Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Jeg venter barn med min engelske samboer.. og vi er (selvfølgelig) veldig opptatt av at datteren vår skal lære både engelsk og norsk like godt!! Noen som har noen tips om bøker, nettsider m.v. vi kan lese for å få noen tips om hvordan gjøre dette på riktig måte?? Vi har allerede blitt enige om at vi snakker hvert vårt språk til barnet - og at engelsk liksom er "familiespråket", siden det er det språket vi bruker sammen nå.. Men vi ønsker å lese litt om dette med flerspråklige barn for å lære mer osv.. alle tips mottas med takk
Villa Perlesukker Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Kjøp bøker i England eller få familien til å sende som gaver. Vår erfaring er at barna snakker like fort som alle andre men at de først ved 4 årsalderen klarer å skille språkene. Største på 7 år har noen ganger en hel setning på norsk med noen få utenlandske ord i haha Alle synes det bare er søtt. Det finnes ikke noen "riktig" måte tror jeg. Man gjør det som føles rett der og da med barna. Viktigste er å snakke masse på begge språk og lese masse bøker. Når barna begynner å skrive og lese da tar man noen timer norsk og noen timer med det andre språket Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Ville kanskje lest Handbook of Bilingualism av Groot og Kroll. Ellers er det bare å google bilingual language acquisition.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå