Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Selv om jeg gleder meg voldsomt til å få barnet i armene mine, er det ikke til å stikke under en stol at jeg gruer meg litt til fødsel. Jeg er andregangs, men tok keisersnitt sist pga svangerskapsforgiftning. Det var ikke noe særlig alt tatt i betraktning, men nå står jeg ifølge jordmor i en posisjon der jeg så og si kan velge om jeg vil ta nytt keisersnitt eller vanlig fødsel (om alt går som det skal videre i svangerskapet). Om det skulle bli vanlig fødsel, så er jeg ikke så nervøs for selve fødselen. MEN, jeg er skikkelig nervøs for revning og klipping og alt som hører med av slike ting ...

I tillegg tenker jeg litt på andre pinlige ting som kan oppstå under fødselen ... Er det f eks sånn at klyster tar alt som er og gjør jobben eller kan oppleve at det kommer andre uønskede ting ut - annet enn babyen ...?

Er sikkert bagateller dette her, men alt som er fremmed er litt skummelt:) Takk for erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du er nervøs for å revne, men det er langt fra alle som opplever det. Jeg har født to ganger, og har aldri fått et eneste sting i etterkant. Den siste fødselen gikk til og med veldig raskt, og da tenkte jeg at nå revner jeg sikkert, men det var ikke tilfelle.

Klyster er herlig - be om å få det. Det kiler å få den romtempererte væsken i magen, og deretter er det bare å knipe igjen noen minutter og gå en vanlig tur på toalettet. Det gjør ikke vondt. Magen blir helt tømt, og ingenting rekker å komme gjennom igjen før fødselen er over. Jeg måtte ikke på do før tre dager etter fødselen, det var herlig å slippe å presse ut noe mer rett etter babyen...

Skrevet

Jeg har født tre ganger. Første gangen ble jeg klippet, merket det ikke, men hadde en del vondt i stingene i etterkant. Men neppe verre enn stingene etter keisersnitt :P Andre gangen revnet jeg litt, samme som første gang. Merket det ikke, men litt vondt i stingene. Hadde vondt noen dager, kanskje en uke. Vondt å sitte!! Tredje gangen verken klippet eller revnet jeg, og det var helt fantastisk! Kunne sette meg opp i senga like etter fødselen akkurat som på film! En helt ny og behagelig opplevelse:D

Har fått klyster alle gangene, og det har ikke kommet noe ekstra ut da. Og som hun andre sier, en fordel at det er lenge til du må på do igjen, ikke godt å presse sånn med det første;)

Skrevet

Ang revning så revnet jeg mellom skjeden og rumpa. Kjente ingenting til det mens jeg klemte han ut. Og når hun sydde meg fikk jeg bedøvelsessprøyter, samt som jeg da ikke brydde meg om "smertene" siden jeg da lå med barnet mitt i armene. Etter å ha klemt ut ungen tror jeg du lar dem holde på fritt der nede. Da er d jo over straks uansett :) Er øm nå en uke etterpå, men klarer fint å gå på do osv. Så revning er egentlig en bagatell synes jeg.

Var veldig engstelig for å bæsje mens jeg fødte. Fikk ikke klyster siden hodet ikke var festet og jeg derfor ikke kunne bevege meg rundt. Jordmor sa at når babyen trykker mot endetarmen så kan man ikke stoppe bæsjen uansett. De ser det hver dag og tar den helt diskret bort underveis. Vet ikke om det kom ut noe, var opptatt av å få ut ungen og dreit i det (bokstavelig talt). Av og til tørka hun litt i analåpningen, så de lar ikke hele bæsjen "havne" på bordet for å si det sånn.. :D Ikke bekymre deg, disse tingene er mest sannsynlig ikke viktige for deg der og da. Da kjenner du jo dessuten jordmødrene "godt" etter å ha jobbet deg gjennom hele fødselen sammen med dem.

Lykke til:) (Dessuten bruker kroppen å ordne det slik at man går mye på do dagene før slik at ikke tarmen er full.)

Skrevet

Takk for svar! Ofte hører man jo bare skrekkshistoriene, så herlig å høre "vanlige" opplevelser også, selv om hver har sin historie ...:)

Skrevet

Forresten så sies det at naturen ordner opp og at man ofte ikke bæsjer på en stund etter fødsel.. Vel jeg måtte bæsje dagen etter.. :D Gikk heldigvis bra. Men sliter litt med forstoppelse nå i ettertid. Og ømme sting.

Skrevet

Jeg fødte en gutt på 4600 gr som førstegangs nå nettopp.- Tok modningsakkupunktur på forhånd fra uke 35.

Jeg måtte klippe et lite snitt, sydde to pyntesting og hadde IKKE vondt under fødselen - ei heller etterpå. Tok ikke klyster, og kom heller ingenting under fødselen. Så bare slapp av. Dette går så greit.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg bæsjet under fødselen..... egentlig ikke så flau over det. Har hørt det skjer med mange, og mtp alt annen jordmødrene ser under fødselen også så tenker jeg ikke så mye på det.

Men det var jo ikke kult heller..... Jeg måtte veldig på do, men klarte ikke komme meg dit pga smertene. Plutselig hadde jeg 10 cm åpning og måtte presse. Det sier seg selv at da kommer det bæsj ut ;)

Husker jeg ropte ut: "herregud, jeg bæsjer jo på meg!"

Jordmor og samboer: "Neida, det bare føles sånn....."

(Særlig liksom, det stinka i rommet!)

Denne gangen skal jeg spørre etter klyster, men rekker jeg ikke det så er det ikke verdens undergang. Ungen kom ut og alt var glemt etterpå.

Jeg ler mest av det egentlig! :)

Skrevet

Hahhaha, Makkapakka, supert innlegg! Jeg har vært litt bekymret for dette, men nå skla jeg bare le av det om det skjer :)

Det jeg fremdeles lurer på er om noen har noen erfaringer med fødsel i kann kontra bæsj og klyster og sånn? Jeg har lyst til å føde i vann, men det fremstår som litt ekkelt mtp den potensielle bæsjingen. Er JM og far med ned i karet? Hvordan skjer egenltig hele fødsel i vann?

(litt på siden av det egentlige temaet i tråden, menmen.)

Skrevet

Hvis du føder i vann bør du be om klyster først. Ei jeg har lest om gjorde ikke det og jordmor satte far til å pelle klumper opp av vannet. Ikke noe særlig ok for noen av dem. I vannfødsel sitter du i badekaret, og far og jordmor utenfor.

Skrevet

hehe, bare husk å be om klyster med en gang du kommer til sykehuset- det glemte nemlig jeg, og kom ikke på det før ved 7 cm åpning...Og klyster ved 7 cm åpning anbefales absolutt IKKE- såpass mye kan jeg ihvertfall si med hånden på hjertet og baken på do;)

Skrevet

det er faktisk så vanlig å presse ut litt andre ting når en før at det er rart ingen nevner det. Faktisk hele 80 % av oss opplever dette! Men klyster er et veldig bra hjelpemiddel for å unngå dette. Good luck!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...