Gå til innhold

Er dette urettferidg forskjellsbehandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et pensjonert ektepar med relativt god økonomi, har to barn som begge har to barn hver.

Ene avkommet tjener godt, har en mann som tjener enda bedre. De har stort hus, fine biler, og symbolskt med lån. De reiser mye, er gjerne i syden to ganger i året. Ungene mangler ingenting, men vasser i leker og klær.

Det andre avkommet er syk, har kombinasjon med deltidsstilling og uførepensjon, har en mann som ikke tjener så bra, de har relativt stort huslån. Snart ryker bilen og det blir trangt å få kjøpt ny.

De klarer seg greit, men må snu litt på krona. Ikke spise hva en ønsker, går nesten aldri ut, og ferier tilbringes hjemme, eller på besøk hos slekt og venner. Ungene mangler vel ingenting, men det er ikke overflod som hos så mange andre.

De pensjonerte besteforeldrene hjelper gjerne til praktisk for begge barna sine, aller mest for de som sitter best i det økonomisk. Mye barnepass og barnevakt både på kveldstid og dagtid. Den som ikke sitter så godt i det, bor lengre unna foreldrene sine og får ikke like mye praktisk hjelp, men derimot endel økonomisk hjelp. Klær og leker til ungene. Hjelp med regninger, erkste på bilen, nye sommer dekk, alt som kommer som en ekstra utgift.

Er det feil av foreldrene å gjøre det slik i forhold til barna og barnebarna sine? Er det urettferdig forskjellsbehandling?

Er det feil og småligt å bli irritert over slik forskjellsbehandling og ikke unne sitt søsken litt økonomisk hjelp og støtte når en selv har overflod?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes det er smålig å irritere seg over dette. Man har ingen plikt til å dele ut like mengder penger til begge barn. De som har det godt økonomisk har ikke bruk for ekstra penger. Synes det blir rart hvis de skal få enda mer, som de bare kan sylte vekk, mens de andre må bruke det på nødvendigheter, bare fordi det skal være likt.

Skrevet

Jeg syns det egentlig er veldig riktig gjort av dem jeg.

Skrevet

ja, vil si det er smålig. de vil jo hjelpe til med det som teller mest og til tider det viktigste, ingen vil vell se sitt eget barn uten nåla i veggen og med bare problemer, syns det er fint gjort av dem jeg.=)

Skrevet

Jeg syns det er unødvendig at noen som har en kjempehøy årslønn skal spørre om penger for å få dekket en potteplante til kirkegården til kr. 50,-

Men så er jeg vel kanskje misunnelig?

De to søsknene HI skriver om, får litt forskjellig hjelp. De "rike" får nyte godt av barnepass, mens de "fattige" får økonomisk hjelp.

Forresten er det ikke sikkert at besteforeldrene har valgt dette.

Dersom du som bestefar får høre at barnebarna ikke kan bli kjørt rundt fordi ingen har råd til å betale verkstedregningen, MÅ du nesten som besteforelder hjelpe til for at hverdagen deres skal gå ihop.

Det er ikke sikkert besteforeldrene liker at de må hjelpe så mye økonomisk.

Skrevet

Synes dette var en super måte å fordele hjelp på. De får det de trenger mest.

Skrevet

Mens de er i live bruker de sine penger slik de vil. Det de andre får av praktisk hjelp kan jo omregnes til pengeverdi. Hvor mye ville det koste å få noen andre til å gjøre dette for dem (barnevakt, plenklipp osv.) ?

Hvis man har mer enn nok, ville jeg egentlig tro at man burde unne søsknene å få det bra også. Jeg blir lei meg når jeg ser min søster slite økonomisk, og har ikke noe i mot at min mor (som ikke har mye penger) velger å hjelpe henne. Selv om ikke jeg og min mann har i overflod, så er vi bedre stilt enn min søster.

Skrevet

Synes det høyres ut som ei rettferdig fordeling, slik du presenterar det her. (skjønar kvar du er i dette biletet) Men eg har og vore borti ein familie som ikkje prioriterar pengane sine rett, og som gjer seg avhengig av hjelp frå foreldre som heller ikkje har så mykje å rutte med. Synes i utgangspunktet ein bør ordne seg slik ift inntekt og lån at ein ikkje treng økonomisk hjelp til forefallande rekningar, dekk til bil ol. Kan hende det irriterar den "rike" av søskena at den andre utnyttar foreldra økonomisk.

Om ein ikkje tener så godt, så meiner eg at ein må legge opp livet sitt deretter og ikkje ta opp høgare lån enn ein klarar å betene.

Skrevet

Jeg vet ikke hvem av søstrene som skulle være irritert her jeg. Begge får hjelp og støtte der de trenger det mest. Jeg håper bare dere begge to skjønner hvor heldige dere er og at dere takker foreldrene deres skikkelig i steden for å ergre dere over hva den andre får.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som foreldre som fordeler veldig rettferdig og jeg hadde blitt veldig lei meg om noen irriterte seg over en slik fordeling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...