Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig klyster, hvordan gjør de det og hvordan fungerer det?

Jeg har termin om 1 uke og går å tenker på fødselen hver dag! Jo nærmere termin jeg kommer jo mer spent og usikker blir jeg på hvordan det kommer til å gå :) Jeg har hørt om at man kan få klyster så man ikke bæsjer på seg under fødselen. Noe jeg helst ikke vil :P Høres litt flaut ut spør du meg, selv om jeg vet at jordmødrene og leger er borti det som regel hver dag :P Men likevel.. Noen med erfaring eller vet hva det dreier seg om? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Klyster får du nok tilbud om dersom du ikke har fått tømt deg tidligere den dagen. Det er mange som får litt diare rett før og da er man ganske tom. Jeg vil anbefale at du tar et klyster uansett jeg da, det kan jo alltids være litt rester i tarmen.

Klyster er en saltvannsoppløsning som JM setter i endetarmen din. Væsken er kroppstemperert og det er ikke spesielt ubehagelig (annet enn det å at noen setter noe i rompa di da...)

Så er det om å gjøre å holde det inne så lenge som mulig. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det tilstrekkelig med ti minutter. Det kan oppleves litt vanskelig å holde igjen, men bare ligg og knip! :)

Klyster er ikke bare for at du ikke skal bæsje under fødselen, men også for at det skal bli bedre plass for baby å komme ut.

Lykke til!

Skrevet

Klyster er avføringsmiddel i oljeform som settes i endetarmen med en slags tube/ innføringshylse. Du får det mens du ligger, og så må du ligge og la det virke litt før du går på do. Ikke noe flaut i det hele tatt! Men du må være forberedt på at litt avføring kan det komme under selve pressingen uansett. Og om du i det hele tatt kjenner at det kommer gjør ikke jordmor noe ut av det, men tørker pent og diskret bort det hele. Med mindre du føder i badekar, da. Da må du opp av vannet...

Skrevet

Hei!

Det settes klyster på sykehuset om du ber om det. Da sprøytes det inn væske i endetarmen som du skal holde inne så lenge som mulig. (ikke så lett...) Magen tømmer seg og det kan gi bedre plass i fødselskanalen i tillegg til at du slipper bæsje på deg senere:) Men det er lurt åå be om så tidlig du kan, da magekramper fordi du må på do ikke går så godt sammen med kraftige rier. I tillegg kan klyster fremme riene. Ekkelt, men å anbefale:)

Hilsen snart tredjegangs (Termin med nr tre om to uker)

Skrevet

Klyster er heldigvis noe de har sluttet å gjøre på alle fødende.

Jeg har født 6 ganger, og fått klyster bare 1 gang, på den tida da alle fortsatt fikk det enten en ville eller ikke. (Slapp unna ved den første fødselen fordi det ikke var tid). Jeg syntes ikke det var spesielt behagelig å få den greia langt oppi bak :o) Men effektivt var det. Bare å løpe på do, og så tømmer hele systemmet seg raskt ogt effektivt :D Ulempen, som jeg fikk oppdage, er at det kan stte fart i riene. Og det trengte jeg virkelig ikke. Holdt på å føde i do pga det :S Skikkelig ekkelt dilemma det der når ungen er på vei ut samtidig som tarmene tømmes *urk* Men det gikk i siste liten *puhh*

Etter det har jeg forbannet meg på aldri mer klyster! 7 unger har jeg født, og ingen av dem ble "drittunger" :o)

Det som normalt skjer når fødselen starter er at tarmene tømmer seg automatisk...helt av seg selv. Og klyster er derfor ikke nødvendig :)

Jeg har de fleste gangene blitt spurt av jm når jeg kommer på føden om systemet har tømt seg, og på meg har det gjort det hver gang og da bare nikker de fornøyd :o)

Det at tarmene tømmer seg er på mange det første sikre tegnet på at nå er fødselen igang :D Om jeg er usikker på de andre tingene, så gjør denne ene tingen at jeg er 100% sikker :o)

Av en eller annen merkelig grunn, så har jeg vært redd for akkurat det med avføring under hver eneste fødsel, selv om erfaringene mine burde sørge for at jeg var fullstendig avslappet ift det :)

Skrevet

Jeg har ønsket det på begge mine forrige fødsler da jeg ikke var helt sikker på om jeg var tom i tarmen. Helt uproblematisk. Eneste som var litt ubehagelig var at jeg første gangen fikk rier mens jeg satt på do, men det hindrer meg ikke fra å ønske å få det igjen denne gangen.

Skrevet

Klyster : JA TAKK!! Bra å slippe å bæsje under fødsel, og enda bedre å slippe å bæsje i flere dager etterpå :-)

Skrevet

Bare husk å be om klyster med en gang du kommer til sykehuset- det glemte nemlig jeg, og kom ikke på det før ved 7 cm åpning...Og klyster ved 7 cm åpning anbefales absolutt IKKE- såpass mye kan jeg ihvertfall si med hånden på hjertet og baken på do;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...