Frk Fjong Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Vi har nå bestillt oss en Emmaljunga vogn i fra Sverige.. Men samboeren min er så "redd" for å bli stoppet på grensa, og måtte betale toll for denne... Da vil jo ikke kjøpet svare seg i det hele...i og med at det en sparer på kursen ikke tilsvarer 25 % moms.. Men så leste jeg i et forum et sted.. hvor noen mente at barneutstyr var tollfritt?! Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Eller i såfall vet om en link hvor det kanskje står svart på hvitt?
Hybelkanina Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Toll er det uansett ikke på en barnevogn, kun moms. Man kan ta med seg varer for inntil 6000 kr uten å fortolle det inn så hvis dere reiser over og henter den sammen kan dere handle for 12000 tilsammen, og Emmaljungavognen koster vel rundt 8000 SEK? (6500 NOK eller noe sånt). Riktignok er grensen 3000 ved opphold i utlandet under 24 timer men Tollvesenet vil neppe gjøre noe for å finne ut om dere bare er på dagstur eller om dere har vært over... Vi kjøpte både vogn og bilsete ++ i Sverige og kjørte gjennom tollen uten problemer.
Evigheten Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Hmm...moms vet jeg ikke noe om, men det er som hun sier over, at man kan ta med varer for 6000 hver hvis man har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer (noe tollerne ikke kan sjekke likevel). Problemet er bare at dere ikke kan dele beløpet mellom dere. Altså at siden man ikke fysisk kan dele vogna i to er det bare en av dere som kan ha den med. Men jeg ville likevel tatt sjansen på det. Jeg jobber i Sverige, så jeg kjører over grensa hver eneste dag og har fått inntrykk av at tollerne har viktigere ting å bry seg om enn et par som "smugler" en stakkars barnevogn. Som sagt, jeg ville gjort det, og jeg tror det hadde gått bra
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Det hun svarer på er vel moms? Altså at under 6000/pr pers er momsfritt? Tror ikke det er toll på disse varene, men det heter å fortolle når man betaler moms ved grensen. Forvirrende greier, men "formomse" hadde vel også vært litt rart. Ellers så er momsen på varer 25 %. Tollvesenet har også en veldig god servicetelefon man kan ringe til Se nettsidene deres.
Hybelkanina Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Jo det er det jeg mente, at du ikke trenger å betale moms for varer under det beløpet. Toll er det kun på klær og matvarer. Du kan finne mer info på www.toll.no eller ringe servicetelefonen til tollvesenet om du er i tvil. Hvis dere ønsker å fortolle inn (tolldeklarere) vognen og betale norsk moms for å være helt sikre på at dere ikke gjør noe galt kan dere samtidig få refundert den svenske momsen (som også er på 25 %) men akkurat hvordan man gjør dette i praksis er jeg litt usikker på. Kanskje butikken dere kjøper vogna i har erfaring, ellers kan du få svar på dette også ved å ringe tollvesenets infotelefon.
mizza84 Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Hei du, ikke beskymre deg for å kjøre over grensen med denne vognen. Det er ikke noe problem, de er ikke ute etter å ta noen som har handlet barneutstyr, mer rusmidler å mat de er ute etter.. Jeg bor ved grensen å kjører der flere ganger i mnd, de kan uansett ikke bevise at den vognen er kjøpt i sverige. Om du vil være ekstra forsiktig, så ta den ut av embalasjen, ingen kan si om den var kjøpt i sverige eller Norge )
vbu Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 Leste et sted at det gikk an å dele på barnevogn hvis du fikk to kvitteringer fra butikken. Vet ikke om det er sant. Jeg turte ikke ta sjansen for å få barnevognen fratatt meg (som de gjør hvis du blir stoppet med alkohol) hvis de stoppet meg så jeg lånet en unge .
KV76 Skrevet 14. juni 2010 #9 Skrevet 14. juni 2010 Dette er ikke et problem, vogna koster jo ikke over 6000,- hvis du får butikken til å dele regningen. Hvis de deler regningen f.eks. i bag stelleveske etc. og så sportsdelen for seg har du "delt" vogna... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå