Gå til innhold

Forberedelse: hvor ofte skifte bleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De små sier jo fra når de er sultne eller trenger kos. Men hvor ofte skifter dere bleier? Og er det oftest lurt å ha det rett etter mat? Ooooooh............føler meg så grønn på dette jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lov å føle seg grønn på sånne ting ;) med nr 1 skifta jeg som regel bleie etter mat.. ellers så ble det når en kjente at det trengtes.. vekka ikke mini om natta liksom bare for å skifte..

Skrevet

Tusen takk minitromsø.

Er så mange ting jeg lurer på, og vet ikke hvor god tid de har på sykehuset til å lære meg opp. Hva med bading og navlestumpen? Eller hvordan en får de til å rape eller gulpe opp. Nei å nei, nå ser jeg hvor lite jeg kan om nyfødte

Skrevet

Hei.

Etterhvert som dagene går så finner du ut av hva som passer best for babyen din. Noen babyer roer seg med vugging, andre for seg selv i en vogn.....Noen babyer gulper og andre ikke i det hele tatt. Guttungen tok jeg på skulderen( sånn at ansiktet hans kom over min skulder) strøk over ryggen til han rapet og da var han fornøyd:)

Jeg var som deg da jeg fikk gutten min for 8 år siden......følte meg usikker og uerfaren, men det gikk seg til. Nå skal jeg pån igjen med smått.....husker ikke alt om hvordan ting ble gjort, men det går seg til.

Dette går bra skal du se:D

Skrevet

En må i hvert fall skifte bleie etter de har bæsja(ellers blir de røde og såre). Og de bæsjer jo ofte etter de har fått pupp.

Føler meg grønn jeg også :)

Skrevet

når jeg fikk gutten min for 6 år siden fikk jeg hjelp på sykehuset ( jeg var da 16 år ) dette med navlen får du nok vite mer om på sykehuset. kjenner at jeg har glemt ut en del selv denne gangen :P nesten som om at jeg gruer meg litt ;) kan si en ting værtfall, når du får gullet i armene lærer du fort hvordan ting skal gjøres :)

Skrevet

Bleieskift etter behov. O natten kun om det er bæsjebleie, og da m minst ulig lys/styr.

O de trenger å rape så gjør de som regel det når du legger de opp mot skulderen og stryker over ryggen. Ikke alle barn som raper dog. Flere av mine pleide aldri å rape, så det tok litt tid før jeg skjønte alt det maset fra andre om raping hehehehe

Bade holder det lenge å gjøre et par ganger i uken. Skal helst ikke bade så ofte, for da tørker huden ut. Navlestupen renses m litt bomull og klorhexidin eller pyrisept. Den faller so regel av etter +/- en uke :)

Skrevet

veldig enig i det Monique8 sier:)

Skifter kun ved bæsjing om natta og hvis han er veldig tissevåt.

minst mulig lys/styr.

på dagen skifter jeg når han trenger (når jeg merker det). Hender han bare fiser(kjennes ut på lukta som bæsj), og at jeg ender opp med å skifte fordi jeg tror han har gjort mer:) hehe...

Skrevet

Neimen hei igjen Linyen :D.

Har allerede testet ut pumpen etter noen dager med spreng og den er super!!!

Skal forberede meg på noen solide bæsjebleier på dagen og ikke på natta (helst). Min vennine hadde ei tulle som nesten utelukkende bæsja på natta, det må være slitsomt det

Skrevet

Jeg synes å huske at det ble temmelig mange bleieskift da jenten min var baby.. så mye som 12 stk i døgnet :S Men det er vel ganske individuelt. Som regel er det bleieskift etter et måltid. Men da er ungen mett, stelt og ofte trøtt :)

Jeg la henne opp mot skulderen min og strøk på ryggen for å få henne til å rape etter måltid. Som regel kom det gulp også så det var lurt å ha en gulpeklut under.

Men det der går seg til og selv om du føler deg helt grønn nå så tar det ikke lange tiden før du vet hva som er best for dere;) Når det gjelder den navlestumpen så fikk jeg beskjed på sykehuset om å ikke røre den eller smøre den inn med noe. Den faller av fint uten noe tukling. Jeg hører mange anbefaler klorhexidin og det har jeg ingen erfaring med. Jeg hadde vel bare litt pyricept på da navlestumpen hadde falt av :) Lykke til :)

Skrevet

Jeg skifter hver gang etter at han har sovet og før han skal få mat. Som regel får han mat rett etter han har sovet. Han sovner ofte etter ammingen og da er det greit at han har på ny bleie så vi ikke må inn på badet å skifte, for da våkner han igjen.

Men så kan det bli noen bleieskift rett etter hverandre da, om han bæsjer rett etter ammingen ;)

Skrevet

Her bæsja lillejenta etter HVER eneste amming de første månedene, dag som natt dessverre...Så det var ikke snakk om noen koselig nattamming hvor man bare kunne sove videre her i gården nei- her måtte man opp og skifte bleie midt på natta, bli totalt våken (både jeg og babyen, på tross av dempet lys og rolig stemning)- og forsøke å sove videre igjen etterpå (kunne gjerne ta et par timer, med amming, bleieskift og byssing etterpå...Zzzz..)

Ergo; mye bleieskift, og særlig rett etter amming- og det var ikke noe tvil om hva som var på gang heller; hun pressa og prompa til den store gullmedaljen;)

Skrevet

så bra:) godt du er fornøyd:D Pengene gikk til klær til mini:) Han trengte noe mer i 56-62:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...