Gå til innhold

Valgte dere jordmor eller lege til 1. svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!

Titter innom fra første trimester, og synes det er vanskelig å velge om jeg skal gå til jordmor eller lege på sv.kontroll!

Har en kvinnelig lege som også er gynekolog, men føler kanskje at man blir litt mer ivaretatt hos en jordmor??

Hva valgte dere? Og når var dere inne til 1. svangerskapskontroll?

Jeg er 9+2 i dag, er vel på tide å bestille snart kanskje?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!!

Jeg gikk til legen min første gang da var jeg 11+2 men jeg angret at jeg gjorde det. Legen min gjorde meg bare bekymret, uten å forklare hva hu mente. Fikk ikke svar på mine spm siden jeg bl.a har 2 SA bak meg. Ente opp med å ringe jordmoren samme dag etter jeg hadde vært hos legen og fikk time hos jordmoren min 2 dager etterpå. Angrer ikke på å gå for det meste til jordmoren =) de pleier å ha mer tid til deg.

Skrevet

Jeg var hos legen til 1 kontroll rundt uke 7 og fik da tatt en del prøver og var til legen også rundt uke 12 for å ta toxo prøve som ikke kan taes før det.

Jeg går til kontroller både hos lege og jordmor og synes det er greit da jeg har en veldig flink og støttende lege. Samtidlig som kanskje jordmor kan svare på en del spørsmål legen ikke kan svare på.

Skrevet

Jeg var til min første kontroll hos Lege i uke 8..syntes det var greit siden det skal taes en masse blodprøver og slikt. dro til jordmor i uke 14 hvor jeg da fikk snakket litt om svangerskapet og litt praktiske ting. kjæmpe greit syntes jeg. har vært til ordinær ultralyd i uke 18+5 og skal igjen til jordmor i uke 24+5 =) har baby doppler hjemme så jeg føler ikke ett så stort behov for å dra til kontroller så veldig ofte..tar det normale løpet jeg =)

Skrevet

Jeg valgte lege! Det er legen som fyller ut det praktiske, og ordner med alle prøver og blodprøver og sånt, samt søker om ultralyd og fødeplass! :) Dessuten er det bare legen som kan hjelpe dersom en trenger sykemelding, eventuelt medisiner mot kvalme...

Jeg gikk til legen allerede da jeg var 6 uker og litt, for da var jeg så kvalm at jeg knapt kunne stå... Så har jeg vært hos jordmor innimellom, og det har vært superfint, men mange er ikke der før etter ul! Har forresten alt hatt 6 kontroller, er 25+5, men det er selvsagt fordi jeg har vært veldig dårlig og spist lite... Vi får så mye oppfølging som vi selv ønsker og føler vi trenger! :)

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg var hos legen til første kontroll. Synes det var utrolig greit å få snakke med legen, hun tok mange prøver som jeg ikke kunne tenkt meg at jordmoren kunne ha gjort. Legen tok jo mange blodprøver og enda gyn.test, så dette var utrolig greit. :)

Nå tar jeg kontroller hos jordmor og noen hos legen. Syns det fungerer greit :)

Skrevet

Var også hos lege, da jeg fikk ta en ul å sjekket at alt var i orden og fikk testet meg for d ene og d andre.. :)) Men, etter d har jeg vært hos jm da jeg syns det er mye mer behagelig å snakke med henne da hun har mye bedre tid enn legene.....

Skrevet

Jeg var hos både lege og jordmor i uke 12. Jeg tenkte det var greit å få hilse på jordmora tidlig, så jeg visste hva jeg hadde i vente hvis jeg skulle til henne på neste kontroll. Jeg syns det var veldig greit å ta første kontroll hos lege, så fikk jeg tatt alle prøver og gyn.und. og alt samtidig.

Møtet med jordmora var ikke så positivt, så jeg syns det var veldig greit å ha truffet henne allerede, så jeg kan bruke litt tid på å tenke på om jeg vil dit på neste kontroll, eller bare droppe hele dama.

Om det er lenge siden man har tatt celleprøve kan det være lurt å ta første kontroll hos legen, for det er bare tidlig i svangerskapet at de kan gjøre den undersøkelsen. Senere i svangerskapet er det kanskje fordeler med jordmor, som gjerne snakker litt mer om ve og vel og bekymringer. Men til å begynne med er jo det rent medisinske gjerne det viktigste, og da er jo legen eksperten :)

Skrevet

Var til legen da jeg var 11+4. Synes det er greit i og med det er lege som kan søke om fødeplass og UL. Men skal se an hvordan jordmora er når jeg skal til henne 21. juni(er da 16+4, hun hadde ikke time før...). Hvis hun er ålreit går jeg nok mer til henne etterhvert, for legen min er helt grei men har alltid dårlig tid og er ikke så grei å "prate ut med"...Men er jordmor et sånt hespetre som jeg har hørt endel beskrivelser av her inne så går jeg nok heller til legen likevel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...