Gå til innhold

Hvordan gifte seg i utlandet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man frem ?? Dette aner eg ingenting om, men aner bare at det kanskje kan bli ekstra komplisert siden mannen min ikke er norsk statsborger....?

Vi ønsker å gifte oss i Hellas, forøvrig, hvis det kan hjelpe noe:-)

Råd mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik går du frem

Skaff nødvendig dokumentasjon. Dokumentene som må framlegges er prøvingsattest fra norsk folkeregister , eventuelt prøvingsattest fra myndighetene i bostedslandet dersom en eller begge parter er fast bosatt i utlandet. Forloverne må også fylle ut erklæringer om de som gifter seg. Disse skal leveres til sjømannspresten. Paret må ha gyldig opphold i landet der vigselen skal finne sted.

Vitner. Alle må ha minst to som bevitner vigelseshandlingen. Sjømannskirken kan også hjelpe dere med å anskaffe vitner, dersom dere ikke har egne.

Skrevet

hæ? jeg gifta meg i utlandet og vi gjorde ingen av de tingene der. vi gifta oss i hjemlandet til mannen min. vi bare bestilte tid på tinghuset og hadde et vitne hver som signerte på vielsesattesten. senere når vi flytta til norge så måtte mannen min registrere seg hos folkeregistret og da måtte vi vise fram vielsesattesten og alt var da bra.

Skrevet

Tusen takk!

Hva er en prøvingsattest ?

Og de erklæringene som forlovere/vitner må skrive under på, får man de med denne attesten ?

Det er ikke noe sjømannskirke tilgjengelig der vi ønsker å gifte oss - aner du hvordan vi går frem da ??

Skrevet

tusen takk, begge to! .-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...