Gå til innhold

Hvordan er arbeidsfordelingen hjemme hos dere???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert til å høre hvordan andre har det etter ett innlegg her om at mannen klagde på middagen. Hvordan er arbeidsfordelingen hjemme hos dere? Hos oss er det omtrent slik:

JEG: ordner barna på morgenen og til kvelds (hvis jeg ikke en sjelden gang skal bort), leverer og henter i bhg (han begynner tidligere og slutter senere enn meg), alt av handling(mat, klær - til han også, utstyr), lager alt av mat, rydder og vasker hus, støvsuger, vasker klær og får de inn i skapene igjen, ordner med regninger,

HAN:klipper plener, freser snø (merk dere at han ikke måker, men kjører snøfres), bilstell, hjelper til med litt rydding etter middag (oppvaskmaskin, sette bort mat)

Er sikkert mer her som jeg ikke kommer på i farten!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HAN: Tar morgenstellet og leverer i barnehagen. Henter i barnehagen. Vasker bilen.

JEG: Handler.

Ellers deler vi på det meste. Han lager av og til middag som er klart til jeg kommer hjem. Like ofte lager jeg når jeg kommer hjem. Vi bytter på å ta kveldsstell. Noen ganger vasker jeg huset, og noen ganger han. Noen ganger gjør vi det sammen. Jeg tar som regel klesvasken, men hender han stryker. Vi har nettopp hatt en runde med maling av hus og terasse. Han gjorde mest, men jeg lå ikke langt bak. Hagen deler vi også på. Jeg orker ikke ha noen spesiell arbeidsfordeling, vi gjør det som til enhver tid passer oss best, og vi er begge inneforstått med at vi begge må trø til for at hverdagen skal gå rundt.

Skrevet

Samboeren: Henter i bhg (mesteparten av tiden), ordner alt det praktiske, mye vedlikehold på en stor gård, rydder av bord og ellers annet småplukk, blir ofte sendt på handleoppdrag fra undertegnede.

Jeg: Vasker, støvsuger, lager mat, vasker klær, stryker, pynter, steller blomster (bank i bordet, halvparten lever), kjører i bhg, og raker løv- selv om jeg hater DET !!!!!!

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

HAN : tar morgenstellet med ungene, henter og leverer i barnehagen annenhver dag.

han tar alt ute,hage,plenklipping osv (jeg hater utearbeid).

JEG: tar klessvasken. henter og leverer annenhver dag.

Ellers deler vi alt, han gjør like mye hjemme som meg..jeg mener at det er en selvfølge.

Kunne aldri vært sammen med en mann som foreks bare tok seg av utearbeidet...

Han tar seg like mye av barna som meg om ikke mer.

jeg er alene i 2 uker da. han jobber offshore. ellers er han 4 uker hjemme:)

Skrevet

Må vel kanskje litt inn å forsvare mannen min her. Han jobber veldig mye, både kvelder og helger - slik er jobben han har valgt. Han stortrives med den jobben han har og har aldri kunnet tenkt seg å bytte den i noe annet. Jeg var klar over dette før vi ble sammen og valgte å satse på han å få barn med han - så arbeidsfordelingen hos oss kom ikke som en bombe på meg.

Men selvsagt.... til tider kjenner jeg på at : Gud, det har vært godt å sette seg i godstolen med avisen etter endt arbeidsdag og fortært middag - men det kan jeg altså ikke. Kanskje vaskehjelp er tingen? Må også si at når han er tilstede, er han her fullt og helt for barna. Er mye ute å leker med de, slik at jeg får gjort mitt i fred (husarbeidet) Da går det dobbelt så fort å vi får familietid etterpå.

Hvis jeg har valgt, ville jeg nok hatt det slik som "andre" par - med "vanlige" jobber å hver ettermiddag og kveld sammen, men slik er det altså ikke.

Synes Mamma til 2 prinsesser har klart seg bra jeg, med en mann som er borte "kun" to uker av gangen og 4 hjemme!!!

Men skjønner godt Tøysetipp som bor på gård at det er mye å gjøre å at arbeidsfordelingen da blir mye viktigere. Vi har jo aldri kunnet bodd på gård - selv om det er en drøm!

Skrevet

Vi har ingen fordeling. Den som har tid gjør det som trengs når det trengs, enkelt og greit.

Skrevet

Han tar seg av alt utarbeid og alt som har med bilen å gjøre. Han er også den som tar de aller fleste telefonsamtaler som ikke er av privat karakter. Han fikser og ordner det aller meste.

Det eneste jeg gjør fast, det er å vaske klær. Ellers deler vi det meste ganske likt. Han er faktisk litt flinkere til å gjøre husarbeid enn meg. Jeg er litt mer bedagelig og tåler litt mer rot enn det han gjør.

Skrevet

Vi har ikke noen klar arbeidsfordeling hvor den ene gjør ditt og den andre gjør datt. Vi bidrar på lik linje for å få familien til å gå rundt. Noen ganger leverer han i barnehagen, andre ganger henter han, noen ganger lager jeg middag, andre ganger han, noen ganger måker han snø, andre ganger gjør jeg det, noen ganger stabler han ved, andre ganger jeg osv osv. ;o)

Skrevet

Her er det rimelig likt. Den det passar best for laga mat, hentar barna, klipper plenen ect. Men han handlar omtrent alltid, medan eg alltid vatna blomstrane. Han leverar også som oftast,medan eg hentar. Det er oftast han som står opp, og legger, medan eg oftast tar dei med på noko på dagen. Han er også vekke ein del på ettermiddagen, og då er det sjølvsagt eg som er heime. Trur vi gjer ganske likt begge to, men varierar litt frå periode til periode. Han har 1 veke på og 1 veke av, så eg synast fordeliga er bra for begge, då eg har 100% 8-16 jobb.

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Med 9 mnd fri i året så har han mer fritid enn de fleste:)

Men for all del...folk godtar forsjellig...men jeg er veldig glad for at han er like mye hushjelp og mamma som meg:)

Skrevet

Henter og leverer i barnehage som det passer.

HAN: Vakser og bretter alt av klær(jeg har ikke vasket 1 maskin på 8 år, helt sant!)

JEG: Styrer oppvaskmaskinen.

Alt annet deler vi på, bortsett fra snømåking for det gidder jeg ikke. Ha ha.

Skrevet

Vi deler etter evne, interesse og tid. Siden mannen jobber mye og jeg for tiden er mest hjemme for øyeblikket så tar jeg meg av hovedtyngden av husarbeid og matlaging, klær og barn midt i uka, men i helgene deler vi og gjør mye i lag.

Han snekrer, graver og tar seg av plenklipping, mens jeg maler, luker og vanner. Dette går på interesse, enkelt og greit. I helgene deler vi på å lage frokost og lager stort sett mat sammen.

Klesvask liker jeg å holde styr på, men han setter også på klær uten å ødelegge noe.

I vinter lå jeg mer eller mindre rett ut i 4uker, der han måtte gjøre alt av husarbeid, handle, hente og bringe barn etc. Gikk helt fint det også.

Skrevet

Vi ordner og legger barna sammen hver kveld så lenge vi begge er her i hvertfall og rydder opp sammen før vi legger oss på stue/ kjøkken.

Skrevet

Vi har få faste oppgaver, og prøver å unngå det. Arbeidet hjemme er likt fordelt, både ute og inne, men i perioder tar den ene over om den andre har noe spesielt på jobb o.l.

Allikevel har vi vel utviklet noen spesiel området.

Han: klær, legging og rydding

Jeg: hverdagsmat, dovask og bil/ute

Skrevet

Sina: Sånn er det hjemme hos oss også, ingen klar arbeidsfordeling, men vi bidrar begge to likt. Orker ikke den ene lage mat i dag, gjør den andre det, er den ene for sliten til å ta oppvasken, gjør den andre det. Er begge to like slitne gjør vi det sammen;) Det er vel sånn det skal være?? Eller?

Jeg må si jeg blir veldig overrasket over at folk har så delte kjønnsroller i 2010 som det beskrives her! Jeg og sønnen min har vært hjemme alene nå i 14 dager, og det merkes veldig godt når ikke mannen min er hjemme, siden vi alltid er to om oppgavene. Jeg priser meg lykkelig over at jeg ikke er alenemor, og tenker samtidig på de som faktisk gjør alle oppgavene i hjemme alene, selv om de har en mann som fint kunne vært med og gjort hverdagen litt enklere. Og jeg tenker samtidig: Hvorfor i all verden finner de seg i det?? Det fatter jeg ikke. Men det er kanskje fordi jeg ikke har det sånn selv. Noe jeg er veldig takknemlig for!

Skrevet

Vi har bare noen få ting som er hvert vårt ansvar,og det er at han har ansvar for rengjøring og ellers alt som har med bilen å gjøre.Rydder garasjen,slår plenen og ellers hagearbeidet.pluss snømåking da..

Jeg vasker,bretter og legger på plass klær og tar den ukentlige husvasken.

Resten som levering\henting av unger,matlaging,handling osv deler vi oss imellom etter som det passer..

Skrevet

Ungen er ganske liten enda, men her er vår fordeling. Jeg er hjemme i permisjon og står opp alle dager og evn netter, bortsett fra en dag/natt i helga. Vi lager omtrent alle middager sammen.

Jeg tar mye av støvtørking og slikt når jeg likevel er hjemme. Han fikser alt som har med bilen å gjøre, stort sett. Fra høsten skal ungen i barnehage, da kjører og henter jeg, da barnehagen er nærmest min jobb. Til høsten bidrar han like mye som meg med støvsuging/tørking, slik som vi hadde det før piraten kom.

Begge to setter på vaskemaskin/oppvaskmaskin og setter på plass klær og kopper. Vi trenger ikke å gjøre noe ute.

Vi handler dagligvarer 2-3 ganger i mnd og gjør dette stort sett sammen alle tre, eller at en av oss gjør det, mens den andre er hjemme med ungen. Kleshandling gjør jeg til meg og ungen og han til seg selv.

Skrevet

JEG: alt med begge barna (9 år og 20 mnd) morgen og kveld, alt av matlaging og rydding etterpå, klesvask, rydding og husvask, handling, hagestell og snømåking.

HAN: handler sine klær, kjører eldste på skolen 1 gang i uken, legger minsten (etter at jeg har tatt alt av stell) 1-2 ganger i uken, passer på at godstolen hans ikke blir kald (dvs, han sitter i den mye og ser på at jeg jobber hjemme), og jobber på sykehuset (jeg er hjemmeværende) for å tjene pengene vi har.

Ønsker han kunne hjulpet til litt mer hjemme, blir veldig sliten noen ganger. Men så klager han aldri om jeg ikke får til alt, og sier alltid at maten var god, så kanskje det er greit likevel.

Skrevet

Mann min er store deler av året bort og da gjør jeg alt, men når han jobber slik at han kommer hjem på ettermiddagene vil jeg si at han tar sin del og vel så det av husarbeidet. Han tar helt over når det gjelder levering og henting i bhg og legging av barn.....

Skrevet

Han leverer i bhg, henter også noen dager. Jeg henter eldste på skolen og noen ganger minste i bhg.

Han støvsuger, jeg tørker støv og vasker gulv. Jeg tar meg som regel av vasking av klær, men hender han gjør det han også. Bytter også på å legge barna, legger som regel en hver.

Stort sett han som tar storhandel. Middag bytter vi på hvem som lager. Viss han lager så rydder jeg opp og omvendt. Ellers så deler vi egentlig på det meste. Utenom at han måker snø om vinteren. Men skifting av sengetøy, vasking av kjøleskap og slike ting som han aldri ser er det jeg som gjør:)

Hagearbeid er det som regel jeg som gjør, elsker hagearbeid!

Skrevet

Jeg jobber mest i heimen og han mest utenfor heimen.

Skrevet

Først må jeg si at han har en 150% jobb, minst. Og med hans jobb, min utdanning og små barn, så funker det ikke at jeg er så mye i jobb. Derfor er jeg mye hjemme, og tar meg av barn, alt i huset, renhold av bilen og sikkert 70% av hagearbeid :-) Trives med å ha det slik da, og det hadde ikke vært slik om jeg jobbet mer.

Skrevet

Her skrives det ingen lister. Vi gjør det vi liker og spør hverandre om hjelp. Følger ikke noe mønster slavisk...da hadde det blitt brukt mye krefter på å passe på at alt var likt!

Skrevet

Jeg: står opp med mine barn, og hans barn når han jobber natta. Når han ikke jobber natta, står begge opp og vi ordner våre egene barn. 2 hver.

Vaske tøy, tørke, brette, vaske vinduer, tørke støv, ordne med regninger, Og det meste som er slikt usynelig husarbeid.

Han: vaske gulv er vel hva han gjør som jeg ikke gjør.

Vi deler igrunn på det meste annet. Vi klipper plen, freser, rydder stue og hus, ordner med bil osv. Den som gidder gjør det, eller den som er der når det må gjøres. Jeg hater å vaske gulv, og han syns det er helt greit derfor gjør han det. Han hater å vaske tøy og det syns jeg er helt greit, derfor gjør jeg det. Ene jenta har jobben med å legge ting i skapene så det slipper jeg, det syns jeg er kjedelig. Ungene hjelper masse til hjemme, og de har funnet oppgaver som de syns er greie å gjøre, så da blir det ikke så kjedelig for de. Jeg syns det er kjedelig å ta ut av vaskemaskin, men hun ene jenta syns det er helt greit.

Skrevet

Eg: Tek morgonstellet, Står for innkjøp av matvarer og utstyr til barnet. Lagar alt av mat, og tek all oppvask. Vaskar golv.

Han: Tek kveldsstell, støvsugar, vaskar og ordnar med bilane.

Begge: Rydding, klesvask, inn og ut av oppvaskmaskin, plenklipp og måking. Begge må hente og levere i barnehage når permisjonen er over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...