Gå til innhold

SFO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobber på SFO og kan fortelle meg hvilke arbeidsoppgaver dere har?

Og hvilke arbeidstider har man på SFO?

Vurderer å søke jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i SFO. Åpningstiden hos oss er fra 7.00- 8.15, og deretter fra 13.10- 16.30. Alle som jobber i SFO hos oss er også assistenter i skolen, og de som da åpner er gjerne ferdg på jobb klokken 14 mens de som stenger ikke begyner før klokka 10.

Arbeidsoppgavene er å se etter barna, aktivisere de som ikke tar initiativ selv, mekle mellom barn (stor del av jobben), lage mat, rydde.

Har aktivitetsdager av og til (neste uke skal vi ha tivoli f.eks), da må det planlegges, handles inn til...

En typisk dag kan være:

-krysse innn ungene etterhvert som de kommer. Telle over og se at alle er der, og ringe hjem til de som ikke møter opp.

-Gå på kjøkkenet og dekke bord/lage mat

-Måltid

-Ta ungene med i gymasalen, eller ut. Greit å samle alle på et sted når den andre skal rydde etter maten

-Leke med barna, lage ting sammen med dem eller bare pendle rundt mellom de forskjellige gruppene av barn. Noen er ute, noen inne. De fleste aktiviserer seg selv og vl ha liten innblanding av oss voksne, mens noen få blir sittende alene. Da må vi enten aktivisere dette barnet eller aller helst få det intergrert sammen med de andre.

-Krysse ut etterhvert som de blir hentet

-Rydde rommet, koste gulv osv.

Nå som det er sommer, spiser vi ofte ute, eller lager litt ekstra god mat. Griller gjerne fiskekaker og pølser, lager grove lapper etc.

Skrevet

Tusen takk for et raskt og utfyllende svar:) Ble mye klokere!

H.I.

Skrevet

Jeg har jobbet på sfo (aktivitets-skole)i snart 10 år og stortrives!

Åpningstidene der jeg jobber er 7.30-17.00.Jeg har en dag i uken hvor jeg jobber 7.30-15.00,resten av dagene jobber jeg fra ca 12-16 eller 17.(har 25t/uka)Jobber i tillegg på klubb/skole.

På morgen vaktene har man ansvar for å ta i mot barna og krysse inn etterhvert som de kommer,og å sende de på skolen til rett tid.Mens barna er på skolen lager vi mat,har personalmøte(1 gang i uka),planlegger,rydder litt etc....

hos oss har vi mange voksenstyrte aktiviteter,som selvfølgelig er frivillig for barna og være med på.har faste grupper hver uke,som feks:sang-gruppe,formingsgruppe,musikkgruppe,matgruppe,lesegruppe,trommegruppe osv...hos oss er det oss ansatte selv som velger hva slags grupper vi vil ha ansvar for,noe som gjør at vi står ganske fritt til å drive med ting vi liker,som igjen gjør jobben veldig gøy!

de som ikke er på en gruppe er med resten av barna,ute eller inne,spiller spill,spiller fotball,krysser ut,tar telefonen,plastrer sår,tørker tårer,leter etter forsvunnede jakker,vasker opp,tar en kaffekopp,danser og ler og alt mulig annet som måtte dukke opp:)

det går jo mye på å bare være tilstede for barna,være en voksen de kan komme til,en som tar dem på alvor,hjelper til i konflikter,og en som gir dem gode opplevelser.

senvaktene har ansvar for å rydde og feie før det stenger.

det kan til tider være en veldig stressende jobb,men det får man igjen for iform av mange gode klemmer og glade barnefjes:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...