Gå til innhold

Jernlagre...

vinterkyss *gutt+jente+gutt*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 32 uker på vei, og fikk idag påvist ekstremt lavt jernlager (ligger på 2)

Tar daglig cvitamin og jerntablett...

Noen andre som har erfaring med dette?

Hvordan få opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lærte jeg da jeg var blodgiver: Melk/melkeprodukter, egg, kaffe og te hindrer opptak av jern så det må du unngå i timene før/etter du tar jern.

Jerninnholdig mat (leverpostei, grovbrød og kjøtt) er også bra supplement til jerntabletten. Drikk et glass appelsinjuice samtidig og unngå nevnte matvarer til måltidet. Lykke til!

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Målte jernlagre (ferritin) i starten av svangerskapet til 35. Rundt uke 24 var den sunket til 8 og Hb sank også (noe den skal gjøre). I uke 26 eller noe fikk jeg beskjed om å starte med mildeste sort jernpiller - hemofer, men Hb bare fortsatte å synke og var nå nede i 10.2. Ferritin har jeg ikke våget å be om å få målt flere ganger.... Resultat; jordmor mente hemofer ble for puslete for meg og nå har jeg i fem dager gått på Ferroretard 200 mg pr. dag og skal gjøre det ivertfall til neste kontroll i slutten av juni. Er i uke 34 nå og må innrømme at jeg ikke er så glad for dette med lave jernlagre og lav Hb. Jordmor "skremte" meg med at dersom jeg ikke var flink og tok Ferroretarden kunne jeg i verste fall ende opp med å måtte ha blodoverføring etter KS:-( Så jeg eter da ferroretard og driter kjetting:-(

Skrevet

Oj,,, jeg skal også ta ks :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...