Gå til innhold

Noen med Amerikanske/engelsk språklige menn her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min er Amerikansk, vi venter vårt første barn.

Jeg er usikker mtp sråk, er det vanlig at faren snakker engelsk til barnet, eller kun norsk? Hva gjør dere andre og hvor gamle er evt barna??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kone, men ja. Hun snakker engelsk til ungene, jeg snakker norsk, fellesspråket har variert en del etter hvor vi har bodd. Ungene er fem og elleve og flytende flerspråklige.

Jeg kan ikke komme på noen åpenbare ulemper med at far snakker engelsk til barnet i deres tilfelle.

Skrevet

Ikke helt samme situasjon men jeg svarer likevel: min amerikanske venninne har barn med en norsk mann. Hun snakket amerikansk til barnet og han norsk. Barnet ble nok litt forvirret av det, og snakket ikke før veldig sent, selv om jeg fikk inntrykk av at hun skjønte begge språkene. De fikk beskjed på helsestasjon at de anbefalte at de bare snakket ett språk til barnet var ganske stø i det språket. de valgte da å snakke norsk hjemme, siden ungen skal bo og vokse opp her. (og som en bonus ble det lettere å være amerikaner i norge, når hun selv også ble mer stø i norsk:)

Skrevet

Det er lurt at faren snakker engelsk til barnet. Da får de jo lære to språk helt gratis :)

Barna i en familie jeg kjenner, vokste opp med engelsktalende far og norsk mor. Og alle barna snakker både norsk og engelsk flytende fra de var barn. Helt genialt!

Skrevet

Ja vi snakker engelsk/amerikansk sammen, jeg snakker utelukkende norsk til barnet, samme gjør han. I barnehagen er det kun norsk. Han nærmer seg 4 år nå, og har begynt med engelske setninger. For det meste går det i norsk. Her var han sent ute med å begynne å snakke forståelig (2 år), men viste tidlig at han forsto både norsk og engelsk. Vi lar han også se barne-tv/dvd på engelsk og han blir også lest til fra engelske bøker når faren leser til han.

Jeg syns det fungerer greit med begge språkene. Det vil være en enorm fordel å lære begge språk som tospråklig, pluss at besteforeldrene på begge sider kan snakke med barnet. Lykke til!!

Jeg har lest litt herfra når jeg har lurt på ting:

http://www.multilingualchildren.org/index.html

Skrevet

ja, mannen min snakker engelsk. men hos oss har det blitt slik at alle snakker norsk sammen. dette fordi mannen min prøvr og lære seg norsk, så det har bare blitt slik egentlig. foreløpig har vi to barn under 3 år.

det er ikke noe i veien for at mannen din kan snakke engelsk med barna. det gjør jo bare at de tidligere behersker engelsk.bare positivt i det. hos oss har det blitt slik fordi mannen min har et stort behov for og fort lære seg norsk for å kunne komme seg ut i jobb og da har han valgt og øve seg når han snakker med barna våre og.

Skrevet

Anonym 21:55: enten har du misoppfattet eller så har venninnen din fått utdaterte råd. Det anbefales nå å snakke sitt morsmål til barnet, med mindre man barnet eller et annet barn i familien har lærevansker etc.

Skrevet

Ja, jeg har jo bare fått det fortalt av henne og skal ikke skryte på meg at jeg kan så mye om det. Så var dette heller ikke forrige uke for å si det sånn:)

21:55

Skrevet

Vi har også planer om tospråklige unge, men ikke amerikansk da.

Pappa snakker sitt morsmål til ungen og jeg mitt.

Skrevet

Jeg har ingen erfaringer, men vil tro det må være en kjempefordel for barnet å lære seg både norsk og engelsk fra begynnelsen av.

Vet om et par hvor pappen er norsk og mammen er kinesisk, der snakker pappen norsk til barnet, mammen snakker kinesisk til barnet, og foreldrene snakker engelsk/litt norsk seg imellom. Blir utvilsomt litt mye for barnet, men jeg tror det også er positivt for han. Han sier ikke så mye selv enna (vet ikke hvor gammel han er), men de ordene han sier er enten norske eller kinesiske. Når de er på besøk hos familien i Kina snakker han omtrent bare kinesisk. Foreldrene er ikke redd for at han ikke skal lære seg norsk godt nok, for han bor jo i Norge, og kommer jo til å gå i en norsktalende barnehage og skole. De ser bare på det som en fordel at han lærer kinesisk utenom, selv om han kanskje blir litt senere enn andre barn på sin alder i språkutviklingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...