Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan reagerte katten på at det kom en baby inn i huset?

Ble den sinna mot babyen? Hopper den opp i senga eller barnevogna?

Vi har verdens mest selskapsyke og kosete katt, som gjemmer seg litt når det kommer barn eller er mye folk i huset. Liker ikke mye styr.

Lurer på om hun kommer til å legge seg i senga og vogna.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Da tulla våres ble født hadde vi en SÆR katt om egentlig ikke likte mennesker i det hele tatt... Jeg var veldig spent på hvordan han ville ta det å få en baby i hus. Han var litt nysgjerrig med en gang, men så mistet han interessen og ga blaffen i henne. Etter hvert som hun ble større, ville han kose litt med henne. Men han holdt seg stort sett unna. Han klorte henne kun en gang og da dro hun han hardt i halen, så jeg mener han var unnskyldt. Han prøvde å legge seg i vogna og vuggen hvis ikke datteren våres lå der, men aldri når hun var i vogna/vugga. Han fikk ikke lov til å ligge verken i vogna eller vugga og vi sprayet han med vann hvis vi tok han på fersken.

Vi måtte avlive han til slutt. Han var ikke spesielt sprek lenger, begynte og bli gammel og enda mer sær. Og siden vi skulle flytte, valgte vi å la han slippe. Han ligger begravd her vi bor nå, så vi har han fortsatt med oss =)

Nå har vi to vilte kattepusesøsken. De kom jo inn i hus da datteren vår var litt over året. De er så utrolige! De godtar så og si alt. Og datteren vår har kun fått seg et par risp i forbindelse med at hun har lekt med dem. Hun kan løfte dem, legge seg på dem... Hun har tilogmed stukket en finger i øyet på hannkatten vår uten at han gjorde tegn til å reagere. Hunnkatten går helst unna.

Jeg vil tro at katten deres kanskje vil trenge litt tid på seg til å omstille seg, men det er viktig at dere ikke kutter ut å gi henne oppmerksomhet selv om dere får en baby i hus. La henne hilse på babyen og la henne undersøke. Og hva gjør det vel om katten har prøveligget vogna og vuggen? Jeg tror ikke det gjør noe om katten hadde lagt seg i vogna/vugga sammen med babyen heller. Jeg har ikke hørt om en eneste katt som har tatt livet av en baby..!

Lykke til!

Skrevet

vi har 2 katter som er snart 5 år begge to..

og da førstemann ble født, syns de nok begge det var litt rart at ikke alt dreide seg om dem lenger (jeg hadde nok skjemt dem bort litt vel mye med kos og oppmerksomhet hele tiden..)

de har aldri gjort han noe, men jeg har merket sjalusien på en annen måte.... de har det med å rive ned ting og tisse på ting, og det er jo veldig trist.... det har de aldri gjort før...

og nå som vi venter et barn til, så lurer jeg på hva som vil skje da..

men da veit du min opplevelse av det, ihvertfall.... hehe :)

Skrevet

Synest det gjekk veldig bra, men passa alltid på at katten og babyen aldri var åleine i lag. Katten vår likar godt å ligge på ull, og aller best er saueskinnet, så la nett over bagen når den ikkje var i bruk. Og sjølvsagt nett over vogna no når junior ligg ute og søv utan konstant tilsyn. Passar og alltid på at døra inn til soverommet der han ligg ikkje står opa når katten er inne, så brukar babycall meir enn eg hadde tenkt.

Eg prøvde å kose litt med katten sjølv om eg var oppteken av den nye babyen. Av og til kom ho og la seg ved sida av meg når eg sat med han på fanget. Etter leggetid vart det meir oppmerksomheit på pus, så det verka ikkje som ho var sjalu så lenge. Ein gang har guten fått klor, då låg han og sprella med beina under eit teppe på fanget mitt, og katten (som berre var 1 år) slo etter det som bevega seg utan å skjøne at det var babyen.

Skrevet

Aldri hatt problemer med det, MEN når babyen gråt ville pus trøste, hun la seg nærmere og nærmere, helt inntil (vi satt og fulgte med hele tiden), til slutt la hun seg oppå magen for å roe dette vesenet som hylte slik (da tok vi henne selvfølgelig bort). Men vi så jo det, at selv om det er ment i beste hensikt, så ikke la dem være alene. Lukk døra for katten inn til soverommet, og ha alltid myggnetting på om barnet skal sove ute i vogn!!!

Ellers er pus og baby bare kos:)

Skrevet

Det var helt problemfritt. Kattene (vi har tre, bortskjemte) tok det med stor ro. Nå som han har blitt litt større (1,5 år), holder to av dem avstand, mens den tredje er mer kompis og tar initiativ til kontakt. Fordelen er jo at kattene alltid har overtaket - blir de lei av trekking i haler og pels, kan de alltid slippe unna barnet. De er jo mye raskere, og kommer seg oppå skap etc. Det har ikke vært én eneste "episode" av negativ art med kattene, og den lille ELSKER kattene. "Kakka" var vel ord nummer to, etter "mamma". :)

Kattene har aldri hatt tilgang på barnets seng. Vi har innekatter, men jeg har aldri latt ham sove alene ute i vogn uansett. Det begrenset seg i og for seg selv, han våknet med en gang vogna sluttet å rulle framover. :) Katter liker godt å sove i vogner, siden det er varmt og godt, og den runde formen øverst og nederst i vognbagen er perfekt formet til en liten katterygg - katter liker å ligge trangt. Det er derfor veldig lurt å holde katter borte fra barnevogner og barnesenger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...