Gå til innhold

Hvordan er reglene for utbetaling av feriepenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har lønningsdag 15. hver mnd. Fastlønn, så vi får ikke lønn i juni, men betalt når vi har ferie. På fredag fikk en kollega lønnslipp, og det var bare vanlig lønn, ikke feriepenger... Jeg venter på penger idag, siden jeg alltid får noen dager før lønningsdag, men har enda ikke fått. Begynner å tvile på om det dukker opp noe feriepenger i det hele tatt.

Vår teori er nemlig at de venter med å betale ut feriepenger til vi faktisk HAR ferie (min starter første uka i juli) fordi da slipper de å måtte legge på lønnstillegget før i august. Vi har ikke blitt enige om vi får gå opp i lønn enda, i fjor fikk vi nemlig ikke det.

Leste på en side at feriepenger skal utbetales siste lønning før ferien. Men er det ikke da max juni?? Når vi ikke får lønn i juni?

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

Du skal ha "lønn" den 15 som vanlig men denne gangen er det ikke lønna som kommer men feriepengene. Det heter feriepenger men de skal utbetales på vanlig lønnsdato og ikke i forhold til når du har ferie.

Håper du ble litt klokere.

Skrevet

Ja det stemmer at feriepengene skal betales ut, senest på siste lønn før ferien skal tas ut. Så i ditt tilfelle skal du få de nå, siden ferien din starter før 15 juli.

Det er mye rar praksis her, en del private betaler ut feriepengene når ferien skal tas ut, uansett dato. Jeg som er kommunalt ansatt får feriepengene i juni uansett om jeg har ferien i juli eller i oktober.

Spør det mennesket som kjører lønnen på deres arb plass?

Du kan jo ikke stå der uten penger......

Jeg trur også det er noe med at vi arb.takere kan kreve feriepengene utbetalt fra februar. Jeg har lest om dette tidligere på arbeidstilsynet sine sider, der finner du masse info.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er ikke et menneske som kjører lønn hos oss, det er en regnskapsfører. Tør ikke ringe dem, hehe :) Privat plass jeg jobber da, så det går jo over stokk og stein her.... Får høre i morgen om jeg ikke har fått de da.

Vet at jeg skal ha feriepener nå, men syns det var så rart at hu andre på jobb ikke hadde fått feriepenger, men lønn....

Skrevet

Hahaha- er ikke en regnskapsfører et menneske? ;p jeg hadde ringt dit. Der får du det korrekte svaret!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, akkurat det har jeg mine tvil om ;o)

Uansett, jeg har ikke lønningsdag før i morgen, er bare vant til å få de litt før. Har personalmøte i morgen,s å har de ikke kommet da skal jeg bli sint og sur. Sådetså! :D

Skrevet

Hvis hu andre som hadde fått lønn ikke har jobbet der ifjor og dermed ikke opparbeidet seg feriepenger så er det forklaringen, men hvis hun har jobbet der lenger så har jeg ingen forklaring

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hun har jobbet der i 17 år...

For noen år tilbake hadde de fått feriepenger tilsvarende lønn, for så å få utbetalt resten når de faktisk hadde ferie. Dette tok de opp og fikk endret, men det kan jo se ut til at de har falt tilbake i gamle spor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...