Anonym bruker Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Er det noen her som har fått påvist leddgikt/revmatisk sykdom ved blodprøve som ikke har utviklet sykdommen i noen særlig grad? Evenuelt hvor prøvene har vist feil? Jeg har fått påvist leddgikt (var dette legen sa) ved blodprøve. Har slitt med mye smerter i en hånd og håndledd i ca 6 mnd. Skal nå inn til spesialist for nærmere undersøkelse. Går fortsatt og håper på at det er en feil på prøven, og at det jeg sliter med er en betennelse/tretthetssyndrom. Men kjenner at jeg er litt redd nå. Ser for meg at jeg er "krøpling" i hendene før jeg er 40. Er såvidt jeg får brukt ene hånden nå pga store smerter. Og livredd for at det skal "spre" seg til andre deler av kroppen. Håper noen kan komme med noen trøstende ord ifht dette.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Inen som har noen erfaringer med leddgikt?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Jeg har leddgikt og har hatt det "alltid" men heldigivis ikke i sterk grad. Har periodevis betennelser og har vært nødt til å omskolere meg da mitt egentlige yrke ikke var forenelig med sykdommen. Men i det store og det hele fungerer jeg fint, trenger ikke noen sterke kurer (holder som regel med brexidol/voltaren/ibux) og håper at det holder seg på dette nivået. Jeg merker ikke så mye i hendene, har hatt betennelser der av og til, men stort sett er det knær og tær (hehe, rimte!) jeg har mest betennelser i.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Heisann. Skjønner du er bekymret. Ingen reumatologisk diagnose kan stilles bare på grunn av svar i blodprøver. En viss prosentandel av den friske befolkningen har positive reuma-prøver uten å utvikle sykdommen. Det har kommet en rekke nye medisiner mot leddgikt som forhindrer leddødeleggelser og andre alvorlige sykdomsutfall. Det er for tiden økt fokus på å starte denne behandlingen på nyoppdagede leddsykdommer. I tillegg til leddgikt finnes det en rekke andre reumatiske sykdommer. Jeg har hatt en leddsykdom i nesten 20 år, og har enda ingen deformerte ledd. Fungerer normalt i hverdagne, og er i full jobb, 2 små barn. Lykke til med utredningen.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 http://www.noarthritis.com/research.htm http://www.fitnessspotlight.com/2008/01/06/nightshades/ Hvis man plages med leddgikt kan det være en god ide å holde seg unna nattskyggeplanter (nightshades). De forverrer tilstanden.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Tusen takk for svar. Blir litt roligere nå når jeg leser litt av det som skrives her. Håper at jeg er en av de prosentandelene som ikke utvikler leddgikt/revmatisk sykdom. Eller at jeg kommer igang med en type behandling slik at jeg kan stangnere prossessen. Fikk faktisk time på Martina Hansen veldig fort. Skal inn allerede om noen uker. Så for meg ventetid på flere måneder jeg. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå