Anonym bruker Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 syns det er utrolig teit at ikke bidragspliktig har noe slags meldeplikt til nav når de får lønnsøkning elle ny jobb ol. de kan jo da snike seg unna bidrag da, okey de må betale tilbake det nav har betalt ut men alikevel om de har ny inntekt som gjør at de kan betale mye mer en minstesats sniker de seg jo unna. en kan jo ikke søke om bidragsendring hele tiden heller da det koster 800 kr.. dårlig gjort spør du meg!!! hmmmff...
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Og jeg synes at damer som krever barnefaren for mer og mer penger, bare fordi de KAN det, er teite. Synes du det er rett at en far betaler mangfoldige tusen i barnebidrag, bare fordi han KAN det? Nei... det er teit. En venninne av meg får nesten 8000 kr i barnebidrag i mnd for et barn. Fordi barnefaren tjener utrolig mye. Han tjener enda mer nå,enn hva han gjorde da bidraget ble fastsatt, men hun gidder da ikke å løpe til nav å kreve enda mer, bare fordi hun kan?! Samme med meg. Jeg får 2500 kr i barnebidrag nå. Barnefaren tjener mer nå enn hva han gjorde før, så nå kunne jeg fått 3800 (i følge nav sin kalkulator) men jeg gidder da ikke å kreve det, bare fordi jeg kan det? Blodsugere kaller man sånne som deg. Og nei, jeg er ikke rik.
Gjest marie-s Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 De 800 kronene er nok en snitt pris NAV har satt for hva det koster å skulle sette seg ned å sjekke hva partene tjener. Eller så lurer jeg litt på hvordan du tenker dette skal skje? Skal nav sjekke alle hver mnd? Vel med 800x2 blir det ikke mye igjen av bidraget for de fleste. Eller skal vi vi hver gang vi bytter jobb, får ny lønn, overtidsbetaling osv være pliktig til å rapportere til NAV? For det her er jo noe som da ville gått begge veier. Med det administrasjonskostnadene dette ville medføer ser jeg for meg at hele min lønn ville gått med til skatt og med litt flaks så hadde vi fått bidraget til å kunne leve av hver mnd. Ordningen som er nå er ikke så dum som man skulle tro, foreldrene står fritt til å avtale bidraget selv, den oppfordrer til at foreldre skulel snakke sammen og hvor dette ikke går er det mulig å gå gjennom NAV for å få bestemt bidraget. Føler du selv å måtte rapportere mer til NAV? Hver gang du får ny jobb eller et lønnspålegg?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 jeg må nå faktisk rapportere til nav om det skjer endringer og synes det er helt ok.dette er jo selfølgelig nå bare en liten stund mens barnet mitt er lite. så synes da det burde gå begge veier. mener da virkelig ikke at man skal forandre bidrag hele tiden men når bidragspliktig bevisst sniker seg unna så er praksisen ikke så god. ungen min får kun bidragsforskudd og siden bidragspliktig ikke har noen som helst slags meldeplikt så blir det lenge i mellom oppdatering. er ganske mange tusen kr i året som da ville gått ungen tilgode. de pengene er faktisk barnet sine og det meste av de blir spart her i gården så kan vel kalles en blodsuger på barnets vegne da.........
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 Jeg tenker at dersom bf i føle nav sin kalkulator har råd til å betale over 8000 eller hvilke sum det nå måtte være i bidrag, så skal han det. Selv er jeg en "blodsuger" som passer på å få det jeg har krav på. Jeg mener det er det rette, dette er penger som kommer barnet mitt til gode. Jeg trenger ikke bruke hele bidraget for å få busjettet til å gå opp hver måned, men så har jeg en konto hvor jeg overfører det resterende beløpet hver måned. Disse pengene er planen å bruke feks når vi skal på ferie, så har vi råd til å gå på i parker eller på forestillinger som barnet mitt liker, kanskje hun vil ha bunad npr hun bilr større? Evt sparer jeg pengene slik at de kommer henne til gode npr hun blir større. Stundent kanskje? Dette er penger som uansett kommer barnet til gode. Her er bf enig med meg.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Selv har jeg akkurat søk om endring av bidrag, og dette fører til at jeg faktisk ikke er bidragspliktig. Men, det her blir vel feil når det går andre veien...?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 HI her poenget her var at det var lett og snike seg unna og at jeg syntes det var teit.. det gjelder jo selfølgelig begge veier.. mener jo ikke at bidragspliktig skal betale seg ihjel men faktisk betale det man kan og burde. er jo som sagt lenger oppe barnet det kommer tilgode.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #8 Skrevet 15. juni 2010 Jeg tror faktisk enda oftere at bidragsmottaker sluntrer unna sine oppgaver. En bidragspliktig får på pukkelen hele tiden, og selv om det koster penger så finnes systemet der og ordner opp dersom mottaker (BP) har ikke noe h*n skulle ha sagt. Bidragsmottaker (BM) kan la være å levere med klær til ungene, BM har "makta". BM kan la være å gi informasjon, la være å ta telefonen, etc. Mange ting som stikker kjepper i hjulene på BP - ofte far. Det skal sååååååå mye til for at en BP får samme rettigheter overfor barnet. Jeg kjenner flere både BM og BP, og mange BP har en veldig vanskelig situasjon i forhold til at de ikke får vært ordentlig foreldre fordi makten har blitt tatt fra dem. Derfor er jeg for at før noe som helst annet skjer, at det også skal bli stilt krav til bidragsmottaker. Sånn det er i dag så finnes det ikke noen hjemmel i loven som ivaretar den som betaler.
midgard Skrevet 16. juni 2010 #9 Skrevet 16. juni 2010 for en teit diskusjon... PENGENE ER TIL BARNET! klart man skal ha det man har krav på... jeg har en grei økonomi (dvs er ikke avhengig av bidragspenger) MEN utgiftene kommer (aktiviteter, vinterklær, sko osv osv...), så jeg sparer dem nå for at gullet skal få det hun trenger senere (og et lite men, det er ikke alle BP som har barnet sitt, det er faktiskikke alle BP som stiller opp - er såååå drittlei av å høre om vanskelige mødre som ikke legger til rette for samarbeid - jeg er IKKE en av dem!!!!)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #10 Skrevet 16. juni 2010 eg synes vertfall at den som betaler barnebidrag burde ha plitk og melde fra til nav dersom man skifter jobb eller det blir endring i lønn. For og om det går andre veien så blir det jo mindre man skal betalte....
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #11 Skrevet 16. juni 2010 Enig med Midgard. Er møkklei av å høre på syting om at mødrene er så slemme og tar fra far samværet med barna sine. Dersom far i de situasjonene har et snev av bein i nesa, så klarer de vel å skaffe seg en advokat og få krevd samværsretten sin? Her er det dessverre omvendt. Min datter har en far som kommer og går akkurat som det passer han, så det er ikke ofte vi ser noe til han. Men jeg kan ikke kreve at han skal ha samvær, for det er ikke slik systemet fungerer! Men da er det visst helt greit! For da er jo far så opptatt at barnet har det best hos mor...For far er jo aldri slem når han nekter å ha samvær med barna sine...
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #12 Skrevet 16. juni 2010 Anonym 17:55: Dette burde vel være likt begge veier - hvorfor skal bare den som betaler bidrag ha en plikt til å melde i fra? Den som mottar bidrag burde vel også ha en plikt. En økning i inntekt BM kan faktisk reduserer bidraget!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #13 Skrevet 16. juni 2010 Som bidragsmottager HAR man plikt til å informere nav om endring i inntekt.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #15 Skrevet 16. juni 2010 Står i de papirene jeg fikk sammen med vedtaket fra NAV.
Gjest marie-s Skrevet 16. juni 2010 #16 Skrevet 16. juni 2010 Hvilket vedtak er det snakk om? Mottar man bidragsforskudd fra NAV, os, utdanningstønad eller støtte til barnepass er det klart at man må rapportere endring i inntekt, selv har jeg aldri mottatt noen papirer om å sende de informasjon om min inntekt etter at jeg kom ut i jobb. Det jeg mottar nå er bidrag, en ekstra barnetrygd og skattefordelen og da hører ikke jeg noe fra NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå