MerraSomGår Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Ai ai! Så det er her inne de skoi menneskene befinner seg! Etter å ha trålet forum siden graviditen slo inn for fulle mugger, fant jeg visst endelig stedet. Jeg er relativt ny her - Mirakela er jeg, 33 år og tobarns mor - Hei hei! Jeg lurte på om jeg kunne få lagt frem en problemstilling som er ganske delikat. Eller egentlig ganske irriterende! Here goes: Vi, meg og drømmemannen, har nettopp fått et barn. Vi har begge ett barn hver fra før. Problemet er etternavn. Mitt første barn har fått begge etternavnene til faren (da var jeg ung og naiv og trodde det skulle være slik). Nå, med dette barnet ønsker jeg at det skal få mitt etternavn, som etternavn. Altså ikke bare som mellomnavn. Men det vil jo HAN også. Han liker så godt sitt etternavn og vil veldig gjerne ha det som etternavn på barnet (så klart). Hans etternavn passer bra som siste navn på barnet, med mitt som mellomnavn. Det passer ikke så bra omvendt, men det er ikke ille. MEN, en dag han var så søt og jeg var litt myk så sa jeg at babyen kunne få hans etternavn med mitt som mellomnavn. Og nå angrer jeg som en hund (?!) Merket det særlig nå når jeg skulle bestille flytur til oss. Var SKIKKELIG irriterende å skrive babyens navn med HANS etternavn. Poenget er at vi ikke har sendt inn navneskjema enda, så toget har på ingen måte gått. Så hva hadde dere gjort? Gitt opp kampen og unnet han seieren? Stått på kravet og nektet å gi seg? I så fall: Hvordan vinne?
Gjest Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Gå for bindestrek hvis dere ikke blir enige ellers (og det er fort gjort å slenge på en bindestrek hos eldstemann også så det blir likt).
Gjest Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Bindestrek er en løsning... Hvis du heter Hamle og han Severinsen, og dere går for Hamle-Severinsen, "må" alltid begge navnene brukes. Men personlig er jeg ikke fan av bindestrek, synes det ser klønete ut (finnes unntak, naturligvis). Men dersom dere gifter dere, skal du ta hans navn? I så fall er det jo hyggelig om alle heter det samme. Men skjønner dilemmaet.
Gjest Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Man kan jo ta navnet til samboeren også nå i våre dager, men jeg antar at HI er for glad i eget navn til det? Eller?
Gjest Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Kan man? Det visste jeg ikke? Bare ved å være samboere? Er vel vanligst å ta mannens navn og eventuelt beholde sitt eget etternavn eller mellomnavn som nettopp mellomnavn, men det blir jo ofte forkortet, da. Madeleine Henningsvåg Johannsen blir fort Madeleine H. Johansen.
Odine! Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Hos oss gjorde vi en avtale før vi fikk barn om at jentene skulle få mitt etternavn med "xxsdatter" som mellomnavn, mens guttene hans etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Til nå har vi fått to jenter, og hvis det ikke er en gutt i magen denne gangen, så kan det være han ymter frampå at baby allikevel skal bære hans etternavn. Jeg vet ikke om han fremdeles husker det. Vi er gift, men for meg var det aldri aktuelt å ta hans etternavn. Hvis barna fikk mitt etternavn som mellomnavn, ville det nesten garantert forsvinne etter denne generasjonen. Hadde vi fått gutter, så hadde det vært greit fro meg, siden dette var avtalen. Nå er dette litt for seint for deg, men hvis dere skal ha enda et barn, så kan du kanskje forhandle deg fram til at det får ditt etternavn. Jeg synes ikke det gjør så mye at søsken har forskjellige etternavn, jeg vet tilogmed om et tvillingpar med forskjellig rekkefølge på etternavnene. Med halvsøsken blir det uansett umulig at alle har samme familienavnet.
tante grusom master of law Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Vi har gitt gutten vår mannens etternavn og mitt som mellomnavn. Det gjør meg ingenting, da jeg ikke har noe spesielt forhold til mitt etternavn. Nå i ettertid tenker jeg at vi like gjerne kunne ha kuttet ut mitt. men det er nå der, selv om vi stort sett dropper å nevne det. Så med mitt utgangspunkt hadde jeg ikke brydd meg hvilket etternavn ungen fikk.
Gjest Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 Ved å velge ditt etternavn får alle tre barna forskjellig etternavn. Ved å velge hans får iallefall to av dem samme etternavn. Dessuten har du allerede sagt at barnet skal bære hans navn, og da bør du stå for det.
Sylteflesk Skrevet 14. juni 2010 #9 Skrevet 14. juni 2010 Husk på at babyen må ha pass og navnet må være likt på flybilletten som i passet - så da har dere på en måte valgt navn for 2 år fremover (hvis dere skal utenlands da). Jeg synes ellers du må stå for det du har sagt om navnevalget, selv om han var søt og du var myk.
MerraSomGår Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. juni 2010 Bindestrek er selvsagt en mulighet, men jeg er egentlig ikke fan av det. Jeg har begynt å tenke på at grunnen til at kvinner tok mannens etternavn tradisjonelt sett, er at han er familiens overhode og resten av familien er hans "eiendom". Jfr. faren følger kvinnen opp kirkegulvet for å "gi" henne til hennes mann når de skal gifte seg. Hva gir du meg!? Det byr meg i mot. Pokker å, at jeg skulle bli myk lenge nok til å gi etter. Tror rett og slett jeg må ta han i et mykt øyeblikk for å gjøre om på hele greia. Grine eller noe. Tårer funker 'a!
Gjest Skrevet 14. juni 2010 #11 Skrevet 14. juni 2010 Tårer funker nesten alltid når vi damene har med mannfolk å gjøre, men det er litt kræsj hvis man først er ute etter litt kvinnefrigjøring liksom. Jeg tviler på at du eller andre kvinner blir noe mer frigjorte eller får mer status som selvstendige ved at du gråter deg til å få viljen din.
Gjest Toxic Skrevet 14. juni 2010 #12 Skrevet 14. juni 2010 Hva jeg hadde gjort? Jeg ville stått for det jeg hadde sagt.
MerraSomGår Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. juni 2010 Hahaha! Det har du rett i! Ikke er jeg noe god på å grine heller. Jeg får så vondt av han som må trøste. Hehe.
Studine mevik Skrevet 15. juni 2010 #14 Skrevet 15. juni 2010 Jeg mener å ha lest eller hørt at nå kan man velge å ha to etternavn uten bindestrek og ingen mellomnavn. Kan ikke reglene på det, men verdt å sjekke ut hvis man ønsker det sånn
h2lita Skrevet 16. juni 2010 #15 Skrevet 16. juni 2010 Synes det er litt egoistisk at barna skal ha en mengde navn. Tenk når han en gang skal gifte seg da, skal barnebarnet ditt være nødt til å hete (om dama også har to etternavn) Camilla Johannesen-Jensen-Utvik-Berntsen? Ta det som er finest -det er det beste for barnet ditt, mener jeg:)
MerraSomGår Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #16 Skrevet 16. juni 2010 Jeg må egentlig bare innrømme at HAN har det fineste og mest spesielle navnet. Om jeg skifter til hans, sånn bare på navneskift, ikke i forbindelse med giftemål så er jeg ganske kvinnefrigjort, eller hva? Skifter til hans navn fordi det er det kuleste og ikke fordi den kvinneundertrykkende tradisjonen sier jeg må gjøre det når jeg gifter meg. (Det er lov å lure seg selv)
Gjest Skrevet 16. juni 2010 #17 Skrevet 16. juni 2010 Helt ærlig, jeg tror ikke det om du skifter navn eller ikke har det aller meste å si i forhold til om du er frigjort som kvinne. Du vet, i Afghanistan forandrer ikke kvinnen slektsnavn når hun gifter seg. Tror du afghanske kvinner er mer frigjorte enn norske?
MerraSomGår Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 17. juni 2010 Nei nei nei. Det handler kanskje ikke om kvinnefrigjøring. Men, om jeg hadde giftet meg og av den grunn skiftet til hans etternavn, ville jeg følt meg som bærer av en tradisjon som handlet om at kvinner tidligere av ansett som en manns eiendom. Det gir meg besk smak i munnen. Det er mulig det er prippent, i alle fall når du kommer trekkende med Afganske kvinner som lider under Talibans syn på kvinner. Min utfordring oppstår når jeg har veldig lyst til å ha samme etternavn som barnet mitt (og allerede har ett barn som fikk farens navn - da betyr det ekstra for meg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå