Månefeen ♥ Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Jenta mi er nå 12,5mnd, hun har slitt med å sovne til rimelig tid helt siden vi snudde klokka. Før la hun seg i 19 tiden, når det ble lysere måte vi vente til kl 20. Vi inngikk et kompromi, og prøver å få henne i seng til kl 19.30. Før sovnet hun ved bare å protestere i 5min, men nå kan hun holde på i 1-1.5t. Hun gir seg ikke før enten jeg eller faren sitter inne hos henne, men da skal hun bare fjase. Vi sitter da helt stille uten å se på henne, men tullehøna hopper og danser i senga. Beveger vi oss mot døren hyler hun igjen. Hun får grøt på flaske rett før hun legger seg, og vann, så hun er ikke sulten eller tørst når hun sovner Jeg brukte "opp-ned" metoden tidligere og praktiserer den delvis enda. Men nå er det slik at hun blir overtrøtt, og hyyler med en gang vi legger hun ned! Trodde ikke det skulle være meg som kom til å spørre, men nå sitter jeg her med frustrasjonen! Setter stor pris på alle som svarer!
Gjest Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 Hvor mye sover hun på dagen da?? Kankje lurt å begynne å kutte ned på dagsovingen om hun ikke er trøtt?
Månefeen ♥ Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2010 Hun sover bare èn time. Står ikke opp før 9-9.30 (fordi hun er så sen å sovne) og sover i 12.30 tiden. Så det er ikke mer å kutte ned på på dagtid. HI
Gjest Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 Hmmm, det var ikke mye soving nei.... Ha det kaldt på rommet, helt mørkt, vær bestemt. Vi hadde en liten runde nå som leggingen var pyton(11mnd). Etter flaske og kos la vi henne ned i senga, og gikk ut, lukka døra helt. Gikk inn med gjevne mellomrom, og tok henne opp, trøstet litt og så la vi henne ned igjen. Holdt på to kvelder, så var det over. Det er vel nesten som å banne i himmelen å si her på dib at jeg både lot henne gråte litt OG tok henne opp igjen, men det funket her. Lykke til!!!!
solita 06 Skrevet 12. juni 2010 #5 Skrevet 12. juni 2010 Høres ut som om hun har snudd døgnet litt synes jeg. Tror ikke noen av de barna vi kjenner har sovet til ni-halv ti(!) i den alderen. Hva hvis der vekker henne i syv-halv åtte tiden om morgenen- det er mer normal tid å våkne på- kanskje hun da vil være trøttere om kvelden? Hun blir sikkert trøtt og grinete i en overgangsfase, men verdt et forsøk?
Månefeen ♥ Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2010 Takk for råd, tror vi skal gå for den bestemte metoden isåfall. For idag våknet hun kl 08 og likevel sovnet hun ikke før 21.15. Hun er trøtt og klar for senga når hun legger seg 19.20, men med en gang hun kommer inn på rommet å skal ned i sengen begynner det. Akkurat som om hun ikke vil ligge der alene, derfor prøver vi å bare sitte der med henne. De barna på ett år som våkner så tidlig som 6.30-07 har to lurer på formiddagen enda, hvertfall de jeg kjenner.
FruTB Skrevet 12. juni 2010 #7 Skrevet 12. juni 2010 Bo våkner i 7- tiden hver morgen, har én lur i 12-tiden på en liten time, og er som regel trøtt som en strømpe kl 20. Legger seg vanligvis kl 19:30, men sovner sjelden før 20. Legges han 20 sovner han med en gang. Jeg ville også prøvd å vekke tidligere, i 7-8 tiden, men jeg tror du må gjøre det over en liten periode før du ser resultater. Kanskje hun rett og slett er inne i en periode der hun lærer seg mye nytt og ikke klarer å finne roen helt? Kanskje hun trenger dere litt ekstra om kvelden? Har du prøvd å bryte soveritualet og heller prøve andre ting? Legge henne i sengen deres og la henne sovne der? Bysse henne litt og se om hun blir søvnigere? Om jeg prøver å legge Bo i egen seng så blir han som regel rabiat og lys våken, så her må han enten sitte på fanget og synge/kose (på soverommet) til han blir veldig trøtt, eller sovne i vår seng inntil en av oss. Husk at alle barn er forskjellige. Selv om mange barn legger seg greit om kvelden så trenger det ikke bety at det skal være like lett for dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå