Gå til innhold

Hva hadde dere tenkt om dette? Ang deling av matoppskrifter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo egentlig veldig hyggelig når folk vil ha oppskriften på noe man har laget. det betyr jo at det var godt, og jeg har alltid delt med meg med glede.

Vi er en vennegjeng som ofte går på besøk til hverandre fredags eller lørdagskvelder. Da er det jo vanlig at vi lager mat. Vi har ikke alle på en gang, men et eller to par om gangen. Et av parene har vi spesielt mye med å gjøre. Hun er tydeligvis veldig gla i maten min, og får alltid oppskriften. Det som er at hver gang hun har fått oppskriften, så serverer hun det til oss neste gang vi kommer og gangen etter der og der osv. Kjenner jeg blir drittlei min egen mat. Når en går på besøk til andre, så er det litt gøy å få noe annet enn det en har selv annenhver lørdagskveld. Hun serverer det også til alle de andre vennene våre, slik at retten på en måte blir litt "oppbrukt".

Å det er så mange ting! Det begynnte med wok og noen spesielle sauser vi hadde fått tak i. Så var det en spesiell sjokoladekake som hun serverte HVER gang vi og andre var der. Så var det min egen hjemmelagde fajitas. Så var det en pastarett. Så var det sjokoladefondant. Så var det creme brulè. Så var det noen poteter jeg brukte en del som tilbehør. Så var det oreokake. I går skulle vi til dem på kvelden, og da ringer hun på dagen og spør om hun kan få oppskriften på foccaciabrødet mitt, for hun tenkte hun skulle servere oss det om kvelden. Jeg kjenner jeg blir så leeeei! De var også innom så vidt her i ettermiddag, akkurat når jeg hadde bakt boller, og hun skrøt så uhemmet av disse bollene. Det er jo oppskrift fra "det søte liv" så det er jo absolutt ikke noen hemmelig oppskrift, men jeg kjenner at jeg har lyst å ta en hvit en å si at jeg bare slumper med vanlige bolleingredienser, for jeg vet hun kommer til å spør.

Føler kanskje jeg er en smule hormonell siden jeg gidder å sitte her å skrive tidenes lengste innlegg om dette her. Fytti jeg er TEIT! Hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si at du ikke har oppskrift, men at du har den " i hodet". Da er det jo litt vanskelig å prøve å skrive den ned å gi den bort. Jeg bruker ikke oppskrifter, jeg har alt i "hendene/hodet", så det er fullt mulig det.

Skrevet

Åh, jeg forstår deg veeldig godt! :)

Har en akkurat lik venninne, nesten skremmende lik...

Jeg har gått kokkelinjen, og har laget en del oppskrifter "selv", og liker ikke å dele oppskriftene mine med andre, selv om jeg gjør det innimellom, klarer ikke si nei.

Ja, jeg er kanskje kjip på det, men hva er vitsen med å lage egne oppskrifter visst alle andre skal kunne lage de? Hadde jeg hatt lyst til å dele så hadde jeg skrevet en kokebok, enkelt og greit. Jeg vil at familie og venner skal like å komme på besøk til meg for da får de smake min kake, min middagsrett osv., og ikke noe de har spist flere andre steder!

Skrevet

Syns du skal ta det som et stoooort kompliment jeg!! At du er veldig flink til å lage mat!

Skrevet

Unektelig litt spesielt å hege seg oppi dette, er det jeg tenker om det. Jeg er ingen kokk, jeg lager verken egne oppskrifter eller bruker andre sine, og er svært lite opptatt av det. Men dette synest jeg var snålt å henge seg oppi. Dele mat oppskrifter må være det minst problematiske noensinne.

Skrevet

Glemte å legge til at jeg vil anse det som sannsynlig om det er andre ting som egentlig irriterer deg med denne dama, side matoppskriften får deg irritert. Andre ting det er vanskeligere å sette fingeren på, vanskeligere å snakke om, eller vanskeligere å akseptere. For det med oppskriftene virker som en fille sak.

19:14

Skrevet

Kjære deg!

Skulle gjerne spist en bedre middag ved ditt bord, men det er nå så... Denne damen har vel bursdag i blant? Hva med å kjøpe ei feit oppskriftsbok til henne?

Skrevet

Synes ikke du er teit. Noe av det jeg liker ved å komme på middag hos venner, er jo å få smake noe nytt - eller noe jeg ikke spiser hjemme hver dag. Hadde blitt irritert jeg også. Tror nok at de som ikke er så opptatt av mat, eller ikke lager så mye mat, synes det er en bagatell - mens vi som bruker litt tid på kjøkkenet, irriterer oss over slikt "kjeltringpakk";-)

Skrevet

Ja det er nettopp det! Jeg har ingenting i mot å dele ut oppskrifter, og jeg tar det jo som et kompliment. jeg får jo også oppskrifter av andre, inkludert denne dama der. Men jeg får meg ikke til å lage det når de kommer. Jeg syns faktisk ikke det er noe stas å få min egen mat når jeg skal til andre. Jeg har en veninne som er ekspert på ostekake, og har fått oppskrift av henne. Og jeg får meg ikke til å servere ostekake når hun kommer. Iallefall ikke den som hun pleier å servere oss.

Når jeg tenker meg om, så er jeg jo ganske heldig som ikke har større ting å irritere meg over enn dette her. Jeg har det visst godt :-) Fyrte oss litt opp i går, jeg og mannen. Han er så drittlei foccaciabrødet mitt som jeg har dilla på, og var ikke særlig begeistret for å få det servert der også :-)

HI

Skrevet

Jeg synes du er litt sær her. Jeg er også kjempe glad i å lage mat. Liker å eksperimentere. Er mange som har spurt meg om oppskrift og jeg har aldri tenkt tanken at jeg ikke skulle si ja til det.

Er ikke alle som er like glad i eller like flinke til å lage mat. Kanskje venninnen din ikke føler at matlaging er hennes sterkeste side. Sikkert trygt og godt å få oppskrifter hun vet smaker bra.

Jeg vet at ingen av mine venninner ville sagt nei dersom jeg hadde spurt dem om matoppskrifter, eller andre tips og råd.

Du synes sikkert jeg er frekk nå, men du hadde nok vært ei dame jeg hadde irritert meg over. Jeg synes folk som ikke liker å dele eller hjelpe andre hvis de ikke får noe igjen er en irriterende rase..beklager!!

Skrevet

Hei HI.

De fleste vennene mine er evneveike når det kommer til å lage mat.

Så de spør ikke etter oppskrifter en gang.

Bare nyter maten min. Og det syns jeg er koselig! Det er jo det som er gleden ved å lage mat. Overraske med nye smaker. Og gi det lille ekstra.

men jeg har et par venninner som spør slik som din venninne.

Og selv om de sikkert syns jeg er super sær så gir jeg aldri bort oppskrifter.

Ikke bruker jeg det så mye heller, for mye går på feeling og improvisasjon.

Men ikke pokker om jeg deler det bort.

Dette er en av de få gledene jeg har. Og en av de tingene jeg virkelig er flink til.

Og jeg koser meg når mennene deres misunner mnnen min som får slik mat hver dag.

Yrkeshemmelighet pleier jeg å si ;-) med et lurt smil.

Skrevet

Å hjelpes 21. 05. Du høres ut som en veldig irriterende dame. Er faktisk ikke så sikker på at menn missunner mannen din kun pga maten, hvis du er så smålig som du fremstår her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...