Gå til innhold

Alltod veneflon ved narkose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liten gutt som skal legge in dren. Jeg har selv skrekken for veneflon og han blir helt vill når han ser nåler. Må de alltid få veneflon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man setter alltid venflon under operasjon.

Man kan få "narkose middelet" gjennom den andre ganger væske- (saltvann)

Hvis noe skulle skje under operasjonen er det viktig at de har tilgang til en blodåre raskt. feks blodtrykksfall, allergisk reaksjon osv.

(svært sjelden det skjer, men en sikkerhet å ha dette klart)

Han blir i forkant lagt inn- antagligvis på en barneavdeling, der får han snakke med anestesilege eller sykepleier. Disse er veldig dyktige til å sette venflon. Han kan også få bedøvelsekrem i forkant.

Håper alt går bra.

sykepleier.

Skrevet

han er bare 2 år, så det hjelper ikke å snakke med han om det... jaaja, det får briste eller bære.. det viktigste er jo at han er trygg under operasjonen.. :-)

Skrevet

Om det blir fullstendig krise kan de også sette veneflonen etter at han er sovnet av narkosen. På vår gutt greide de ikke finne årer som var store nok til at de fikk satt det og de lot han sovne for så å sette den i pannen hans.

Skrevet

ok, kanskje det er en mulighet ja. hi

Skrevet

Kanskje noen andre enn du bør holde barnet når det skal legges inn veneflon.

Siden du er så redd overfører du redselen til barnet ditt, og sprøyteskrekk er et problem som ikke er ok å hanskes med.

Skrevet

jeg har vært med på utallige blodprøver osv med barna, og tro meg, min frykt vises absolutt ikke for de. På samme måte som at mine barn elsker fisk, jeg hater fisk. Jeg lar ikke mine følelser for slike ting vises for barna.hi

Skrevet

Hvis de kan bruke gass på maske som narkose kan de sette venflon etter han er sovnet.

Er litt forkskjellig fra hvilken type operasjon, vekt, osv for hvilken type narkosemiddel de velger å bruke.

Skrevet

min var 2 da han ble operert, og det hjalp faktisk å snakke om det, slik at det ikke ble en stor overraskelse og et sjokk når de faktisk kom for å stikke ham.

Min hadde da blitt stukket mye og fikk litt panikk hvis det kom folk med hvite frakker inn i rommet. Selv om de kanskje ikke kommuniserer så mye tilbake, så forstår de mye.

De legger på embla for at det ikke skal gjøre vondt, så det mest traumtiske blir det å bli holdt fast og foreldrenes reaksjon.

Før operasjonen får de også en mikstur som gjør dem fulle. Så det kan hende han ikke merker at de stikker ham engang.

Skrevet

Min har 0 språk, pga mye vann i ørene. Han kan nesten ikke høre noenting, så det hjelper ikke å snakke til han. hi

Skrevet

De kan innlede narkosen med gass. Også legge inn veneflon etterpå..

Du spurte jo om det samme i går og fikk det samme svaret da

Dette kommer til å gå helt fint. Han får på emblakrem i tillegg, og da kjenner han ingenting. Kanskje du skal begynne å bruke emblakrem selv også? ;-)

Skrevet

vet ikke hva du mener med at jeg spurte om dette i går, for jeg har aldri skrevet om dette før. hi

Skrevet

Hei, jeg er anestsisykepleier og jobber mye med barn. I de fleste tilfellene prøver vi å sette inn en nål før vi innleder, da det er det sikreste og ha intravenøs tilgang på forhånd. Og emla-kremen fungerer utmerket! Man må bare huske på å ta den av en halvtime før man skal stikke, da blodårene har en tendens til å gjemme seg.

Vi pleier og avlede de små som ikke kan snakke med leker, tegninger etc.. og som oftest går det over all forventning. De kjenner svært lite til stikket. Det er som oftest mor som synes dette er mest ille.

Når man først har fått inn den bittelille venekanylen, så setter man medikamentene og barnet sovner svært raskt. Man kan også innlede på gass først, men da må man også vite at barnet kan bli urolig og kave, og at foreldrene synes at det også ikke er så morsomt og se. Dessuten siver det som oftest litt gass ved siden av masken, så alle rundt får seg en liten dunst:-)

Skrevet

takk for svar.. får bare regne med at dette går bra :-)hi

Skrevet

er temmelig sikker på at Sara ikke fikk veneflon når hun fikk dren, bare en lett narkose gjennom gassmaske.

Skrevet

skjønner heller ikke dette. Det er en anestesisykepleier som skriver lenger opp her at man alltid får veneflon. mine to har heller aldri fått dette. noen som kan forklare det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...