebolig. Tenker heller at det er smak og behag, vilje til å stå på hue i hagen døgnet rundt eller ikke, kanskje.

Skrevet

KOmmer an på hvor du bor. Å bygge enebolig er jo ganske billig, hvis du finner rimelig tomt.

Men bor du en "dyr plass" i storbyen er det mer status med enebolig ja.

Vet om noen som betalte mindre for å bygge ny bolig, enn vi gjorde for vår leilighet i byen. De bor på en veldig spøkelsesaktig plass også - så i det tilfelle er stor, strøken leil mer status

Skrevet

Vi bor i Oslo på vestkanten, og her gir man ikke akkurat bort eneboliger. Hvis du mener status som i mye penger, er det vel det. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som bor i tomannsbolig eller rekkehus, men f.eks. en liten leilighet med barn tenker jeg må være slitsomt bare.

Skrevet

Lurer på det både på generelt og personlig grunnlag:)

Skrevet

for min del har jeg aldri tenkt særlig på det, annet enn at jeg syns det er deilig å tenke på at vi nå skal flytte inn i/har kjøpt enebolig. (har bodd i leilighet bestandig og begynner å bli lei liten plass + venter barn..)

men jeg trur fortsatt at venniner som leier leilighet midt i byen, og lever det glade "ungkarsliv", også har det like fint, på en annen måte! i åra mine som singel, kunne jeg ikke hatt det bedre enn akkurat sånn, "bare" bo i leilighet. da kunne jeg aldri tenkt meg plenklipping, vedlikehold, og ikke minst rengjøring/daglig husarbeid (!) av en større bolig.

er litt med hvor man er i livet, tror jeg! :)

Skrevet

Jaaaaaaaa, selvfølelig er det status å bo i en enebolig!! ( Det må jo være det for jeg gjør det, nei vent... Alle vennene mine bor jo også i enebolig... søøøren da var jeg vanlig allikvel da... )

Tror det kommer ann på hvor du bor, på det tettstedet vi bor er det veldig status for de eldre å bo i leilighet, mens det ikke er så mange leiligheter, tomannsboliger og rekkehus tilgjennelig for småbarnsforeldre...

Skrevet

Jeg tenker; stakkars mennesker, enn å kjøpe seg så mye arbeid som det er med en enebolig, når man kan bo i blokk og ha vaktmester... hadde blitt helt stressa om jeg hadde eid et helt hus.. hva i all verden skal jeg med masse kvm å vaske hver uke da?

Nei, takke med til en liten leilighet i byen, som er billig nok til at vi kan reise masse og ikke bo oss ihjel :)

Skrevet

Jeg bor i Trondheim og her er det absolutt status med enebolig i de sentrumsnære strøkene!

Har nettopp kjøpt oss stort pent hus, og må bare si at det er utrolig stas:)

Skrevet

Bor selv i Oslo og har man enebolig på vestkanten så vil jeg nok si at det er litt status. Man har jo mye penger, eller en familie som har det.

På østkanten kan man jo få enebolig helt ned i 2,5 mill og det har jo de fleste med normale inntekter råd til.

Selv eier vi leilighet på 90 kvm på majorstua, men har ingen planer om å bo her resten av livet. Så det blir vel et rekkehus på østkanten etterhvert. Har ikke råd til noe rekkehus eller enebolig på vestkanten.

Skrevet

er vell litt status for enkelte som er veldig status orientert og brifen av seg, men for min del, så lenge man trives og har det fint og bra der man bor, leilighet, rekkehus,firmannsbolig, så spiller det over hodet ingen rolle etter min mening. det er de man bor i sammen med som gjør ett hjem trivelig uansett, ikke åssen type hjem man har.

Skrevet

Ja, det er status. Vi bor kun i rekkehus og folk rundt spør om vi ikke snart skal kjøpe oss hus...som om vi ikke har et hus...

I vår vennekrets har de fleste kjøpt eller bygget hus, det er liksom forventet.

Skrevet

Jeg har alltid tenkt sånn, faktisk, men så er det også mest normalt der jeg kommer fra, og leiligheter leies, ikke kjøpes.

Men nå eier vi en tomannsbolig, og jeg begynner å tenke at det å bo i en blokk må være fint, særlig om vinteren slik at man kan slippe snømåking. Og så har jeg en vennine som har en nydelig leilighet i en blokk som jeg liker veldig godt, dvs liker leiligheten (fin planløsning, pent innredet og oppusset). Så nå tror jeg at jeg tenker mer åpent om hva slags boform passer enkelte best. (De som bodde før under oss, hjalp aldri med hagearbeid eller måking, og er mer tilfreds nå, når de bor i en leilighet med vaktmester og slipper å tenke på alt utenfør inngangsdøren sin.)

Skrevet

Ja bor du i by så er det status med enebolig. På landet bor vel "alle" i enebolig. Så da er det vel status å bo i en nyere eller større enebolig?:) Beliggenhet betyr mye.

Skrevet

Sånn har vi det også.. Bor i tomannsbolig på 120 kvm, har 3 soverom, 2 bad, loftstue osv så nok plass. Likevel spør folk om vi har tenkt på å kjøpe eget hus støtt og stadig. Vi bor på et tettsted hvor "alle" får eget hus etterhvert. Ikke uvanlig at folk er gift, har flere barn og stort hus når de er kanskje 25:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...