Gå til innhold

Dere som holder på med hester...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tid bruker dere pr dag/uke i stallen, og hva gjør dere med ungene imens, er de med?

Pappa har noen hester, og jeg tenker litt på å holde på litt med den ene hesten, men ungene kan ikke være så nært denne hesten, da han er ganske så utrygg.

Jeg kommer ikke til å være der hver dag, men vil prøve å være der jevnt (3-5 dager i uka), og da må jeg få det til å fungere med ungene ettersom samboeren er på sjøen mye.

Ungene er 4 1/2 år og 8 år da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig ann på hva du skal gjøre med denne hesten, hva som er hensikten, hvilke resultater som er målet osv. Vi har hester. Vi har bare for gøy, driver ikke med noe løp og er sjelden på utstilling. Så vi bruker ikke noe veldig med tid. De går også for det meste ute, så det er heller ikke veldig mye oppryddningsarbeid med dem. Jeg har brukte en del tid i vinter på å temme et føll, og nå har vi et nyfødt føll som gjør at jeg og barna er der ganske mye for å kose med det. Men den voksne hesten er innridd og trygg, så den krever ikke mye. I snitt så bruker vi nok under en time til dagen på dem. Er ikke hver dag vi er der heller. Vi ser de i fra huset, så vi har kontrollen viss noe er galt. Men naboen her driver seriøst med travhest, og hun er bruker timevis hver dag.

Skrevet

Glemte å svare hva jeg gjorde med barna. Når jeg har holdt på å temme dette føllet som er åring nå, så kan jeg ikke ha de med. Jeg har vært hjemme på dagen, så barna har vært i barnehagen når jeg har holdt på. Åringen er også fortsatt ganske leken, så plutselig kan hun finne på å løpe og hoppe å sprette som en gal. Da er det ikke noe stas å ha ungene der. Så når vi er hos det nyfødte føllet, så binder jeg åringen fast. Så lenge hun er bundet så går det greit å være hos de andre. Moren er så rolig, og etterhvert så vant med småtasser at det er ikke noe problem. De vet jo også at de ikke skal gå bak hesten osv, selv om de bare er 2 og 5 år.

Barna dine er jo ganske store, og for hesten er det jo også greit å venne seg til barn. Men først må den nok bli tygg på deg.

Skrevet

Takk for svarene :)

Hesten jeg i hovedsak kommer til å holde på med er bare for moro skyld, vi skal ikke oppnå noe spesielt. Det er en islandshest, vet ikke hvor gammel han er, 10-15 år kanskje, han har ikke blitt brukt noe av forrige eier og er ganske vill, stått ute på ei øy (tror jeg det var) i noen år sammen med villhester, og ikke blitt håndtert noe spesielt før pappa kjøpte han.

Eller det jeg har som mål med han er å få han skikkelig trygg og selvsikker, og få han litt mykere.

Jeg kommer i tillegg til å hjelpe til med de andre hestene litt, stesøsteren min har ei kaldblodshoppe med ett føll, og en varmblods 2 åring og en varmblods 3 åring, 2 og 3 åringen er nye på stallen, og ikke blitt håndtert så mye, så de krever en del tilvenning.

Ungene kan egentlig ikke borti noen av hestene som står der nå, men de kommer kanskje til å være der, så får hestene også bli vant med barn irundt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...