snøfilla - mamma til 2 Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Hvor vanlig er det at jordmor sjekket modning før termin? Skal dit igjen denne uka (39+4) og har lyst til å vite litt om hvordan jeg ligger an - kan jeg kreve det?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Tror ikke det er vanlig praksis å sjekke modning før man er over termin, såfremt man ikke spør om det selv=)
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2010 Jeg spurte - men hun ville ikke sjekke...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 Sikkert ikke alle JM som ønsker å sjekke modning før termin, fordi det strengt tatt ikke har noe for seg, i normale svangerskap ihvertfall. Babyen kommer jo uansett når den kommer, og de har sikkert mye annet å bruke tiden sin på også, disse jordmødrene. Selv om jeg skjønner at det føltes kjipt, man er jo så spent når det nærmer seg=)
Corneliuss Skrevet 13. juni 2010 #5 Skrevet 13. juni 2010 Har aldri hørt at det blir sjekket før termin. Selv etter termin må man spørre selv om Jm vil sjekke for en. Det er jo lite man oppnår med å sjekke før termin mens etterpå så kan man vurdere igangsetting om det er null tegn på modning og dagene går... =O) Lykke til - og smør deg med tålmodighet mens du gjør hyggelige ting (etter babyen kommer blir det travelt den første tiden og liten tid til kjæstegreier eller venninekvelder). Det kan jo hende at du går på overtid og da blir det lenge å vente siden du får så mange uker med forventning. =O)
sossi Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Jeg har 2 fra før og modning ble aldri sjekket på meg. Jeg fikk den første 1 dag før termin og den andre 1 dag etter termin.
Gjest Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Jeg fikk det sjekket ved forrige kontroll ( 38 + 5) Men da hadde jeg bedt om det på forhånd og hun gjorde det litt tvilende. Det er tydeligvis veldig individuelt om jm sjekker modning eller ikke. Har en oppfattelse av at de helst ikke vil, da, som de andre her sier, det ikke har noen hensikt likvell. Iallefall ikke før godt over termin.
Arw1 fikk juli-jente:-) Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 Skjønner ikke helt poenget med å sjekke, babyen kommer jo når den kommer:-) Har to fra før, og har aldri blitt sjekket, men skjønner at du er spent og har lyst å vite. En jordmor jeg snakket med, sa at de hadde sluttet å sjekke modningen, iallefall før termin, fordet hadde ikke noe for seg. En pasient hun hadde sjekket, var så umoden og lukket og låst som det går an til å bli, men hun hadde gått i fødsel om kvelden samme dag, så det er helt umulig å forutsi uansett. Er jo enda verre å få høre at du begynner å modnes og at det sikkert skjer snart, og så går du to uker på overtid, da blir du lei da! Prøv å slapp av og nyt siste tiden, ikke lenge igjen uansett:-)) Lykke til:-)
SpongeBob Skrevet 14. juni 2010 #9 Skrevet 14. juni 2010 Her har vi to JM som samarbeider, så avtalen er at JM1 skal sjekke modning osv onsdag (da er jeg 37+6) for å ha det i papirene - dermed har de sammenligning om det skulle begynne å skje noe og JM2 har vakt akkurat da. Men som det sies kan det jo skje kjapt, da - hjelp!
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. juni 2010 Jeg vet utmerket godt at babyen kommer når den kommer ;-) Men etter å ha lest en del her inne trodde jeg det var ganske vanlig at JM sjekket modingen når det nærmet seg termin - uten at det gir noen garanti for fødsel "rett rundt hjørnet"...
Nordnr5<3 Skrevet 14. juni 2010 #11 Skrevet 14. juni 2010 Jeg venter nummer fire og alle tre gangene har de spurt meg uoppfordret om jeg ønsker de skal sjekke.. Når det e rundt om termin tøyer de også om du vil... Iallefall her
Gjest Skrevet 14. juni 2010 #12 Skrevet 14. juni 2010 Sikkert noen som er "heldige" og har en JM som sjekker vil jeg tro. jeg spurte min egen JM på Riksen om dette. Hun sa att det har ingen ting for seg dersom det ikke er fare for prematur fødsel. da sjekker man jevnlig m innvendig UL for vurdering av livmorhalsens modning, men ikke ellers. Så fremt det ikke finnes noen medisinske holdepunkter for att det er gunstig for barnet, så velger de fleste å la det være, så da vil jeg tro de som har fått det sjekket har vært "heldige" og hatt en snill JM bare... Men jeg skjønner att du syns det er kjedelig da, hadde jo vært "artig og spennende" å vite om det hadde hvertfall skjedd noe etter så og så lang tid da.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 14. juni 2010 #13 Skrevet 14. juni 2010 Her sjekker de det ikke i hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå