Junibølle Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Jeg har selv dobbeltnavn og bruker begge navnene mine. Har alltid syntes det har vært greit, da det er svært få som heter det samme. Vi kommer ikke til å ha dobbeltnavn på snuppa vår, men har bestemt at hun skal hete Signe. Er nå litt usikker på om hun skal få et mellomnavn. Mest sannsynlig kommer vi bare til å bruker Signe til daglig, så da er det kanskje ikke så mye vits å ha to navn, men det er jo samtidig med å gjøre navnet litt mer spesielt. Hva tenker dere om dobbeltnavn/mellomnavn? Noen som har mellomnavn de ikke bruker selv og som har noen synspunkter på dette? Hva velger dere til deres barn?
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Ingen mellomnavn her! Får dobbelt etternavn så det får holde. Kommer uansett bare til å bruke ett navn så hvofror ta to? Jeg synes ikke det blir mer spesielt, bare mer upraktisk mtp pass/flybilletter/alle offentlige papirer. Særlig hvis navnene ikke passer naturlig sammen så det er "rart" å si begge. Signe er for øvrig et veldig fint navn! Men jeg ser at mange bruker to navn - og de har sikkert sine egne gode grunner for det
Gjest Sharazi Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Mannen min er veldig klar på at han ikke ønsker mellomnavn. Han er litt opptatt av å ha et enkelt navn.. Han syns det er totalt unødvendig å ha et ekstra navn man aldri bruker.. Jeg lar han bestemme når det gjelder dette, men hadde det kun vært opp til meg ville jeg gitt den kommende sønnen vår et mellomnavn, da det forslaget jeg har klinger bedre med etternavnet vårt. Selv har jeg et utenlands mellomnavn som har gitt med en identitet som i voksen alder betyr mye for meg. Det er et navn med en historie bak seg, men jeg bruker det ikke til hverdags likevel.
Monique8 Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Jeg har to fornavn, men kun bestemoren min brukte begge navnene i sin tid. Men selv om andre aldri har giddet å bruke begge, så har jeg alltid vært glad i begge navnene mine og signerer alltid med begge. Det første navnet mitt var et skikkelig poppisnavn da jeg ble født, har alltid kjent vanvittig mange som heter det samme. Men når jeg tar med det andre fornavnet mitt da blir navnet sjeldent Min eldste datter har omtrent samme opplegg, og hun og er veldig glad for det andre navnet selv om ingen bruker det på henne. Navnet blir jo en del av identiteten selv om andre ikke bruker det til daglig
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Personlig har jeg aldri helt skjönt poenget med mellomnavn så lenge det aldri brukes likevel. I dag er det jo også veldig vanlig at barna har 2 etternavn, og da synes jeg det blir ekstra langt og tungt med et mellomnavn i tillegg. Men det er hva jeg mener - det må jo være opp til hver enkelt. Ingen mellomnavn på våre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå