Gå til innhold

Hjelp...forskudd på arv/overta bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

planen er at jeg og samboer skal ta over huset til hans foreldre. Regner med at faren setter en symbolsk, lav sum når vi overtar det. Vi er ikke gift. Vi må ta opp lån for å pusse det opp fra "topp til tå" . Hvordan blir dette egentlig, jeg tenker på om vi skulle skille lag en dag, og dette huset er fra samboers familie. Må han kjøpe meg ut da, selv om vi kun betalte en lav sum for å overta huset? Vi må begge ta opp like mye i lån for å pusse opp huset...Hvis faren velger å gi huset som forskudd på arv, hvordan skal jeg kunne kjøpe meg inn i huset? Jeg vil jo også "starte" en plass...Håper noen forstår hva jeg mener, ble veldig surrete skrevet;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg hadde sjekka er hvor mye arveavgift det blir snakk om.

Google arveavgift, så kommer det opp mange gode sider angående dette. Det er nye regler fra 2009, om jeg husker rett.

Angående det med å kjøpe seg inn, så spørs det jo om dere tar dere opp huslån sammen, om det er på 200.000 eller 2.000.000.

Betaler dere likt på dette, eller ikker er kanskje ikke så nøye, men sett opp en samboeravtale på dette på forhånd evn sjekk med en advokta som er god på sånt :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...