Gå til innhold

Trenger tips, jeg skal laga soverom til 2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage soverom til sønnen vår på 2 år, og vil gjerne ha tips om hvordan andre har det.

Hvilken farge er det på veggene? Hvilke møbler?

Har du noe tema (lokomotivet thomas, cars etc), eller vanlige barnemøbler? Hvor får man kjøpt sånt?

OSV.....

Gjerne mange tips, tusen takk på forskudd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse tips på foreldremanualen.com

Finn.no har også bilder av barnerom til inspirasjon.

Selv er jeg ikke typen med temarom. Her er veggene i nøytral farge + en kontrastvegg. Og har en ting for at alt må matche, men likevel ikke matche alt for mye..litt vanskelig å forklare;) Elsker å dille med barnerommene:) Har kjøpt noe på ikea, og litt over alt ettersom jeg har funnet noe jeg liker. For meg har det vert kjekt å ikke kjøpe alt på en gang, men kjøpe litt etterhvert som vi har bodd oss inn i leiligheten, da blir det mere gjennomtenkt og gjennomført og lure oppbevaringsløsninger. Viktig med at alt har sin faste plass for da er det enklere og kjekkere å rydde! Og det trengs når man har flere barn:)

Skrevet

Vi kjøpte gamle bøker fra det lokale biblioteket, og reiv så ut sidene for å ramme dem inn. Ble noen veldig flotte barnebilder:)

Vi har ikke temarom, men barna får velge 1-2 plakater til å henge på klesskapet. Og da blir det gjerne Kpt. Sabeltann el Cars.

Vi har satset på oppbevaring i alle former. Veldig smart!

Et teppe er bra på soverom for det blir en del lek på gulvet.

Å lge en "hule" kan være lurt om du har plass. Et lite telt inne på rommet med tepper, puter og bøker er populært.

Skrevet

Vi pusset opp barnerommet før jul - på lavbudsjett.

Har gått for fargen PERLE på veggene. Er lys gråblå, men en varm farge. Fargen ble bra den, og rommet er nøytralt med tanke på at vi må selge en gang i fremtiden.

Møbler: Hvite fordi hvitt er hvitt og da kan man kombinere møbler fra ulike serier uten at det blir "rotete". Kan tipse om reolen "Alabama" fra jysk - den er så dyp at man får plass til lekekasser i. Kjøpte også blå lekekasser med lokk og hjul på jysk. Lys blå boks med mørkere blå lokk og hjul. Ble veldig fint i reolen.

Til gardiner kjøpte jeg noen med dyremønster i (Princess). Har malt utstitt fra gardinene (ett med løve og ett med sjiraff - med en barnslig strek) med vannmaling og rammet inn i hvite billige rammer fra Europris. Det ble veldig bra - har fått mye komplimenter:) De hadde også matchende tilbehør til gardinene på Princess (sengetrekk f.eks.)

Skrevet

Fra to år hadde sønnen vår: Benk med sklie ned til stor madrass, ringer i taket. Hylle til å krabbe opp på så han kan se ut av vinduet.

Nå deler han rom med lillesøster og de har fått seg ribbevegg, springfjærmadrass til å hoppe på der sklia ender på 2 X 2 meter og en krabbetunell. Veldig populkært rom. Lillesøster på snart to år hopper fra toppen av skia (1m høy) og ned på madrassen. Hun klatrer i toppen av ribbeveggen. Hun stuper kråke og hopper på madrassen og hunhenger og dingler med masse fart i ringene.

Mine råd er : dropp tullet med tapeter og merkevarer og søtt dill- lag et aktivitetsrom. Ha alle hyller i barnehøyde og masse praktiske kasser med hjul under hyllene. Da kan barnet finne ting selv og rydde selv også etterhvert.

Sklia er av plast fra vanlig lekebytikk. den er sagt til og skruydd fast i en benk. Madrassene er gamle sengemadrasser med overmadrass og laken. Før hadde vi trekk i voksduk for å lette rengjøringen. Ribbeveggen er kjøpt på finn. Ringene på en lekebutikk. Krabbetunell, kasser og hyller er kjøpt på Ikea.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...